De același autor
Oltchim e o dublă problemă: o companie falită și un factor de distorsiune a întregii economii locale.
Istoria Oltchim sună cam așa. Avem o fabrică mare de produse chimice, construită pe vremea lui Ceaușescu în nebunia lui de a produce derivați de petrol pentru export, chiar dacă trebuia să importăm petrol brut pentru asta, că producția internă nu mai făcea față. După 1989, compania a fost căpușată cât s-a putut: furnizori de materiale la suprapreț, clienți la preț sub piață. Ba chiar s-au găsit și firme care n-au mai nimic de-a face cu petrochimia, dar au fost „găzduite“ pe platforma combinatului - Oltchim cumpăra în nume propriu energie electrică de la „băieții deștepți“ și le-o dădea pe gratis.
Pe lângă povestea clasică a jafului din companiile de stat, la Oltchim au apărut încă două complicații. Prima, vânzarea rafinăriei Arpechim, odată cu Petrom, la OMV. Oltchim nu poate practic să supraviețuiască fără Arpechim și nici invers – dacă ar cumpăra materie primă de la o altă rafinărie de care să nu fie legată prin țevi ca de Arpechim, Oltchim ar plăti costuri de transport mari și i-ar trebui spațiu suplimentar de depozitare. E foarte posibil ca Guvernul Năstase să fi vârât Arpechim-ul pe gât OMV-ului cu intenții bune, vrând să forțeze OMV să modernizeze Arpechim. Dar, apoi, guvernul s-a trezit că nu mai poate controla rafinăria, adică nu mai poate cumpăra fără să plătească. Dacă Oltchim ar funcționa ca o companie normală, faptul că Arpechim aparține altcuiva n-ar fi o problemă. Oltchim e la fel de dependent de Arpechim pe cât e și Arpechim dependent de Oltchim, niciuna dintre părți n-ar putea să abuzeze de poziția sa monopolistică. Dar dacă Arpechim e privată, Oltchim trebuie să plătească, așa e în economia de piață.
Premierul acuză PDL |
---|
„E clar că d-l Diaconescu spera să nu ajungă la acest moment (n.r., câştigarea licitaţiei). Interesul a fost de a nu veni un alt investitor care să înceapă să caute în trecut (...). A fost evident o încercare a oamenilor de afaceri din PDL - Videanu este hoţul hoţilor, el este doar cel mai cunoscut - de a pregăti alianţa cu Dan Diaconescu şi de a încerca să încurce lucrurile la Oltchim“, a declarat premierul Victor Ponta luni, 24 septembrie. |
A doua complicație e o greșeală făcută sub mandatul lui Tăriceanu, când, pentru a plăti o datorie, statul a redus partea lui de capital social la Oltchim, iar un acționar minoritar cu 2% (PCC) s-a trezit că prin această mișcare i s-a majorat ponderea la vreo 20%. Relația PCC-stat e mai complicată decât e relația între stat și Fondul Proprietatea, ca acționar minoritar la Hidroelectrica sau Romgaz, de pildă. PCC are în Polonia un combinat asemănător și concurent cu Oltchim. D-l Roibu, veșnicul CEO al Oltchim, s-a plâns în nenumărate rânduri că interesele PCC ca acționar minoritar sunt să pună pe butuci Oltchim în favoarea celuilalt combinat pe care îl controlează, în timp ce PCC l-a acuzat, la rândul său, pe d-l Roibu de management defectuos. Foarte posibil, și unii, și alții au un pic de dreptate.
Lucrurile au putut merge așa câtă vreme Oltchim, de bine de rău, se ținea pe picioare. Însă, de prin 2007, Oltchim e mereu în pierdere, în total vreun miliard de lei în 2007-2011. Dacă pe vremuri se mai puteau acoperi pierderile cu o subvenție, după ce am intrat, în 2007, în UE manevra e ilegală pentru că e ajutor de stat interzis de Comisia Europeană. Oltchim a supraviețuit însă, făcând ce face cam tot managerul la stat: business as usual cu finii, nașii, rudele, amicii, prietenii politici, dar nu ne plătim furnizorii, mai ales pe cei de stat, care nu țipă. Cu Arpechim, în schimb, nu le-a mers. OMV a zis încă din 2008 că închide rafinăria, pentru că Oltchim nu plătește. Tot de pe atunci, guvernele se gândesc cum să ia din nou Arpechim și să facă un „lanț petrochimic integrat“, dar n-au cu ce bani să cumpere rafinăria.
Dacă ne uităm la tot județul, avem Oltchim, cu problemele de mai sus, și care e o gaură neagră. Dar mai există, cum bine zice guvernul, o puzderie de firme, cu angajați, cifră de afaceri, impozite, contribuție la PIB, care depind într-o formă sau alta de Oltchim. Problema e că o bună parte din această economie locală e probabil căpușărimea Oltchim-ului, care ar da oricum faliment, imediat ce Oltchim ar începe să funcționeze ca o companie normală, interesată de profit; căpușe care nu lasă, în schimb, să se dezvolte economia sănătoasă, cea care ar putea trăi fără favoritisme de la stat. În alte cuvinte, Oltchim e o dublă problemă: o companie falită care are nevoie de subvenție, ștergerea datoriilor sau păsuire din partea furnizorilor; și un factor de distorsiune a întregii economii locale, care se dezvoltă strâmb de un sfert de veac de tranziție.
Acesta e punctul de plecare pentru condiția pusă de FMI statului acum aproape doi ani: să privatizeze sau să recunoască falimentul Oltchim, că nu se mai poate așa. Dar guvernele Boc, Ungureanu și Ponta s-au dat peste cap să întârzie reforma, că asta ar fi însemnat în același timp terminarea căpușelor, cu legături transpartinice – vezi șefimea Oltchim neschimbată de 23 de ani. FMI a impus atunci măcar schimbarea managementului cu profesioniști selectați competitiv în paralel cu procesul de privatizare, ca să înlăture gașca de interese din jurul conducerii combinatului. Guvernul a selectat, într-adevăr, un consultant care să caute oameni, dar cu întârziere, iar în cele din urmă a dat-o pe „urgență“, lăsând baltă selecția competitivă și înlocuindu-l pe d-l Roibu direct cu șeful de la CET Govora. Totuși, pentru prima dată de când avem acordul cu FMI, amenințarea cu ruperea acestuia a făcut ca guvernul să vină, în sfârșit, cu o strategie care elimina principalul pretext pentru întârzieri, hârțogăraia necesară conversiei unei creanțe AVAS asupra Oltchim în acțiuni ale statului și previzibilul conflict cu PCC pe acest subiect. Oferta „la pachet“ a fost singura idee bună cu reală șansă de succes, dar exact din acest motiv n-a fost pusă pe masă până acum.
Datoriile lui Diaconescu |
---|
Potrivit Gândul, în iunie, două dintre companiile la care Dan Diaconescu este acţionar, Oglinda Press şi Oglinda Television, înregistrau datorii la stat de peste 1,75 milioane euro. La acestea se adaugă şi 600.000 euro pe care îi datorează Ocram Televiziune (care deţine licenţa OTV) la finanţele locale. În total, companiile la care Dan Diaconescu este acţionar au înregistrat datorii către stat în valoare de 2.350.000 euro. |
Și așa ajungem la momentul faimoasei licitații televizate, câștigător d-l Diaconescu. Licitația asta e dovada ultimă a modului în care guvernul încearcă să dea țeapă FMI-ului și să facă exact inversul reformei. De câteva zile încoace, domnii Vulpescu și Diaconescu se întrec în a-și demonstra populismul, miștocăreala și lipsa de preocupare pentru interesul public, care înseamnă privatizare de succes sau faliment, dacă Oltchim e irecuperabilă. Cum probabil și este – niciun investitor mare n-a participat la licitație, dacă TISE ar fi fost realmente interesată ar fi depus o ofertă, nu ar fi trimis scrisorele neangajante și nu s-ar fi limitat să cumpere doar caietul de sarcini. Cum e posibil ca la o asemenea licitație să nu fie exclus din start, evitând ridicolul, un participant cu datorii la stat și proces penal pentru șantaj, cercetat pentru spălare de bani și evaziune, și care nici n-a putut demonstra că are banii la momentul licitației, după cum s-a văzut în reacțiile politicienilor?
Apoi, referitor la Diaconescu, au circulat zilele astea două idei fantasmagorice: întâi că va cumpăra combinatul pentru popor, apoi că are în spate un „mare investitor“, de parcă un investitor străin are nevoie de buna reputație locală a d-lui Diaconescu ca să-i fie intermediată afacerea, ca după aceea eventual s-o doneze poporului, presupunând că Diaconescu n-ar fi mințit nici cu prima afirmație. D-lui Vulpescu i-aș fi dat ceva credit, chiar după ghidușiile cu insolvența Hidroelectrica, pentru că acolo lucrurile păreau, până la urmă, să iasă bine cu „băieții deștepți“ și renegocierea lucrărilor supraevaluate. Dar deja omul a ajuns la a treia minciună, sau „omisiune“ gravă, față de donorii internaționali, prima fiind insolvența Hidroelectrica anunțată FMI-ului ex post, a doua - schimbarea strategiei de privatizare a Oltchim, tot așa, anunțată după, iar acum găselnița cu cei 45 de milioane de euro care urmează a fi băgați de stat în Oltchim imediat după ce suma ar fi primită de la Diaconescu, adică îi dăm de fapt pe gratis combinatul. Ministrul Chițoiu a spus și el că se va da un „ajutor de urgență“, tot în sumă de 45 de milioane, pentru „repornirea activității“. Indiferent de unde vin banii, de la Diaconescu sau de la metroul Drumul Taberei, să pompezi bani de la buget într-o companie, de stat sau privată, „de urgență“ sau nu, „împrumut“ sau de tot, înseamnă ajutor de stat ilegal. Comisia Europeană va cere ca banii să fie returnați bugetului, sau, dacă nu, statul plătește suma drept sancțiune la bugetul Uniunii. Dar ce contează? Scandalul va ieși după alegeri, până atunci această șpagă electorală va ține fericiți în minciună angajații Oltchim și nestingherită căpușărimea, care-și dă obolul la campania electorală a celor care împart așa bugetul public. //