De același autor
Încetarea din viață a MS Regele Mihai I e acea terapie de șoc emoțională care ne obligă să ieșim din obsedantul prezent și să privim realitatea în dimensiunea ei istorică. Dincolo de tristețe, dincolo de necesare sentimente de culpabilitate colectivă, simțim că în asemenea momente avem acces la evidențe care în rest ne scapă. Iar zilele acestea lecția istoriei e poate mai aspră ca niciodată: ceva iremediabil se produsese undeva în trecut, dar abia acum conștientizăm trauma și dimensiunea ei ireparabilă.
Ironia istoriei ne spune că principele Mihai de România și Partidul Comunist din România s-au născut în același an, 1921. Două destine care reprezentau două principii de legitimitate, două universuri de valori, două sensuri ale istoriei. Rivalitatea lor a marcat un secol de istorie a României.
Unul trebuia să asigure continuitatea unei dinastii importate din Occident pentru a contribui la incredibil de ambițiosul proiect al occidentalizării României. Celălalt urmărea programatic sovietizarea României. După 1947, realitățile geopolitice au tranșat această rivalitate în favoarea impunerii modelului sovietic și a vectorului său instituțional: partidul-stat comunist. După 1989, căderea regimului totalitar, dispariția juridică a PCR și a URSS au redeschis problema reînnodării firului istoriei.
Acum știm că acea șansă s-a pierdut definitiv. Regii nu mor, corpul lor fizic se stinge, dar celui politic îi este asigurată continuitatea prin instituții. Corpul politic al regelui poate muri numai dacă se renunță definitiv la un principiu de legitimitate. Abolirea monarhiei s-a produs în România în contextul unei ocupații sovietice, ceea ce a făcut ca regele exilat să rămână nu numai titularul unei forme de legitimitate de ordin dinastic, ci și în termenii continuității constituționale.
Corpul politic al regelui a supraviețuit nu numai perioadei inițiale a exilului, care putea fi provizoriu, deși s-a dovedit definitiv, ci și în deceniile ulterioare, pentru că regimul comunist totalitar nu a ieșit niciodată din paradigma stalinistă și nu și-a creat premisele unei legitimități politice autonome față de spectrul aparatului represiv (intern și potențial extern). Dovada acestei dependențe a fost dată în 1989, când smulgerea stemei de pe steag a simbolizat nu numai căderea unui președinte-secretar general al PCR, ci a unei întregi ordini politico-statale.
Momentul 1989 este un moment al redeschiderii problemei principiului de legitimitate. Atunci, Regele Mihai avea 68 de ani abia împliniţi. Ca De Gaulle în 1958. Adenauer e ales cancelar la 73 de ani, Coposu avea 75 când refonda PNȚcd-ul. Priviți imaginile din aprilie 1992: ele nu sunt spectaculoase grație prezenței mulțimii, ci grație unei întâlniri care e de fapt o reîntâlnire. Frumosul tânăr rege de ieri și poporul său se transformaseră semnificativ în 45 de ani, dar ceva cvasi-organic părea încă să-i lege. Regele era orfan de țară, poporul postcomunist era orfan de sens. Nu, nu era orfan de rege. Pur și simplu nu știuse să-și construiască o altă sursă a autorității legitime. Majoritatea celor care în 1992 au ieșit să-l întâmpine pe rege nu știau asta la începutul duminicii pascale, dar în fața spectacolului miraculos al mitului devenit tangibil au revenit acasă încărcați de o responsabilitate la înălțimea căreia nu au știut să rămână.
În astfel de momente, în jurul unor simboluri care încarnează valori profunde, valori care nu sunt (numai) naționale, ci general umane, dar care sunt celebrate la nivelul unei comunități de sensibilitate, o populație devine popor. Românii, în câteva momente de grație, au trăit o astfel de stare. O stare care pe fond e una a existenței unei comunități de speranță. De fiecare dată, însă, vâlvătaia s-a stins, iar memoria acestor momente a ținut loc de flacără de veghe. Moartea corpului fizic al regelui ne obligă să contemplăm nu numai imposibilitatea înnodări firului istoriei, dar și riscul stingerii acestei flăcări.
Sigur că există românii ca populație pe un teritoriu pe fond prosper, un stat român și o elită (politică și nu numai) românească care îi gestionează resursele. Dar suntem siguri că o Patrie mai există? Moartea Regelui-corp politic convoacă posibilitatea morții Patriei, în măsura în care nicio altă autoritate legitimă nu a putut în același timp să fie recunoscută și să asigure o nouă normalitate. Avem după 1989 o nouă tradiție constituțională care permite un regim hibrid, cu un stat confiscat etc., iar condiția normalității nu e îndeplinită. Poate că nu ieșim din „provizoratul istoric“ tocmai pentru că temelia noilor instituții e impregnată de o impostură pe alocuri criminală. Dincolo de corupția oamenilor, corupția instituțiilor pare un orizont de nedepășit.
Regele-corp politic nu depinde de corpul fizic, dar poate fi omorât. După 1989 a avut loc o lentă ucidere a Regelui. Numai aparent Regele a avut o perioadă, după 1996, de exil voluntar. Acest exil aparent voluntar și tragedia morții în exil reprezintă un mesaj pentru noi toți.
Nu o populație hrănită cu propaganda național-comunistă trebuie să simtă un sentiment de vinovăție, ci numai cei care au perceput corpul politic al Regelui ca sursă de legitimitate. Adică, atât cei care au asigurat continuitatea statului în 1989 și care se simțeau amenințați, cât și noi, cei care am făcut prea puțin, deși înțelegeam miza. Și există o cauză profundă comună ambelor atitudini: frica. Regele-corp politic nu a fost ucis în numele unui ideal, ci din lipsa dorinței de a asuma orice idealuri. Dincolo de imaginea „bunului rege“, mesajul morții în exil se îndreaptă acuzator împotriva noastră, cei care îl vom însoți pe ultimul drum cerșind o iertare istorică, dar pe fond nerecunoscând nici vina, nici definitiva înfrângere. //