De același autor
Ce trebuie să înțelegem, oare, din semnalele amestecate, contradictorii, date de președintele liberal?
De ziua Unirii, Crin Antonescu, încă presupus candidat al USL la Președinția României, a evocat necesitatea asumării responsabilității politice a guvernării. Pe lângă alegerile europene sau prezidențiale, a adăugat el, PNL trebuie să asume implicațiile votului masiv acordat de populație în decembrie 2012. Cum de la acel moment s-a împlinit mai bine de un an, o întrebare legitimă ar fi ce i-a împiedicat până acum să o facă? Liderul liberal oferă implicit o explicație atunci când anunță că PNL intră în 2014 într-o competiție grea, „fără menajamente“, care se supune unui singur set de reguli: ale războiului. PNL se situează așadar, pe de o parte, sub semnul unei urgențe belicoase, iar pe de altă parte sub imperativul bunei guvernări.
Pentru un șef de partid cu ani de zile de politică în spate și având în plus formație de istoric, caracterul ireconciliabil al celor două situații ar trebui să fie evidența însăși. Nu numai fragila istorie instituțională postdecembristă, ci și o întreagă tradiție a gândirii politice arată că însăși juxapunerea lor e sămânță de conflict, că nu poți așeza o bună guvernare pe soclul fracturat al sciziunii sociale, ci pe negociere reală. Toate argumentele enumerate mai sus au fost, de altfel, invocate de-a lungul timpului chiar de liderii puterii, care au aruncat însă responsabilitatea integrală a rupturii din societatea românească pe seama obsesiei pentru confruntare a președintelui Traian Băsescu. Nu este de aceea de mirare că, în aceeași declarație, liderul PNL se referă la alegerile prezidențiale ca la un soi de punct zero al schimbărilor din România: „La sfârșitul acestui an, această țară va trebui să aibă un nou președinte, nu doar în sensul de altă persoană decât actuala persoană - asta este chiar singura certitudine: va fi o altă persoană, dar o persoană cu altă mentalitate, abordare, autoritate“.
Concomitent cu discursul șefului PNL, pretențios plasat în sferele înalte ale responsabilității politice aruncate, sistematic, în curtea vecinului, într-un alt loc din România – și într-un univers din fericire paralel, acela al unei justiții care mai funcționează încă –, șeful Comisiei Juridice a Senatului, fost ministru al Justiției, Tudor Chiuariu, primea ca sentință definitivă în dosarul Poștei Române 3 ani și jumătate de închisoare cu suspendare. La comunicarea sentinței, într-o sănătoasă tradiție consolidată de primul-ministru Victor Ponta în varii ocazii, senatorul liberal a acuzat politizarea justiției. PNL a avut însă, de această dată, o reacție mai rezervată: „Liberalii nu se pronunță asupra niciunei decizii a instanțelor, indiferent pe cine ar viza!“. Aparenta delimitare de atitudinea PSD nu înseamnă însă neapărat și o asumare autentică a regulilor statului de drept, ci mai degrabă o încercare de capitalizare a erorilor partenerului de guvernare, în paralel cu dezgroparea unui discurs de legitimizare istorică.
Sub impulsul non-combat-ului declarat de principalul partid de opoziție, liderul PNL își permite, pare-se, luxul flirtului reinventat cu „identitatea istorică doctrinară“. E greu de înțeles de ce mai simte nevoia să o facă, de vreme ce, teoretic, legitimitatea dată de alegerile din decembrie 2012 ar trebui să fie suficientă. Câtă vreme această ultimă legitimitate a rămas, în pofida discursurilor demagogice, nerevendicată în mod autentic, baletul cu doctrina rămâne o încercare stângace de recuperare a unui electorat demult pierdut pe drumul alianțelor cu PSD, al coabitării cu mașina de propagandă a lui Dan Voiculescu sau al promovării în fruntea ministerelor a unor personaje incompetente, cinice ori corupte.
Ce trebuie să înțelegem, oare, din semnalele amestecate, contradictorii, date de președintele liberal? Crin Antonescu a ales tema conflictului, în diversele lui ipostaze în societatea românească actuală. Până aici, nimic surprinzător: suntem departe, astăzi, de pacea socială, regimul actual a urcat pe valul discursului pacificator folosind toate uneltele războiului. A promis ordine, respectul legii și eliminarea discursului vindicativ într-o societate vlăguită de conflict. A câștigat bătălia electorală fluturând steagul pacificării, dar nu a pus victoria în slujba unei mai bune guvernări, ci a folosit-o ca unealtă în vendete obsesive, obținând până la urmă, dacă nu concordia, măcar liniștea pe scena politică: opoziția este redusă astăzi la tăcere. Liderii PDL s-au grăbit să anunțe, tot pe 24 ianuarie, că nu-și propun să boicoteze referendumul, ci să participe îndemnând electoratul să se opună formulei revizuite a Constituției, așa cum o va propune USL. PDL intră cuminte în jocul de-a democrația, fără să dea vreun semn că ar înțelege tabloul general al României de azi, unde eșafodajul instituțional se menține nu grație abilităților oamenilor politici ori fidelității lor față de interesul comun – valori dispărute de mult din spectacolul politicii românești –, ci mai degrabă în ciuda eforturilor demolatoare ale unei clase politice incompetente. //