Pe aceeași temă
Investitiile facute de statul roman au atins cel mai scazut nivel din ultimii 12 ani ca pondere din PIB, arata Camera de comert americană în România (AmCham) intr-un comunicat remis presei luni.
Astfel, investitiile publice au scazut in 2017 cu 9,6% fata de 2016, procentul de realizare a acestora a fiind de doar 67,7% din programul stabilit la inceputul anului 2017.
AmCham arata ca, pentru a sustine cresterea cu mult peste nivelul programat al cheltuielilor curente cu salariile din sectorul public si cu pensiile, au fost sacrificate investitiile planificate a fi realizate din bugetul national.
De asemenea, absorbția fondurilor europene si investitiile planificate a fi finantate din aceste resurse au fost substantial sub tintele stabilite.
In consecinta, avertizează AmCham, realizarea planului de investitii ar trebui să fie prioritară pentru România în 2018, scrie ziare.com:
Masuri care ar putea contribui la realizarea eficienta a acestui plan sunt, potrivit AmCham:
- Cresterea investitiilor publice, necesare pentru a imbunatati potentialul de crestere economica, pentru a reduce decalajele in ce priveste calitatea infrastructurii si pentru a respecta tintele asumate de Romania in contextul agendei europene.
- Renuntarea la politica pro-ciclica, intrucat respectarea tintei de deficit public de 3% din PIB in perioade de crestere rapida a economiei va restrange posibilitatea de stimulare a economiei intr-o perioada de recesiune. Mai mult, in eventualitatea unei crize economice, Guvernul va fi nevoit sa reduca investitiile publice la nu nivel foarte scazut
- Intensificarea eforturilor de a creste semnificativ gradul de absorbtie a fondurilor europene, in vederea finantarii investitiilor, in 2018.
- Asigurarea unei politici fiscale stabile care sa ofere predictibilitate si sa incurajeze investitiile din partea privatilor. Bugetul public consolidat actual sugereaza existenta unor riscuri de depasire a tintei de deficit bugetar, ceea ce ar putea atrage o modificare a sistemului de taxe si contributii pentru a mentine deficitul bugetar in limita a 3% din PIB. De asemenea, investitiile publice finantate de la bugetul national ar putea fi reduse in cazul materializarii acestor riscuri.
- Stimularea cresterii productivitatii si a ponderii activitatilor economice cu valoare adaugata mare, inclusiv prin folosirea politicilor fiscale menita sa retina in campul muncii a angajatilor, in special a celor specializati care aduc valoare adaugata
- Evitarea majorarii marjei de risc si a costurilor de finantare a economiei. Romania ramane in continuare dependenta de infuzia de capitalul strain pentru refinantarea datoriei publice si private existente, precum si a datoriilor noi. Potrivit prognozei Comisiei Europene, in 2018, Romania va inregistra cel mai ridicat nivel al deficitului public structural din Uniunea Europeana. Totodata, deficitul bugetar e programat sa se abata substantial de la obiectivul pe termen mediu si lung pe care si l-a asumat Romania in cadrul Pactului fiscal european (deficit public structural de maximum 1% din PIB). In aceste conditii, oamenii de afaceri straini vor continua sa considere ca e riscant sa investeasca in Romania.
- Prioritizarea investitiilor publice in baza impactului lor in economie. Investitile publice semnificative ar trebui sa aiba un grad mai ridicat de eligibilitate pentru finantate cu bani europeni sau proveniti de la institutii financiare internationale. Finantarea deficitului bugetar si a investitiilor prin imprumuturi de pe piata interna limiteaza resursele ce pot fi imprumutate de sectorul privat si majoreaza costul la care acestea pot fi accesate. In acest context, e esential ca investitiile finantate de stat din fonduri nationale sa fie foarte eficiente.
- Asigurarea transparentei si predictibilitatii obiectivelor majore de investitii publice, prin planificarea multianuala a bugetului public consolidat. Aceasta strategie ar consolida increderea in mediul investitional.
- AmCham considera ca, in absenta investitiilor publice eficiente, cresterea economica nu se va aduce bunastare si nu se va reflecta in existenta infrastructurii moderne, a administratiei performante si a serviciilor publice de calitate pentru toti, in Romania.