(De)Credibilizarea presei în 2005

Sabina Fati 27.12.2005

De același autor

În 2005 cele mai importante cotidiane din perioada postdecembrista au fost decapitate. Printr-o coincidenta interesanta, patronatele Evenimentului Zilei si Adevarului si-au declarat, din motive manageriale, nemultumirile fata de echipele editoriale care conduceau cele doua ziare, fortand dezertari în masa. Aflat în parti diferite ale baricadei tranzitiei, Evenimentul Zilei a fost anul trecut cea mai critica tribuna la adresa puterii PSD si ziarul cu cea mai mare circulatie, în vreme ce Adevarul s-a remarcat prin consecventa cu care 14 ani a blamat proprietatea privata, economia de piata si capitalismul, avand, de asemenea, un tiraj stabil, cu încasari substantiale, la care s-au adaugat în ultimii ani sume uriase din publicitatea de stat. Nici Adevarul, nici Evenimentul Zilei nu aveau probleme financiare. Ambele ziare aveau cititori fideli si lideri cu mare notorietate, iar patronatele nu ar fi avut motive reale de insatisfactie. Cu toate acestea, patronii lor au preferat sa renunte la aceste afaceri de succes, fara a avea, în schimb, alte avantaje vizibile.
Noile variante hibride ale celor doua cotidiane au pierdut si calitativ, si cantitativ, renuntand la pozitionarea lor editoriala bine cunoscuta printre consumatorii de presa. Presa scrisa autohtona este mai saraca si mai terna decat oricand. In locul principiilor bine argumentate, prefera faptul divers si jocurile subterane, ilustrate pe primele pagini cu titluri de tabloid.
In Romania, restructurarea mass-media nu se face dupa regulile pietei, ci dupa o logica ascunsa, în care succesul la public se castiga prin tombole si concursuri îndoielnice, iar banii vin din publicitatea obtinuta dupa formula „serviciu contra serviciu“. In campania electorala din 2004, ziarele si televiziunile au jucat un rol determinant. PSD a avut sustinerea generala a presei, cu exceptia Evenimentului Zilei. Televiziunile au facut toate front comun în jurul lui Adrian Nastase, dupa ce fostul premier le anulase multora dintre ele datoriile uriase pe care le aveau la bugetul de stat. Multe dintre cotidianele centrale au fost si ele cumparate cu publicitate de stat. Numai în 2004, Ministerul Transporturilor a platit aproape 500 de mii de euro pentru publicitate în presa scrisa, iar CFR, o companie falimentara, peste 100 de mii. Miron Mitrea, fostul ministru de resort, a fost astfel ocolit de orice scandal. Tot în contul fostei guvernari au platit: Petrom (pe vremea cand era companie de stat) - aproape un milion si jumatate de euro, Posta Romana - un milion, Aeroportul Otopeni - 120 de mii de euro, Ministerul Comunicatiilor - 170 de mii etc. Principalii beneficiari au fost, în ordine: Jurnalul National (peste un milion de euro), Ziua (peste 800 de mii de euro), Adevarul (600 de mii de euro), Independent (230 de mii de euro).
Multe dintre trusturile de presa autohtone s-au lasat cumparate, iar jurnalistii lor au acceptat sa treaca cu vederea neregulile, greselile si coruptia fostei guvernari. Interesele economice continua, adesea, sa transforme agenda zilnica a jurnalelor TV si a cotidianelor, iar subiectele comandante de patronat sunt acceptate cu tot mai multa usurinta de tinerii ziaristi dornici sa se remarce cu orice pret. Aceasta politica patronal-editoriala tinde astfel sa devina regula, într-o tara în care organizatiile sindicale ale jurnalistilor sunt slabe si timorate. In 2005, lucrurile nu s-au schimbat decat la suprafata: cotidianele formatoare de opinie, orientate doctrinar au disparut, lasand locul ziarelor caldicele, iar televiziunile private au în subsidiarul programelor informative interese politico-economice clare, sustinand la comanda pe unul sau pe altul dintre actorii politici ai momentului. Singura modificare evidenta este la TVR, unde calitatea jurnalelor a crescut semnificativ.
Pe ansamblu, jurnalistii nu sunt, însa, mai credibili ca anul trecut, iar trusturile de presa au tendinta cartelarii. Unele subiecte sunt facute în acelasi fel de mai multe ziare sau/si posturi de televiziune, care fie ataca în mod concertat personaje incomode, precum Traian Basescu sau Monica Macovei, fie fac presiuni asupra unor chestiuni economice (petrol, energie), de care anumite patronate sunt direct interesate. Nu este întamplator ca mari investitori în domeniul energetic si petrolier detin trusturi media: Petrom Service controleaza Realitatea TV, Ziua si Gardianul, iar Dan Voiculescu, Antena 1, Antena 3, Jurnalul National.
Presa este astfel transformata în instrument de presiune economica si politica, trecand agenda publica pe locul doi, cu acordul si sprijinul jurnalistilor.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22