Spre cea mai neliberală Constituție

Raluca Alexandrescu 11.06.2013

De același autor

În spatele diversiunii ni se pregătește una dintre cele mai neliberale legi fundamentale din istoria, scurtă și agitată, a constituțiilor românești.

În sfârșit, discuțiile pe marginea modificării Constituției reușesc să aprindă, în mod uni­form, de la stânga la dreapta, spiritele. Nu prevederile privind proprietatea ori trans­for­marea parlamentului într-un soi de „Tribunal al Poporului“ (prin obligația introdusă într-un amendament pe care ar ur­ma să o aibă toți cetățenii României de a se prezenta, atunci când sunt convocați, în fața comisiilor par­la­men­ta­re) au inflamat cel mai mult polemicile la televiziune, în presa scrisă și pe site-urile de socializare. Deși ne îndreptăm, cu pași re­pezi, spre o Constituție mult mai puțin libe­rală, în mod cu totul paradoxal, decât cea a lui Ion Iliescu, Antonie Iorgovan și compania din 1991 - iar principalul animator al trans­formărilor este președintele Partidului Națio­nal Liberal -, niciunul dintre amendamentele discutate în ultimele zile nu a reușit per­for­manța de a scoate atât de mult în evidență ca­racterul profund neliberal al formațiunii con­duse de Crin Antonescu, așa cum a făcut-o propunerea de definire a familiei în noua for­mă a legii fundamentale.

Pentru aducere aminte, problema, rezumată, sună în felul următor: comisia parlamentară pentru revizuirea Constituției a adoptat mier­curi, 5 iunie, un amendament care prevede că „familia se în­temeiază pe căsătoria liber consimțită în­tre un bărbat și o femeie“. În prezent, legea fundamentală definește „fa­mi­lia“ ca în­te­me­indu-se „pe că­sătoria li­ber consimţită în­tre soți“. Amen­damentul a fost propus de trei deputați liberali, iar Bi­se­rica Ortodoxă Română a anun­țat de asemenea că va pro­pune completarea articolului 48 din Cons­tituție cu următorul conținut: „Familia, ele­mentul natural al existenței și dezvoltării so­cietății, se întemeiază pe căsătoria liber con­simțită între un bărbat și o femeie, pe ega­li­tatea acestora și pe dreptul și îndatorirea pă­rinților de a asigura creșterea, educația și in­s­truirea copiilor și beneficiază de sprijin și ocro­­tire din partea statului și a societății“.

Atât apărătorii, cât și detractorii modificării s-au concentrat pe discuția privind conținutul implicit al amendamentului în chestiune, care s-ar referi, de fapt, la aspectul mariajului le­galizat dintre persoanele de același sex. În Eu­ropa, subiectul este intens dezbătut, Franța a adoptat după luni de polemici o lege în acest sens. Curentul dominant este mai degrabă tolerant și permisiv, nu numai în Franța.

Ce ne face pe noi, din nou, mai catolici decât Papa? Firește, nevoia tot mai electorală a PNL de a implica Biserica în acte și legi care nu ar trebui să o privească. Discuția, din acest punct de vedere, nici nu ar fi trebuit să ajungă până la căsătoriile între persoane de același sex, ci ar fi trebuit să dezbată implicațiile preo­cu­pante, pe termen lung, ale constantei, in­to­lerantei și vocalei prezențe a BOR în spațiul public. E o prezență pe cât de insistentă, pe atât de lipsită de deschidere și de racordare la lumea în care trăim, începând cu afirmația epocală a unuia din reprezentanții săi, potrivit căruia „cultura trebuie să se subordoneze cul­tului“, și terminând cu megalomania de tip ceaușist a înalților ierarhi ai instituției, care deplâng sărăcia poporului credincios, dar pre­tind sume imense de la bugetul statului pen­tru susținerea unor proiecte costisitoare, cum e Catedrala Mântuirii Neamului.

Cu toate acestea, lumea românească se mo­bi­lizează din păcate ușor când se face apel, fie și implicit, la filonul intoleranței, iar liberalii încear­că acum să profite din plin de opor­tunitate.

În plus, clasa politică românească dă dovadă din nou de o lipsă de cultură politică evidentă și de inconsecvență. Dacă ești liberal, admiți că o lege fundamentală e un text gândit și în­temeiat pe garantarea drepturilor și liber­tă­ților cetățeanului în raport cu instituțiile sta­tului și accepți, pe de altă parte, principiul fun­­damental pe care s-a construit moder­ni­ta­tea politică, anume separația Bisericii de stat. De ce era nevoie de introducerea unor amen­da­mente suplimentare în textul cons­ti­tu­țio­nal? De ce e nevoie să încărcăm legea fun­da­mentală cu prevederi care pot mult mai bine să facă obiectul unor legi? E o viziune com­plet străină de spiritul constitu­ționa­lis­mului european, care a dominat gândirea li­be­rală în­cepând cu secolul XIX, dar politicienii ro­mâni care se joacă astăzi de-a reforma cons­titu­țio­nală nu au habar de așa ceva. Așa cum nu au habar nici de polemica liberală în jurul definirii familiei și a caracterului ei „na­tural“ (cu asta se ocupă cam două secole de gândire liberală, printre altele... De la Hobbes până la Rous­seau). Dar subtilitățile de filosofie politică nu prind la un mare intelectual cum este președintele PNL. Probabil că de aceea le lasă, integral, în sea­ma competentelor înalte fețe bisericești. Ceea ce contează e diver­si­unea: în spatele ei ni se pregătește una dintre cele mai neliberale legi fundamentale din istoria, scurtă și agitată, a constituțiilor româ­nești. //

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22