De același autor
1. Înapoi la legile dictaturii: Kövesi, trădătoare de țară
La punctul 12 al Raportului prezentat de ministrul Tudorel Toader, șefei DNA i se reproșează faptul că are opinii și că le exprimă public.
„La începutul anului 2017, procurorul şef DNA a declarat pentru postul BBC că se teme de desfiinţarea DNA, avertizând, într-un interviu pentru postul britanic, asupra unui «risc uriaş la adresa sistemului judiciar, zilnic», evocând faptul că se teme de modificări legislative care pot afecta lupta împotriva corupţiei, modifica jurisdicţia sau desfiinţa direcţia pe care o conduce. De-a lungul anului discursul său intern şi extern a evoluat către un atac furibund la adresa instituţiilor, politicienilor, oamenilor de afaceri.“
La același punct, se mai arată că „Într-un interviu acordat Euronews, procurorul şef DNA s-a lansat într-o critică dură la adresa unor proiecte de legi aflate în dezbatere parlamentară, acuzând deopotrivă politicienii şi oamenii de afaceri că lovesc împotriva efortului de curăţare a uneia dintre cele mai corupte ţări din Uniunea Europeană. Sunt afirmaţii foarte grave, nesusţinute măcar cu vreun exemplu concret din proiectele de legi, afirmaţii de natură a afecta nu doar imaginea justiţiei din România, ci şi a ţării“.
Tudorel Toader, format ca procuror înainte de căderea regimului comunist, pare să o acuze pe Codruța Kövesi, pe baza Codului Penal din 1969, de ofensă adusă țării. La Art. 236 al Codului Penal comunist se preciza că: „Orice manifestare prin care se exprimă dispreț pentru însemnele Republicii Socialiste România se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani“. În aceeași cheie, Toader vorbește despre afirmațiile Codruței Kövesi „de natură a afecta nu doar imaginea justiției“, „ci și a țării“. Ministrul Justiției ar fi vrut să-i convingă pe cei care s-au uitat la el când a prezentat Raportul că șefa DNA este o trădătoare și că lucrează împotriva României. Aceasta este esența acuzării pe care a construit-o ministrul Toader.
2. Propagandă prin inversarea faptelor
„Acreditarea competenţei DNA de evaluare a aspectelor de oportunitate a elaborării unor hotărâri de Guvern“ (acuzațiile numărul 4 și 5 din Raportul ministrului Justiței).
Documentul se referă la comunicatul DNA în care se preciza că promovarea unor hotărâri de guvern s-a făcut „cu încălcarea procedurii de la nivelul Guvernului pentru elaborarea, avizarea și prezentarea proiectelor de acte normative“. Este vorba despre așa-numitul caz Belina, de care procurorii anticorupție au început să se ocupe în septembrie 2017, când au anunțat că Sevil Shhaideh, pe atunci vicepremieră, este suspectă de abuz în serviciu, din perioada când era secretar de stat la Ministerul Dezvoltării, fiindcă, în 2013, cu ajutorul mai multor înalți funcționari, părți din Insula Belina și Brațul Pavel au trecut ilegal din proprietatea statului în proprietatea județului Teleorman, pentru ca, la doar câteva zile, să fie închiriate tot ilegal unei firme private.
Tudorel Toader a reluat ipoteza descalificată deja de Curtea Constituțională, potrivit căreia DNA nu poate ancheta oportunitatea unei hotărâri de guvern. Această acuzație la adresa șefei DNA ține doar de propagandă prin inversarea faptelor, fiindcă, în realitate, la Curtea Constituțională, domnul Toader a pierdut, deși a pledat personal împotriva DNA. În plus, prin această trimitere pe care o face în Raportul anti-Kövesi, ministrul Justiției poate fi acuzat de imixtiune într-un dosar penal aflat în curs și de presiuni asupra procurorilor de caz.
3. Adevărul întors pe dos
„Prioritizarea soluționării dosarelor cu impact mediatic. Atitudini nedemne. Încălcarea standardelor minimale de etică și deontologie ale unui magistrat (...) În concret, procurorul șef al DNA s-a exprimat în sensul combaterii efectelor negative în planul imaginii și credibilității instituției, generate de Decizia CCR nr. 68/2017 prin instrumentarea urgentă a unor dosare cu miniștri, de impact mediatic“ (acuzația numărul 10 din Raportul anti-Kövesi). Este vorba despre interceptări nedovedite, negate de șefa DNA, prin care aceasta cerea soluționarea unui dosar care trena și în care protagonist era Sorin Grindeanu, la acea vreme prim-ministru. Dincolo de controversatele interceptări, rolul DNA este acela de a-i ancheta pe demnitarii acuzați de corupție. Aceasta este, de fapt, culpa majoră a Codruței Kövesi, dar ministrul Toader generalizează lucrurile și susține că e interesată de „impactul mediatic“ și că „prioritizează“ soluționarea cazurilor. E normal, pe de altă parte, ca DNA să aibă priorități și, eventual, dosarele în care sunt implicați demnitari de prim rang, precum și cazurile cu prejudiciile cele mai mari să fie rezolvate cu întâietate.
4. Kövesi împiedică activitățile parlamentului
„Prin conduita sa, procurorul şef al DNA nu numai că înlătură a priori orice colaborare loială cu autoritatea care exercită suveranitatea poporului - Parlamentul României -, ci refuză să participe la clarificarea unor aspecte legate de un eveniment de interes public; prin refuzul procurorului şef DNA este încălcată autoritatea Parlamentului României, organ reprezentativ al poporului, şi este împiedicată desfăşurarea activităţii acestuia, sub aspectul îndeplinirii atribuţiilor de control prin intermediul comisiilor parlamentare“ (Decizia 611/2017 a Curţii Constituţionale) (acuzația cu numărul 3 din Raportul anti-Kövesi).
Ministrul Justiţiei, Tudorel Toader, în timpul prezentării raportului privind activitatea DNA (foto: Alex Micsik, Agerpres)
Șefa DNA este acuzată că nu a colaborat cu membrii comisiei parlamentare de anchetă a alegerilor din 2009. În apărarea ei, Codruța Kövesi a răspuns în scris comisiei, precizând că există două decizii ale Curții Constituționale (Decizia nr. 317 din 13 aprilie 2006 şi Decizia nr. 45 din 17 mai 1994), potrivit cărora obligativitatea persoanelor citate de a se prezenta la comisia de anchetă este neconstituțională. În plus, în 2007, plenul Consiliului Superior al Magistraturii a hotărât că „procurorii nu pot fi citaţi și obligaţi să se prezinte în calitate de martori în faţa comisiilor parlamentare, deoarece, conform normelor constituţionale, fac parte din autoritatea judecătorească“. Ulterior, CCR a încercat să o forțeze pe Kövesi să se prezinte la comisie, dar procuroarea șefă anticorupție a continuat să refuze. Totuși, acest refuz nu „a împiedicat desfășurarea activității“ parlamentului și nici a comisiei de anchetă, dar, prin exagerearea lucrurilor, ministrul Justiției vrea să sugereze că șefa DNA are puteri foarte mari, cu ajutorul cărora poate controla o mare parte a instituțiilor țării.
5. De la statistică la manipulare
„Contestarea actelor şi autorităţii Curţii Constituţionale. Cu prilejul unor evenimente publice, procurorul şef al DNA a «învinovăţit», practic, Curtea Constituţională, punând pe seama deciziilor pronunţate de aceasta pretinsa imposibilitate a DNA de urmărire a unor fapte apreciate de conducerea DNA ca fiind de natură penală şi a recuperării unor prejudicii“ (acuzația numărul 11 din Raportul anti-Kövesi).
Ministrul Tudorel Toader a dat exemplul unei declarații a Codruței Kövesi în care s-a plâns că, din cauza unei decizii a CCR, DNA a fost nevoită să închidă 245 de dosare cu prejudicii de peste 180 de milioane de euro: „În contextul modificărilor preconizate ale legislaţiei referitoare la abuzul în serviciu şi în condiţiile în care milioane de euro sunt pierdute de societate prin astfel de fapte, se justifică limitarea acestor investigaţii?“. Raportul consemnează că „prin aceste afirmaţii şi întrebarea lansată în finalul discursului, procurorul şef DNA a contestat, practic, în mod oficial şi public, caracterul general obligatoriu al deciziilor Curţii Constituţionale“.
Codruța Kövesi a vorbit însă doar despre efectele Deciziei CCR nr.405 din 15 iunie 2016, decizie care a dus la închiderea celor aproape 250 de dosare pentru abuz în serviciu. Șefa DNA nu a spus, însă, niciun moment că nu respectă această decizie și nici de contestat nu ar fi avut cum. Pe baza inventarului făcut, Kövesi a dat publicității statistica alarmantă a DNA, avertizând că, mai ales în cazul achizițiilor publice, e vorba despre „un tip de infracționalitate care, din păcate, este repetitivă, care este generalizată“ și care „nu mai poate fi investigată de DNA“.