Pe aceeași temă
Poliţiştii de la Secţia 26 de din Capitală au deschis, vineri, un dosar penal pentru loviri şi alte violenţe, ca urmare a sesizării făcute de Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi, informează Mediafax.
Primul martor chemat a fost paznicul şcolii care a decis să facă dezvăluiri despre comportamentul cadrelor didactice care interacţionează cu minorii cu dizabilităţi care învaţă la Şcoala Specială Gimnazială nr. 4, scrie România liberă.
Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi (CEDCD) a sesizat Parchetul de pe langă Judecătoria Sectorului 4, Avocatul Poporului și Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copiilor, cu privire la suspiciuni de rele tratamente aplicate copiiilor cu dizabilităţi de la Şcoala Specială nr. 4. La dosar, ONG-ul a depus probe video și înscrisuri, în favoarea acuzațiilor că minorii ar fi agresați fizic și emoțional. În acest context, Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISMB) a anunţat, vineri, că s-a autosesizat şi desfăşoară o anchetă.
„Conform probelor video şi înscrisurilor aflate în posesia CEDCD şi depuse la dosarul în cauză, copiii cu dizabilităţi din Şcoala Specială Gimnazială nr. 4, sunt bătuţi cu brutalitate în mod sistematic de cadrele didactice, sunt legaţi cu funia şi transportaţi către diferite zone ale unităţii de învăţământ, sunt agresaţi fizic, psihic şi emoţional permanent. Conform probelor video şi a declaraţiilor personalului şcolii, copiii sunt daţi cu capul de pereţi, trântiţi pe jos, traşi de păr, lăsaţi nesupravegheaţi la ore, ţinuţi dezbrăcaţi în şcoală, totul desfăşurându-se <<în spatele uşilor închise>>, aşa cum declară unul dintre profesorii şcolii în cauză", acuză ONG-ul.
Totodată, au fost sesizate și direcţia de Asistenţă Socială Sector 4 şi Inspectoratul Şcolar au fost sesizate. „Părinţii copiilor cu dizabilităţi înscrişi în şcoală nu au acces la informaţii, copiii sunt incapabili să comunice tratamentele inumane la care sunt expuşi, iar cei care au luat la cunoştinţă de anumite fapte sunt intimidaţi şi timoraţi de conducerea şcolii, îngroziţi fiind de lipsa unei alternative şi de faptul că nu vor mai avea unde să-şi ducă copiii la şcoală, în timp ce ei merg la serviciu", mai spusțin reprezentanții CEDCD.
ONG-ul cere Guvernului României şi Ministerului Educaţiei, până la demararea procesului de reformă în sistemul de educaţie conform obligaţiilor Romaniei, emiterea unui act normativ în regim de urgenţă, care să prevadă: instalarea de camere video în toate cele 176 de şcoli speciale din Romania, demararea unei anchete exhaustive în şcolile speciale din România cu privire la situaţia abuzurilor împotriva elevilor, demararea unui program naţional de evaluare psihologică a personalului didactic şi nedidactic din şcolile speciale din Romania cu experţi evaluatori independenţi, elaboararea unui plan de măsuri de prevenire a abuzurilor şi violenţelor în şcolile speciale, acordarea accesului reprezentanţilor societăţii civile în unităţile de învăţămînt special din România pentru efectuarea de vizite de moinitorizare conform prevederilor Art. 33 din Convenţia ONU pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi, ratificată de Romania prin Legea 221/2010.
Petiție: Opriți abuzurile în școli
Totodată, ONG-ul a lansat o petiție online, pentru oprirea abuzurilor în școli.
„Solicităm Guvernului României și Ministerului Educației, ca până la demararea procesului de reformă în sistemul de educație conform obligațiilor Romaniei, să emită un act normativ în regim de urgență, care să prevadă următoarele: instalarea de camere video în toate cele 176 de școli speciale din România; demararea unei anchete exhaustive în școlile speciale din România cu privire la situația abuzurilor împotriva elevilor; demararea unui program național de evaluare psihologică a personalului didactic și nedidactic din școlile speciale din Romania cu experți evaluatori independenți; elaboararea unui plan de măsuri de prevenire a abuzurilor și violențelor în școlile speciale; acordarea accesului reprezentanților societății civile în unitățile de învățământ special din România pentru efectuarea de vizite de monitorizare conform prevederilor Art. 33 din Convenția ONU pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, ratificată de România prin Legea 221/2010”, se precizează în textul petiției.
Inspectoratul Şcolar Bucureşti s-a autosesizat
Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISMB) a anunţat, vineri, că s-a autosesizat şi desfăşoară o anchetă, în legătură cu acest caz. Reprezentanţii ISMB au precizat că, în acest moment, nu există nicio reclamaţie depusă de vreun părinte în legătură cu eventuale abuzuri comise de cadrele didactice de la Şcoala Specială Gimnazială nr. 4.
Ei au arătat, însă, că o astfel de reclamaţie a existat în urmă cu două luni. „Există o echipă de cercetare trimisă de ISMB, inspectorii şcolari desemnaţi discută cu toate părţile implicate, cadrele didactice, părinţi, conducere, verifică documnete, aspecte, dovezi care se pot cumula", au spus reprezentanţii inspectoratului şcolar.
Anchetă a Avocatului Poporului
Avocatul Poporului face o anchetă cu privire la posibile violenţe exercitate asupra copiilor de la Şcoala Specială Gimnazială nr. 4 din Bucureşti, ca urmare a sesizării CEDCD.
„În context, Avocatul Poporului reaminteşte că s-a sesizat din oficiu şi urmează să întocmească un Raport special cu privire la situaţia copiilor din România care va fi înaintat Preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului. Sesizarea din oficiu vizează, între altele, posibila încălcare a art. 22 şi art. 49 din Constituţia României privind dreptul la viaţă şi la integritate fizică şi psihică şi protecţia copiilor şi a tinerilor", a precizat Avocatul Poporului, într-un comunicat de presă.
Contactați de „România Liberă”, reprezentanți ai Școlii Speciale nr.4 au precizat că directoarea instituției nu poate oferi un punct de vedere, pentru moment, și că va reveni ulterior cu o precizare.