Arhivă PDF începând din 1990 I Abonamente Revista 22 I Access Abonați PDF



Kövesi: compromisuri și performanță
2018-07-17
16
Dincolo de compromisurile (in)evitabile din atmosfera balcanizată în care a evoluat, Kövesi a performat cu instrumentele pe care le-a avut la dispoziție.

 

Pe termen scurt, istoria anticorupției românești va fi probabil împărțită folosind metoda „înainte și după Kövesi“. Între timp, însă, nimeni nu are o strategie despre cum să fie prevenite incendiile viitorului: cum să fie conservate lucrurile bune care s-au făcut în perioada mandatului de șefă a DNA și cum să fie eliminate greșelile comise de Laura Codruța Kövesi.

 

Profilul ei rămâne ambiguu, fiindcă nu știm încă exact cum au funcționat, dincolo de onestitatea procurorilor, pârghiile politice și chiar relațiile personale dintre diverși actori politici și cea care a condus lupta anticorupție. Sunt rezultate certe, confirmate de Comisia Europeană în favoarea Codruței Kövesi, dar sunt de asemenea informații, încă nedovedite până la capăt, care ar putea arunca o umbră de îndoială asupra succeselor ei. A fost sau n-a fost în noaptea alegerilor prezidențiale din 2009 în sufrageria lui Gabriel Oprea, pe-atunci ministru de Interne, împreună cu directorul SRI, George Maior, și adjunctul acestuia, Florian Coldea? Și dacă da, ce-a căutat acolo la capătul unui scrutin strâns, în care totul era pe muchie de cuțit? Pe urmă, de ce a intrat în cursa celor ahtiați să-și ia doctoratul sau de ce nu s-a retras, când și-a dat seama că obligațiile de procuror general și apoi de șef al DNA nu-i lasă suficient timp pentru a duce la bun sfârșit o teză fără cusur? Plagiatul de 4% i-a pus sub semnul întrebării onorabilitatea. În fond, cât de credibil mai poate fi un procuror care se bate cu marea corupție atunci când este prins că a copiat fie și doar o parte din lucrarea de doctorat?

 

Poate că toate aceste întâmplări au fost rodul inocenței, fiindcă Laura Codruța Kövesi a fost numită procuror general la doar 33 de ani, când încă nu avea autoritatea necesară pentru a ocupa un fotoliu cu atâta greutate. Avea însă alte calități, testate de psihologi în 2006, înainte de a primi nominalizarea. În mod cert, dispune de multă ambiție și de o energie inepuizabilă. Nu se sperie de cei care vor să o intimideze, nu fuge din calea lor, se luptă așa cum a învățat pe terenul de baschet, până la capăt, chiar dacă nu reușește mereu să marcheze.

 

În primii trei ani pe care i-a petrecut în vârful Parchetului General, Kövesi a fost timidă, s-a temut să miște lucrurile din loc și a făcut greșeli, cu voie sau fără de voie. Încă nu e clar de ce, în 2007, a infirmat punerea sub acuzare în dosarul Mineriadei a lui Ion Iliescu. Apoi a închis și marele dosar al Revoluției. Ambele res­tanțe rostogolite de toți procurorii generali până la Augustin Lazăr, care le-a redeschis și pentru prima dată românii au putut vedea cum au fost posibile crimele din 1989 și din 1990.

 

Nu și-a asumat niciodată aceste greșeli, a mers mai departe, cu psihologia sportivului care se preface că este mereu câștigător, dar la vremea respectivă a făcut turul anumitor redacții încercând să-i convingă pe șefii de gazete că închiderea acestor anchete e în firea lucrurilor. A fost ideea ei sau cineva a împins-o de la spate să pună punct lamentabil unor anchete care trenau fiindcă actorii lor principali erau încă în viață?

 

Semnarea în 2009 a Protocolului secret dintre Parchetul General și Serviciul Român de Informații este un alt capitol discutabil și neasumat până la capăt de Kövesi. Protocolul sugerează o implicare disproporționată a ofițerilor de informații în anchetele procurorilor, dând apă la moară celor care pun azi în operă contrareforma în justiție. 

 

În 2013, George Maior, cel care a contrasemnat Protocolul din partea celui mai mare serviciu secret autohton, era încă directorul SRI, când Codruța Kövesi a fost numită în funcția de procuror șef al DNA, în urma celebrului troc politic dintre Băsescu și Ponta. Fostul premier Victor Ponta este finul de cununie al lui George Maior. În această ecuație, fostul președinte Traian Băsescu a impus-o pe Kövesi la DNA fără să se respecte niciun fel de reguli, iar procurorii anticorupție au primit-o cu un protest prin care cereau o metodologie transparentă de desemnare.

 

Kövesi nu s-a impus cu ușurință în fruntea lor și a fost nevoită să demonstreze că-și merită fotoliul, dar nu a făcut-o cu adevărat până în pragul plecării lui Băsescu de la Cotroceni. Abia atunci au fost deschise anchete împotriva oamenilor fostului președinte, începând cu fratele acestuia, Mircea Băsescu, și culminând cu Elena Udrea, favorita președintelui. DNA și-a reînceput demarajul în forță în 2015 și, de atunci încoace, Laura Codruța Kövesi a devenit eroina europeană a luptei anticorupție. În cei cinci ani, cât a condus DNA, au fost trimiși în judecată 70 de demnitari: 14 miniștri și peste 50 de parlamentari. 37 dintre aceștia sunt deja condamnați definitiv. A suportat cu stoicism atacurile permanente, hărțuirea nesfârșită și calomniile. S-a luptat pentru a menține ritmul susținut al anchetelor, chiar dacă uneori a făcut-o cu un entuziasm exagerat, implicând, voit sau nu, anticorupția în lupta electorală, cum s-a întâmplat, de exemplu, când DNA i-a deschis dosar penal lui Ludovic Orban, în toiul campaniei pentru Primăria Capitalei, pentru ca ulterior judecătorii să-l declare nevinovat.

 

În urma ei, rămâne o instituție consolidată. Laura Codruța Kövesi a fost onorată de partenerii occidentali ai României prin declarații și distincții, dar expulzarea ei forțată din fruntea DNA nu a primit nici măcar dinspre Klaus Iohannis mulțumirile cuvenite. Fiindcă, dincolo de compromisurile (in)evitabile din atmosfera balcanizată în care a evoluat, Kövesi a performat cu instrumentele pe care le-a avut la dispoziție. //

TAGS : kovesi revocare ioannis george maior SRI DNA gabriel oprea basescu dosare coruptie mineriada iliescu
Comentarii
golan 2018-07-27
Despre "inocenta"la varsta de 33 de ani,nu se poate vorbi la cineva care a muncit pana atunci,asta o stie orice om din proprie experienta.In privinta plagiatului 4%,era cu atat mai mult nejustificat,cu cat dansa se ocupa chiar de coruptie,iar in acest caz nu avea nici un ascendent moral fata de orice hot cel acuza.In privinta mineriadei si loviturii de stat din '89,am vazut si eu faza cand Basecu sa rastit la dansa pe aceste teme,dar cred ca au fost ambii de coniventa,consemnul fiind in fond de acoperire a faptasilor de atunci.
?????? 2018-07-25
Opinați că Liviu Dragnea ar fi un politician îndeajuns de spontan pentru politica românească, chestiune apreciată la Traian Băsescu de intelectuali precum, Pleșu, Patapievici, Cărtărescu, Liiceanu, etc. ?
Dan Plesoianu 2018-07-25
Raspuns pt. Egry Nicolae (am incercat sa raspund in subsolul comentariului meu, dar cenzura nu iarta !):

D-le Nicolae (sau Egry ?), o sa va raspund prin a-mi raspunde mie insumi (pentru ca "moderatorii" cu petlite albastre la maieu au "uitat" sa puna butonul "Raspunde" la comentariul dvs.
Cazul meu este poate si tragic, dar este mai ales revoltator. Si nu, gresiti, si nu stiu de ce faceti afirmatiile respective, daca nu cunoasteti cazul. Autorii principali ai favorizarii infractorului sint in primul rind DNA, si procurorii sai, apoi, in ultimul rind, Justitia. Procurorii DNA sint cei care au facut anchete false, fara a furniza probe, ei sint cei care nu au tinut seama de fapta de violare de proprietate si de fraude cu fonduri europene APIA, ei sint cei care au favorizat infractorii, in loc de a apara interesele statului (deci si ale mele, cel pagubit), prin respectarea legilor.
Dar, da, aveti dreptate: aceste institutie nu functioneaza in interesul cetateanului, ci al statului mafiot, a carui politica este raptul cetatenilor.
Egry Nicolae 2018-07-24
Stimata doamna Fati,
Acuzele dumneavoastra, cel putin unele dintre ele, sunt discutabile.Eu pun o intrebare legitima: pana la LCK a mai avut cineva bilantul DNA atat de bun? Credeti ca in Romania va mai veni cineva de anvergura ei? Fibra acestui popor a fost atat de pervertita de 50 de ani de comunism incat nici dumneavoastra nu veti apuca vremuri mai luminoase dar mite eu la 76 de ani.Sa dea Dumnezeu sa ma insel.Sa auzim de bine.
Ana 2018-07-29
„Bilanțul ”publicat,o fi bun ,dar faptele probate,tot bune or fi ?...Ce s-o mai lungim :LCK nu poate fi acuzată de „inocență” ,iar „fibra acestui popor ” a fost veșnic pervertită ,dacă e s-o spunem p-a dreaptă ... Nu doar comunismul,cum afirmați ,eu îmi permit să-i spun totuși socialism prost înțeles , au făcut mai mult rău decît bine ,acestui popor ci absolut toate orînduirile perindate de la înființarea lui. Știți motivul ?Întotdeauna,fără nici o excepție ,cei care au avut frîiele ,au fost niște „iuda”,niște exemplare fără coloană ,fără intelect ,reprezentanți de altfel,ai poporului,dispuși ca în schimbul unor beneficii personale,dar și din prea multă răutate, să-și vîndă semenii ,poporul care i-a ales (alegerea e discutabilă ) .De dragoste de țară și de neam,nici nu mai încape discuție. Așa că,scuze,însă LCK. este și ea „un personaj” ca cele descrise mai sus , de ce să mai încercăm să dregem busuiocul,asta tot în stilul caracteristic „să dea bine la străinii care ne vor binele ”(aiurea!)... NU, trebuie să recunoaștem ,că ceea ce a făcut ,nu este bine,s-o sancționăm și la fel să facem cu toți cei la fel cu ea . Abia atunci,vom putea să încercăm a vorbi de dreptate și democrație . Pînă atunci, toate-s vechi și nouă-s toate .Să dea Dumnezeu,să trăiți și să vedeți cu ochii domniei voastre ,schimbări în bine ,însă eu sunt în continuare sceptic !...
fredo 2018-07-24
Sa inteleg ca Dragnea este de fapt nevinovat? Sa inteleg ca nu exista hoti si corupti in tara asta, doar dosare inventate de Kovesi?
Dan Plesoianu 2018-07-20
Din pacate, vorbiti numai din auzite, asa ca nu puteti sa aveti o imagine clara nici asupra lui LCK, nici asupra unor lucruri care s-au intimplat si se intimpla in Romania anului de gratie 2018. Asa ca sa va explic putin experienta mea personala.
Intr-o cauza legata de retrocedari si fraude cu fonduri APIA, in cara vinovate ar fi fost autoritatile locale si persoane private din comuna Livezile, judetul Mehedinti, am facut acum vreo trei ani doua plingeri la DNA Bucuresti, una electronica, una pe hirtie. Am trimis intii plingerea electronica, dar nu am primit nici un raspuns. Am fost apoi in persoana la sediul DNA Bucuresti, unde am depus a doua plingere (acelasi text) la ofiterul de serviciu. Acesta ne-a spus ca plingerea electronica nu exista in sistem. Am asteptat citeva luni, dar nu am primit nici un raspuns nici la plingerea depusa direct.
Am depus apoi aceeasi plingere, in persoana, la DNA Craiova. Dupa ceva timp am fost chemati acolo pentru a da declaratii filmate. Am primit apoi un raspuns la plingere care clasa cazul, un caz altfel 100% evident. Am facut contestatie, si am primit de la seful DNA Craiova un raspuns similar, in cel mai stalinist stil posibil, in care eram invinuit eu, pagubitul, pentru faptul ca s-a patruns pe, si utilizat terenul meu, ilegal, fara aprobarea mea.
Am facut contestatie la tribunal, unde sedinta a fost secretizata (ce era oare secret aici ?!), si unde judecatoarea a dat dreptate DNA Craiova, si a confirmat clasarea, indiferent de faptul ca fraudele cu fonduri europene la APIA erau de o evidenta covarsitoare.
Avind in vedere cele expuse mai sus, ne intrebam: stia LCK despre aceasta situatie, si despre modul de actiune al procurorilor din Bucuresti si Craiova, sau nu ? Oricare ar fi raspunsul, situatia este extrem de grava, iar LCK sigur nu trebuia sa existe in acea pozitie. Daca stia, si a permis o astfel de denaturare a actului de justitie, este colosal de grav, iar daca nu stia, este la fel de grav.
Realitatea este ca in Romania ceausista mai toti procurorii, daca nu chiar toti, erau colaboratori ai Securitatii. Intra aici, foarte probabil, si tatal lui LCK. Ca atare, este foarte probabil ca si LCK sa fi fost de la inceput colaboratore SRI (ca si multi alti procurori, inclusiv cei DNA), si sa fi executat cu totii ordinele SRI, mai degraba decit sa aplice preceptele actului de justitie. Iar Securitatea-SRI si-au facut o misiune de onoare din protejarea furturilor de retrocedari, ai caror beneficiari au fost chiar Securistii respectivi. Deci cam aceasta este situatia cu LCK. Sa ii multumim ? Nu eu !
Dan Plesoianu 2018-07-26
Prietene, bati cimpii.
Dan Plesoianu 2018-07-25
D-le Nicolae (sau Egry ?), o sa va raspund prin a-mi raspunde mie insumi (pentru ca "moderatorii" cu petlite albastre la maieu au "uitat" sa puna butonul "Raspunde" la comentariul dvs.
Cazul meu este poate si tragic, dar este mai ales revoltator. Si nu, gresiti, si nu stiu de ce faceti afirmatiile respective, daca nu cunoasteti cazul. Autorii principali ai favorizarii infractorului sint in primul rind DNA, si procurorii sai, apoi, in ultimul rind, Justitia. Procurorii DNA sint cei care au facut anchete false, fara a furniza probe, ei sint cei care nu au tinut seama de fapta de violare de proprietate si de fraude cu fonduri europene APIA, ei sint cei care au favorizat infractorii, in loc de a apara interesele statului (deci si ale mele, cel pagubit), prin respectarea legilor.
Dar, da, aveti dreptate: aceste institutie nu functioneaza in interesul cetateanului, ci al statului mafiot, a carui politica este raptul cetatenilor.
Egry Nicolae 2018-07-24
E tragic cazul dumneavoastra si nu ma indoiesc ca aveti dreptate, dreptate pe care nu v-a dat-o justitia nu procuratura.De fapt nici una din aceste institutii nu functioneaza in interesul cetateanului asa cum se intampla in tarile democratice.Suntem departe de acest deziderat.
Isoscel 2018-07-18
Cu siguranta ca oricare dintre ziaristii de la evz sau de la antene putea semna, fara a fi sanctionat, acest "dosar" asupra activitatii in justie a doamnei Kovesi. De mirare ca autoarea nu a scris biografia completa a incriminatei, de la terminarea facultatii, la sot , frate, tata, Basescu, s.c.l. P.S. Acum dupa ce comentariile la art.d-lui Ciocarlie au disparut, nu m-as mira sa dispara si aceste comentarii !
ventidius 2018-07-18
Nu pare tocmai un elogiu. Dupa ce il citesti te intrebi mai de graba de s-a facut atata valva. Adica mai toate acuzele care i s-au adus au fost pana la urma adevarate? Si principalele merite raman doar faptul ca a haituit cu curaj cativa parlamentari si ministri obscuri? Ma rog, si pe Mircea Basescu si Udrea, dar numai dupa ce Traian nu a mai fost la Cotroceni? Cam trist si lipsit de stralucire bilantul.
cristian sirb 2018-07-17
Ma induioseaza aceste lamentatii tardive pe seama eticii DNA... Puneti inca din titlu cuvantul compromisuri inainte de performante. Trist! Prin asta e limpede ca dvs ganditi ca procuroarea noastra ar avea mai putine performante decat a consimtit compromisuri? Asa se intelege. Ador aceste scrieri ingeresti ale unora care, catr a domnit Basescu, nu au fost atat de atenti la `detalii`, dar au devenit subit atenti, cand DNA a inceput sa `aleaga` inculpati de cam peste tot. Spune multe despre umorile si subiectivitatile naturale ale unor jurnalisti care se dau deontologi.
FLORIAN D. MIREA 2018-07-17
Da, cam asta este, cum scrie autoarea acestui articol. Mai usor cu laudele fara margine la adresa lui Kovesi, care este responsabila atat de inchiderea dosarelor Mineriadei si Revolutiei, cat si de cel al afacerii Microsoft. Intre altele. Cartarescu care a dat cu fum de tamaie fara nici o rezerva la efigia fostei sefe DNA si a fost pe larg mediatizat pentru asta, ar fi trebuit sa se autocenzureze, ca sa fie ceva mai credibil. Kovesi nu si-a putut depasi limitele apartenentei de clasa (cea a fostei nomenklaturi comuniste). A lovit acolo unde a fost usor de lovit, dar nu i-a pasat de memoria victimelor de la Mineriada atunci cand a inchis acest dosar fundamental al timpurilor de dupa 1989. Cand comunistii ajung sa joace rolul de cavaleri ai dreptatii, ei se uita numai intr-o parte.
lento 2018-07-24
Kovesi parte a nomenklaturii comuniste? Serios? Deci nu Dragnea si PSD-ul sunt comunistii, cei care sunt impotriva lor sunt adevaratii comunisti, nu-i asa? V-ati intrebat cati ani avea Kovesi in 1989, la revolutie?
MIHAI 2 2018-07-17
Adevarul este ca,
mult mai generoase decat Statul Roman,
s-au dovedit a fi unele state straine //puteri straine cum ar zice Orban//
care au omagiat-o pe Distinsa Doamna Kovesi
cu diverse decoratii, ordine , titluri onorifice.

Au facut asta din cate imi amintesc SUA, Suedia si - sigur- Franta,
care i-a conferit Legiunea de Onoare.

Alti laureati romani
ai Legiunii de Onoare
sunt Adrian Nastase, Hrebenciuc si doctorul Sorin Oprescu.
De asemenea Anca Boagiu , care a scapat insa de arestare deoarece facea parte din echipa HARD a Distinsului Domn Basescu.
Total 16 comments.
Recomandari
5148
 Bref
 Media Culpa
 Numarul Curent
DESENAND (CA) LUMEA
 Vis a vis
 Scrisori de la cititori
 Prieteni 22