Cultura nelegiuirii la români

După cum bine știm, „peștele de la cap se împute”; tot astfel, cultura nelegiuirii de la elitele economice și politice pornește.

Rodica Culcer 03.08.2021

De același autor

În timp ce scena politică este dominată de lupta pentru putere din PNL, ajunsă la paroxism, românii își numără morții de pe șosele, trenurile blocate și tinerii bătuți și înjunghiați de interlopi și asistă neputincioși la eșecul instituțiilor statului în a aplica legea. Cu greu vom găsi în istoria noastră recentă un moment în care politicienii să fie la fel de decuplați de problemele cetățenilor.

Asistăm, de fapt, la triumful culturii nelegiuirii, constituită în cele peste trei decenii de tranziție - în sensul definiției date de DEX termenului „nelegiuire”: „Faptă care contravine legilor juridice sau preceptelor morale”. Ea este cauza profundă a tuturor relelor, inclusiv a accidentelor rutiere, soldate cu morți și răniți grav, unde România a ajuns să fie campioana Europei. Dar cum ar putea fi altfel, cu o poliție incapabilă să aplice legea? Or fi drumurile proaste, dar accidentele sunt cauzate de oameni care conduc beți, fără permis sau fără să le pese de regulile de circulație; și o fac pentru că polițiștii nu controlează traficul, se lasă corupți de infractori sau sunt supuși presiunilor politicienilor, iar justiția îi face scăpați pe șmecherii care omoară oameni pe șosele.

După cum bine știm, „peștele de la cap se împute”; tot astfel, cultura nelegiuirii de la elitele economice și politice pornește. Câteva exemple: fostul ministru și finanțator al liberalilor și al ALDE, Daniel Chițoiu, își bea liniștit cafeaua, deși a omorât doi oameni pe Dealul Negru în decembrie 2019; fiul magnatului Gino Iorgulescu, Mario, este ferit de rigorile legii încă din 2019, fiind transferat rapid de familie la o clinică din Italia, deși, beat și drogat fiind, a ucis cu bolidul său supraturat un tânăr care circula regulamentar; însuși ministrul Bode scapă nepedepsit pentru accidentul în care mașina sa, circulând cu viteză pe contrasens, a distrus mașina unor turiști din Polonia, iar Carmen Păunescu, soția lui Adrian Păunescu, a primit, mai demult, doar doi ani cu suspendare după ce a ucis cu Jeep-ul ei performant trei amărâți care circulau într-o Dacia Nova comună. Mai mult, Mario Iorgulescu scapă și de executarea pedepsei de trei ani de închisoare la care a fost condamnat definitiv în aprilie într-un dosar penal, pentru sechestrare de persoană. Iar dacă puternicii și bogații zilei au impunitate, de ce și-ar bate capul polițiștii să aplice legea? Doar ca să se trezească cu presiuni și amenințări, de tipul celor formulate de Olguța Vasilescu atunci când un polițist rutier a îndrăznit să-l amendeze pe Claudiu Manda, soțul ei, pentru exces de viteză? Mai bine nu se bagă, cu riscul să scape orice șmecheraș teribilist, care o ia razna pe șosele.

Totodată, într-o țară în care orice plagiator devine doctor și orice semidoct găsește o universitate care să-i dea o diplomă în baza căreia „sistemul ticăloșit” transpartinic îi oferă un post bine plătit de bugetar, inclusiv de șef al Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor, ca în cazul lui Laurențiu Baranga, de ce nu ar face un ban bun și polițiștii de la serviciile de permise auto, eliberând permise pe bani? Unii dintre ei, din Argeș, Suceava, dar și unii de la Cluj, și Giurgiu, au fost arestați, dar probabil alții au scăpat, iar sutele, poate miile de permise emise fraudulos produc efecte pe șosele. Și dacă legea, oricum ar fi ea, tot nu se respectă, de ce nu ar încerca și un zevzec fără carnet să conducă o mașină? Tot acest lanț al slăbiciunilor nu a răsărit din neant, nu a apărut într-un vid, ci într-un context extrem de concret, adică într-o societate în care corupția și disprețul pentru lege pornesc de sus, unde voința și interesul politicienilor, al potentaților și al clientelei lor dictează și deformează comportamentul instituțiilor.

Sigur, se poate râde de incultura ministrului de interne, care atribuie înțelepciunii populare adagiul latin Festina lente. Mai util ar fi însă să fie examinată performanța ministerului pe care îl conduce doar pentru că așa au dictat filialele PNL din Ardeal, nicidecum datorită (ne)realizărilor de ministru al transporturilor în perioada 2019-2020. La fel ca Marcel Vela înaintea lui, și Lucian Bode face drepți în fața secretarului de stat Bogdan Despescu, cel care blochează orice reformă și pe care premierul Cîțu nu îndrăznește să-l revoce, deși decizia stă „în pixul lui”. Dar cum ar mai domni nestingherite clanurile de interlopi, dacă la conducerea MAI ar veni oameni care să nu le trateze cu respectul cuvenit, cum le-a tratat fostul șef al Poliției Liviu Vasilescu, readus pe o poziție de conducere după o scurtă pauză?

Subordonarea guvernării intereselor de partid și personale este, până la urmă, un act de trădare a interesului național, nu în ultimul rând pentru că impunitatea pretinsă de politicieni are ca preț și impunitatea polițiștilor care nu-și fac datoria. Vă mai amintiți de șefii poliției din Onești și Bacău, care au fost mutați la București după crima de la Onești? Dar de cei doi bărbați care au murit, amândoi, la timpul potrivit, după ce s-au plâns că au fost sechestrați și maltratați de polițiștii de la secția 16 din București? Sunt doar cele mai recente exemple, nu singurele.

În concluzie, ca și violența de pe străzi și din școli, proliferarea accidentelor rutiere grave este un simptom al disfuncțiilor majore din stat și consecința unui sistem politic bazat pe corupție și pe eludarea legii, în numele unor interese de grup – adică, pe nelegiuire. Din păcate, grupul cu asemenea interese controlează exact instituțiile care ar trebui să combată fenomenul – MAI și instanțele de judecată. Nu vom ieși din acest cerc vicios prea curând, dacă vom ieși vreodată, și în niciun caz atâta vreme cât vor avea puterea tocmai cei responsabili pentru instituirea nelegiuirii.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22