Invataturile EFOR catre ministresa Manescu

Sorin Ionita 27.08.2013

De același autor

Dle Ponta, mai bine ne sunaţi pe noi şi vă sfătuiam să puneţi un ONG-ist ministru la Transporturi, n-ar mai fi fost atâta circ şi acuze (ȋntemeiate) de incompetenţă. De exemplu, dacă tot doreaţi o schimbare de gardă, puteaţi s-o puneţi pe colega mea Ana Otilia Nuţu de la EFOR, care a mărunţit ani de zile sectorul Transporturi pentru Banca Mondială şi FMI. In 30 min ea a redactat următoarea strategie de reformă care depăşeşte orice ar putea produce dna Mănescu cu “echipa” ei (sau dl Săpunaru cu echipa, etc) ȋn următoarele săptămâni/luni de ministeriat. Viitorul va arăta că am dreptate. Insă dacă tot a fost numită distinsa consoartă a primarului de la 6, atunci ȋi cedăm bucuroşi copyright pe idei. Iată:

De fapt, mare parte din disputa actuală e falsă: la Ministerul Transporturilor nici nu e musai nevoie de un om care să aibă experiență în domeniu, ci să fie cât de cât inteligent și să vrea să facă ce trebuie. Plus, să aibă suficientă susținere cât să ia înapoi CNADNR la Minister, deoarece nu poți face vreo strategie coerentă de transporturi cu drumurile naționale la Șova, iar căile ferate, transportul naval și aerian la MT. Aveam deja o mare problemă că nu eram ȋn stare să coordonăm strategia de transport național cu drumurile județene și cu transportul din marile orașe; acum am agravat-o.

Ce trebuie la Transporturi e o reformă de substanță a guvernanței corporative, înlocuirea managementului clientelar al companiilor de stat cu management profesionist și definirea corectă și completă a relațiilor Ministerului cu companiile subordonate. Adică:

  • MT e responsabil cu strategia de transporturi. Are deja cu ce, s-a făcut un Master Plan care e chiar acum pe cale de finalizare. Să nu se mai bage CNADNR și CFR să-și facă singure strategia, că nu e treaba lor, ei sunt executanți.
  • CNADNR / CFR Infrastructură fac planurile prin care se aplică strategia de transporturi: cât, ce, cum trebuie contractat, lucrări, întreținere. Ele contractează și administrează contractele, sunt responsabile pt ele. Pe de altă parte, MT nu se mai bagă în comisiile de licitație.
  • MT dă un buget condiționat de ȋndeplinirea planului, măsurabilă pe criterii. Buget care e determinat de ce scrie la Master Plan. Multianual. Se stabilesc criterii de performanță pt companii: gradul de realizare a lucrărilor de care răspund din Master Plan. Dacă nu fac treaba, primesc buget mai puțin. Dacă MT dă din vina lui buget mai puțin, CNADNR / CFR pot justifica de ce n-au făcut planul. Așa va fi clar cine răspunde pt ce.
  • La fel și cu subvenționarea transportului feroviar de călători: MT definește corect taxa de utilizare a infrastructurii (sunt vreo 4 consultanțe făcute în ultimii ani, deci nu știința lipsește); dă banii după formulă; schimbă nenorocitele de normative tehnice pe infrastructură ca să permită prioritizarea reală a lucrărilor la CFR Infrastructură, după trafic; schimbă schema de subvenție a transportului feroviar pe călător*km, iar nu pe tren*km, care a permis sifonarea anuală a cca 200 mil EUR/an de către operatori privați care circulă cu trenurile goale; închide liniile clar falite. Astfel se termină odată cu cercul vicios al arieratelor și fluxurilor netransparente de bani între MT, CFR, CFR Călători.
  • La fel, se transparentizează rovinieta: câți bani se încasează, de unde, se prioritizează întreținerea pe drumurile de unde vine mai multă rovinietă.
  • Ideea generală este că MT răspunde pt strategie și buget; CNADNR și CFR Infrastructură pt construcția infrastructurii; CFR Călători și ceilalți operatori privați subvenționați nediscriminatoriu pentru serviciul public oferit răspund pentru transportul feroviar de călători.

All this is not rocket science, just basic administration, cum se spune. Problema e că starea actuală convine tuturor, că toți fură și e greu de dat vina pe cineva anume, nimeni nu răspunde pt nimic. MT semnează pe licitații cot la cot cu CFR și CNADNR, să fie zeci de semnături pe contracte (care oricum se rătăcesc); CNADNR și CFR fac contracte care se transformă ulterior în strategie. Așadar, soluția tot la DNA e: să toarne Neluțu pe cât mai mulți și să se mai curețe un pic încrengătura de interese de acolo.

Articol publicat si pe site-ul contributors.ro.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2022 Revista 22