De același autor
Ce sa-i fi facut pe liderii din UDMR sa-si smulga de pe ei hainele scrobite european si sa se lanseze in "consideratii" gen Ponta&Orban la adresa ministrului Justitiei, Monica Macovei? Cum au ajuns acesti lideri, neobosit dati de exemplu in aceasta revista, sa-si riste credibilitatea construita in ani de zile, in adversitatea reala starnita de Funar si Romania Mare?
Cunoscute fiind retinerea si stilul lapidar al Monicai Macovei, faptul ca ea s-a decis sa vorbeasca, spunand ca "punctual, pe legile promovate de Ministerul Justitiei, cred ca UDMR-ul a fost cel care s-a opus constant si cel mai vehement in guvern", ingrijoreaza. UDMR, prin vocea politicianului-poet, pragmatic si echilibrat, Marko Bela, sustine ca "domnia sa (Monica Macovei, nota red.) nereusind sa impuna anumite proiecte, proaste, de altfel (subl. mea), a inceput acum sa-si descarce nervii pe maghiari". Afirmatie rostita aproape concomitent cu cea a comisarului european pe Justitie, Frattini, conform careia "o mare parte a succesului aderarii Romaniei se va datora d-nei Macovei". In viziunea lui Marko Bela, proiectele Macovei ar fi proaste pentru ca, dincolo de intentiile bune, metodele sunt periculoase, amintind de cele dinainte de '89. Pe scurt, doamna ministru ignora drepturile omului si "nu ia in considerare de fiecare data echilibrul dintre democratie si lupta cu infractionalitatea". Nu stau acum sa insir activitatea Monicai Macovei in materie de drepturile omului, fapt pentru care a si fost recrutata in mai multe misiuni internationale. Sa ne aplecam mai curand asupra acelor proiecte, "proaste, de altfel", care i-au nemultumit pe liderii maghiari: formularele declaratiilor de avere, din care ei au scos prevederile cu privire la colectiile de arta, bijuterii etc.; Ordonanta de Urgenta referitoare la infiintarea DNA; perchezitia la imobilele lui Adrian Nastase (au dorit vot secret); proiectul privind testele de integritate (aviz negativ din partea Comisiei pentru drepturile omului, condusa de G. Frunda); Legea finantarii partidelor politice, crearea Agentiei de Control a Averilor. Mai nou, elegantul senator Frunda a inaintat un proiect de lege privind schimbarea procedurilor de numire a procurorilor-sefi, inclusiv la DNA. Ca aceste proiecte sa nu mai fie "proaste", Marko Bela vrea ca ele sa fie discutate mai intai de partidele din coalitie… (va amintiti cu siguranta celebrele COCOPO si COCOPA de pe vremea CDR), din grija de a le transforma, probabil, in ceva comestibil pentru stomacul delicat al coruptilor din Romania, romani "si de alte nationalitati".
Si cu asta ajungem la explicarea curioasei pozitionari de azi a UDMR: dupa PSD, formatiunea maghiara, cu acelasi staff de conducere, s-a aflat la putere, fie cu stanga, fie cu dreapta, perioada cea mai indelungata, aproape 10 ani. UDMR are in prezent propriii baroni locali, cu mari averi, conturi si case, a caror dobandire ridica semne de intrebare. Dupa datina locului, pe langa averi (sau tocmai datorita lor), baronii mai au si un cuvant greu de spus in politica. Cand un cunoscator al UDMR mi-a vorbit de relatia de "amicitie" dintre Marko Bela si Verestoy Attila, similara cu cea dintre Calin Popescu Tariceanu si Dinu Patriciu, nu l-am crezut. Astazi ma mai gandesc.
Pragmatismul care i-a facut pe UDMR-isti sa-si atinga scopurile pas cu pas s-a erodat (vorbeam de longevitatea liderilor, de rau augur in politica) si s-a transformat intr-un cinism pe cat de arogant, pe atat de dezagreabil: sigur, Legea privind statutul minoritatilor este o prioritate pentru maghiari si un motiv de stransa negociere in coalitie. Dar cum si cat, si cu ce pret negociezi?