De același autor
Parlamentul României a devenit la 10 decembrie o instituție de tip Leviathan, constituită în logica desuetă a suveranității absolute, unde legiuitorul - dată fiind natura sa transcendentă - se plasează deasupra legii.
La începutul lunii iulie 2012, când coaliția aflată și azi la guvernare - pe vremea aceea, ca rezultat al dezertării parlamentare - dădea o lovitură după alta statului de drept sub pretextul voinței populare, s-au găsit multe voci, strânse apoi pe o listă de semnături, care să explice Europei cum s-a lăsat ea păcălită de o mână de veleitari manipulați de administrația prezidențială. Săptămâna trecută, Europa - și nu numai ea, pentru că tonul l-au dat Statele Unite - s-a lăsat din nou manevrată de aparențe înșelătoare. Iar oficialii USL au procedat exact la fel ca în urmă cu un an și jumătate, de unde se dovedește că există oameni incapabili să învețe din propriile greșeli: au răspuns obraznic, amenințându-i pe americani cu retragerea sprijinului în afacerea gazelor de șist. Sub presiunea imensului scandal public, modificările adoptate în ședința în plen a Camerei Deputaților din 10 decembrie au fost contestate la Curtea Constituțională.
Dincolo de termenele suplimentare, implicațiile la nivelul funcționării regimului politic românesc sunt serioase și privesc însăși ideea existenței statului de drept. Actul întâi, orchestrat cu grijă (scuzele penibile ale lui Victor Ponta, anticipate de altfel de președintele Băsescu - „nu eram la București, eram în Africa de Sud“ - nu conving pe nimeni) a pregătit cu un savoir faire impecabil votul favorabil al jumătății „bune“ a Comisiei juridice, convocată selectiv în seara dinainte. Actul al doilea a fost introducerea neanunțată pe ordinea de zi a unui text necunoscut, votat în orb. Actul al treilea, neprevăzut, s-a jucat spre neplăcerea dramaturgilor și regizorilor în afara scenei închise a parlamentului, provocând o reacție în lanț nu numai a opiniei publice, a mass-media, ci și a principalelor cancelarii occidentale. Solidaritatea monolitică a USL s-a clătinat încă o dată, iar retragerile, scuzele și eschivele au curs într-un spectacol al incompetenței și deriziunii.
Marele Parlament s-a retras temporar și parțial rușinat la adăpostul zidurilor Casei Poporului. Spectacolul din 10 decembrie nu e deloc întâmplător. De la înființarea sa, USL și-a construit o retorică electorală anti-Băsescu, folosind ca armă instituțională parlamentul, una dintre țintele predilecte ale președintelui. Partea slabă a discursului uselist e caracterul populist al acestei construcții așa-zis parlamentare: pentru că, în loc să dea Legislativului locul potrivit într-o democrație a secolului XXI, unde echilibrul constituțional este dat tocmai de justul raport dintre puteri (mulți autori vorbesc chiar de o tendință de fuzionare a atribuțiilor instituționale în beneficiul unui contestabil „stat eficient“), ideologia populistă a coaliției de guvernământ a transformat parlamentul într-o supraputere, o încarnare a corpului mistic, nu al monarhului, ci al poporului suveran. Acesta a fost pus în mod practic în serviciul unei conjurații care vrea cu tot dinadinsul să convingă prin actele ei că e coruptă, măcinată de conflicte de interese și dominată de obsesia unică a urmăririi intereselor de grup, rebotezat respectabil lobby.
Parlamentul României a devenit la 10 decembrie o instituție de tip Leviathan, constituită în logica desuetă a suveranității absolute, unde legiuitorul - dată fiind natura sa transcendentă - se plasează deasupra legii. Deputații, aleși ai poporului, au votat modificări la Codul Penal care îi pun la adăpost de acțiunea unor instituții verificate de luptă împotriva corupției, DNA și ANI. Potrivit voinței majorității, parlamentarii nu ar mai trebui să răspundă în fața legii în cazuri de incompatibilitate, de conflicte de interese, adică exact în acel tip de situații unde se naște și trăiește bine corupția.
Societatea civilă (care, potrivit viziunii useliste, nu face parte din acel corp mistic și trebuie tratată printre altele cu gaze lacrimogene) s-a mobilizat cum a putut și a obținut, indirect, o amânare. Curtea Constituțională, instanța de la care acum se așteaptă verdictul, e cu toate acestea ea însăși într-un proces de transformare. Propunerea avansată de Victor Ponta pentru locul rămas vacant prin plecarea Iuliei Motoc arată în ce măsură spectacolul din parlament e legat de schimbarea generală a regimului politic și cum poate fi blocată funcționarea unuia dintre ultimele sisteme imunitare ale statului de drept din România. Fost vicepreședinte al PRM - partid antisemit, xenofob, antimaghiar -, intrat în PSD în 2010 în urma unui conflict cu președintele de atunci al PRM, Corneliu Vadim Tudor, Lucian Bolcaș e judecătorul dorit de primul ministru român la Curtea Constituțională. Astfel că, între profesioniști ai democrației populare ca avocatul lui Adrian Năstase, manageri culturali cu probleme de limba română și parlamentari mărturisindu-și ingenuu incompetența, după votul de marți, singurele realități palpabile ale României de mâine - în absența absolută a opoziției parlamentare și în prezența relativă a celei extraparlamentare - ar putea fi cnezatele lui Liviu Dragnea. Sau, cine știe, autostrăzile lui Dan Șova... //