De același autor
Să încep printr-o mărturisire personală. În ultimii ani, am fost de multe ori în Polonia, la conferințe în Varșovia și Cracovia. Când am primit invitație nu am refuzat niciodată. După ce, la începutul anilor 2000, am fost fascinat de Ungaria, din 2005 am făcut o pasiune pentru Polonia. De fiecare dată când am călătorit acolo, mi-am luat câteva zile în plus, pentru a vizita locurile și a întâlni colegi.
În Polonia există un fel de muzeomanie, astfel că în ultimii ani au apărut muzee multe și bine făcute. M-am bucurat de ele, mai ales că la noi muzeele par o cauză pierdută. Atunci când au început la București discuțiile despre înființarea unui muzeu de istorie a evreilor, am fost trimis să văd cum a fost creat Polin, impresionantul muzeu de istorie a evreilor deschis în inima Varșoviei în 2013.
Și încă un detaliu personal. Când eram șef la departamentul Internațional de la ziarul Monitorul, am creat o rubrică zilnică despre Știrile Estului. Mi se părea atunci că un soi de bovarism cultural face să ne raportăm mereu la Occident, fără să știm ce se întâmplă în statele Estului Europei, care trecuseră prin experiențe istorice similare și ale căror evoluții semănau destul de mult cu cele din România sau anticipau ce avea să se întâmple la noi. Dacă vă uitați cu atenție, problema a rămas în presa românească: puține sunt publicațiile care tratează sistematic evoluțiile politice, economice, sociale, culturale din Estul european, iar, pe ansamblu, știrile sunt rare și mai degrabă senzaționaliste. Dacă ne consolează cu ceva, cam la fel este și în celelalte state din fostul bloc comunist; nici ei nu știu mare lucru despre noi.
Se pare că politicienii sunt, totuși, mai bine informați. Ideile de guvernare, bune și proaste, circulă viral în ecosistemul est-european, astfel încât, de multe ori, se poate observa că est-europenii se copiază între ei. Această formă de plagiat nu este penalizată. Am scris despre asta încă din 2002, într-un studiu publicat în Romanian Journal of Political Science, privind neopopulismul est-european, care prefigura deriva democratică de acum.
Există în ultimii ani, de bună seamă, o modă autoritaristă, coruptă și naționalistă care fascinează. Nu este doar un fenomen regional, ci un simptom al atmosferei de criză din toată lumea, simbolizată de alegerea iresponsabilului Donald Trump ca președinte al celei mai puternice democrații din lume. Exemplul dat de Erdoğan contează și el. Și mai există Putin, care nu doar că inovează în materie de autoritarism, dar și exportă modelul și îl finanțează în alte părți, inclusiv în Occident, urmând fără scrupule precedentul sovietic. La nivel mondial, declinul democrațiilor a început undeva după anul 2005. Între 1989-2005, bursa democratică crescuse spectaculos, la nivele fără precedent în istorie, iar apoi nu doar că s-a reechilibrat, dar a dat și semne de declin. Scrie despre acest lucru William J. Dobson într-o carte despre Dictatura 2.0, tradusă și la noi, în care devoalează noile strategii deceptive utilizate de autoritarismele recente.
Totuși, nu se poate nega că există și o dinamică regională a acestei emulații, despre care a tot scris presa în ultimii ani. La o simplă căutare pe Internet, veți găsi zeci de articole în presa occidentală de primă mână despre „noii autocrați din Est“, despre „recăderea în naționalism“, tendințele iliberale și antioccidentale din fostele state comuniste și tot așa. Estul european a dus-o mai bine în ultimul deceniu, dar trebuie să recunoaștem, noi toți cei fascinați de Europa Centrală, că, de la o vreme, se întâmplă ceva urât, în ciuda prosperității aparente.
Regimurile cu tendințe iliberale din Ungaria și Polonia au în comun un rețetar politic care implică atacuri la adresa instituțiilor europene și a Occidentului, presiuni asupra justiției, presei și organismelor societății civile, tendințe clientelare și corupte la nivel economic.
Și mai este ceva, care este cu deosebire tulburător pentru mine ca istoric: resuscitarea ideilor naționalismului și autoritarismului interbelic. Și Ungaria, și Polonia au o puternică tradiție nedemocratică pe care o redescoperă cu fervoare. Marșurile de extremă dreaptă, cu uniforme și făclii, din Ungaria și mai nou din Polonia, lasă perplexă lumea civilizată. Eram la Varșovia pe 11 noiembrie anul trecut, când 60.000 de militanți naționaliști au celebrat ziua națională mărșăluind cu simboluri fasciste interbelice și scandând în favoarea restaurării valorilor naționale și creștine. O săptămână mai târziu, neo-fasciști zbierau în piața centrală din Cracovia și nu-i deranja nimeni.
Ungaria a dat tonul în campania antiimigrați, cu același gen de discurs care în perioada interbelică și a războiului făcea, la nivel mondial, nenumărate victime. Dictatura 2.0 înseamnă și Kulturkampf. Orbán a luat la țintă Universitatea Central-Europeană, pentru că este finanțată de Soros, diabolizat pentru tot ceea ce reprezintă (occidental, evreu, bogat, liberal, de stânga). La CEU s-au format mulți din elita intelectuală și politică a Europei de Est, inclusiv din România. Din 2000, acolo am respirat pentru prima dată bibliografie occidentală, în condițiile în care achizițiile de carte străină la bibliotecile din România erau ca inexistente. CEU rămâne o oază de libertate, dar presiunea guvernului este fantastică.
Ungaria a mai dat tonul într-o privință: revizuirea atitudinii față de Holocaust și liderii fasciști dinainte de 1945. Muzeul Holocaustului din Budapesta, care era, după părerea mea, unul dintre cele mai bune din Europa, a fost pus pe butuci. A fost favorizată, în schimb, Casa Terorii, care prezintă societatea maghiară exclusiv în postură de victimă a comunismului. În 2011, am participat la o conferință despre revoluția din 1956 la Terror Háza și am simțit pe propria piele că se strică atmosfera. Șefa Casei Terorii, Mária Schmidt, a devenit un fel de eminență cenușie în materie de istorie recentă pentru regimul Orbán.
În 2015, Ungaria a deținut președinția rotativă a International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA), o organizație internațională care urmărește politicile de educație, cercetare și memorie în acest domeniu. În acel moment, suspiciunile față de revizionismul istoric maghiar erau la apogeu. Ca membru în delegația României la IHRA, am asistat la un veritabil desant diplomatic maghiar, menit să ne convingă că Ungaria nu are o problemă cu recunoașterea participării la Holocaust și că nu încearcă să revalorizeze lideri fasciști. Asta în condițiile în care portavoci culturale ale regimului Orbán dădeau frecvent semne contrare.
Când România a deținut președinția IHRA, în 2016, am asistat la desantul polonez. Regimul ultraconservator patronat de Jarosław Kaczyński, prin Partidul Lege și Justiție, a urmat exemplul maghiar pentru a folosi revizuirea istoriei Holocaustului ca instrument politic. La ședințele IHRA, diplomați polonezi și istorici trimiși de guvern au făcut tatonare corp la corp cu toată lumea, pentru a justifica decizia Varșoviei de a-i incrimina pe cei care denigrează istoria Poloniei. Jan Tomazs Gross – profesor la Princeton, autorul faimoasei cărți Vecinii, despre masacrul de la Jedwabne (tradusă în multe limbi, inclusiv română), care a provocat un mare scandal în Polonia și nu numai – tocmai fusese luat la întrebări de un procuror din Katowice pentru o frază dintr-un articol de presă. În plină criză a refugiaților, Gross dorea să atragă atenția asupra greșelilor făcute înainte de 1945 cu refugiații evrei și, printre altele, a afirmat că, în timpul războiului, în ciuda unui mit național eroizant și victimizant, polonezii au ucis mai mulți evrei decât germani. Gross (care este originar din Polonia, cu mamă creștină, membră a rezistenței poloneze, și tată evreu) a devenit persona non grata pentru naționaliștii polonezi.
În decembrie anul trecut, am fost invitat la o conferință despre Holocaust la Institutul Național al Memoriei din Varșovia (IPN), instituția oficială care deține arhivele istoriei recente. Am fost sfătuit de mai mulți prieteni polonezi să nu merg, din cauză că la IPN se simte politizarea și ascensiunea naționalismului. Până la urmă m-am dus și conferința a ieșit foarte bine. Totuși, am simțit tensiunea. Gross a fost ținta mai multor diatribe, care au fost aplaudate ca la stadion de câțiva trepăduși veniți din afara peisajului academic.
Luna aceasta, a fost aprobată o modificare la legea de funcționare a IPN, care a stârnit proteste și sarcasm în toată lumea. Modificarea introduce pedeapsa cu închisoarea pentru cei care utilizează formula „lagăre de exterminare poloneze“. Faptul că lagărele de exterminare naziste au fost construite pe teritoriul Poloniei ocupate poate duce, pretinde guvernul polonez, la confuzii care ar întina istoria și suferința polonezilor în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial. Numai că problema nu exista. Faimosul Jan Karski, în 1944, atunci când încerca să alerteze guvernele aliate în legătură cu existența lagărelor morții, a utilizat într-adevăr formula „lagărele poloneze“, dar aceasta era o simplă referință geografică, fără nicio sugestie privind complicitatea polonezilor. După război, sintagma a fost folosită rar în presa occidentală și nu reprezenta cu adevărat o problemă care să necesite o lege. În 2012, președintele american de atunci, Barack Obama, a folosit nefericita formulare la ceremonia în care lui Karski i se acorda postum Medalia Libertății, dar și-a cerut imediat scuze. Ideea că statul polonez vrea să trimită în închisoare pe oricine apelează la această formulă neclară, eventual chiar pe fostul președinte american, a fost ridiculizată în toată presa occidentală și a stârnit reacții diplomatice.
Mai important, modificarea legislativă conține o incriminare a oricui „atribuie, în public și împotriva realității, Poporului Polonez sau Statului Polonez responsabilitate sau coresponsabilitate pentru crime naziste comise de Al Treilea Reich“. Aici este, de fapt, marea miză, pentru că legea descurajează orice discuție despre participarea unor polonezi la persecutarea și uciderea evreilor sau, în general, despre formele de colaborare ale polonezilor cu regimul nazist. Pe această temă s-a scris deja foarte mult: am în bibliotecă vreo zece cărți în limba engleză care se referă la participarea polonezilor la crime antisemite sau la diferite forme de colaborare cu regimul nazist. Faptul că guvernul polonez intră cu cizmele în acest subiect, intenționând să rescrie istoria, este, într-adevăr, cât se poate de șocant și absurd.