Apel al societății civile: STOP manipulării la TV!

Redactia | 15.03.2019

Asociațiile civice au făcut un manifest-apel împotriva ”exploziei de manipulare, fake news și discurs al urii propagate de Antena 3 și RTV.”

Pe aceeași temă

Apelul, remis Revistei 22, este adresat jurnaliștilor, companiilor care acordă publicitate celor două posturi de televiziune și personalităților calomniate. În egală măsură, este îndemnat la meditație cumpărătorul de produse de la companiile care susțin prin publicitatea lor cele două posturi.

Apelul este însoțit și de un clip video.

Comunicatul celor 13 asociații

STOP manipulării la TV!

Ultimii 2 ani au văzut o explozie de manipulare, fake news și discursul urii propagată mai ales de două dintre stațiile de știri din țară: Antena 3, parte a grupului Intact aparținând de facto familiei condamnatului Dan Voiculescu și România TV, televiziunea controlată de urmăritul penal și fugarul Sebastian Ghiță.

Cele două stații s-au remarcat în peisajul și așa murdar al presei românești prin frecvența și virulența atacurilor la adresa unor personalități, instituții sau grupuri de activiști, atacuri rămase complet nesancționate de către Consiliul Național al Audiovizualului (CNA), în ciuda numeroaselor sesizări făcute de către cetățeni.

Deși există o lege a audiovizualului și chiar și un Cod Deontologic al Jurnalistului, deși CNA are instrumente ca să amendeze abaterile din ce în ce mai numeroase sau grosolane ale celor două televiziuni, legislația nu este implementată și autoritățile închid, iresponsabil, ochii.

Iresponsabil pentru că societatea românească e ruptă în două de discursul urii practicat de cele două televiziuni.

Grupul organizațiilor semnatare ale acestui comunicat refuză să asiste neputincios la degradarea discursului public și la semănarea urii și minciunii.

Realizând că degeaba așteptăm statul român să aplice legislația, că nu este timp de balet birocratic, că trebuie să găsim o soluție singuri, vă cerem să ne veniți alături.

Voi, companiile care difuzați publicitate pe aceste canale TV, respectați-vă consumatorii și etica de brand și nu alegeți Atena 3 și România TV pentru a vă promova produsele. Dacă aveți reclame acum pe aceste posturi, vă rugăm să le retrageți.

Voi, jurnaliștii, scrieți când cele două posturi emit dezinformări pe post și ajutați-ne cu fact-checking să le combatem.

Voi, personalitățile calomniate și înjurate în emisiunile Antena 3 și România TV, nu mai închideți ochii atunci când vi se încalcă dreptul la propria imagine. Nu înseamnă că vă băgați în troacă și, deci, o să vă mănânce porcii ci este, din contră, igienic să faceți plângeri penale și la CNA.

Sună poate patetic, dar schimbarea va veni din efortul nostru concentrat.

Pentru a susține afirmațiile, atașăm acestui apel public câteva exemple de fake news, propagandă, discursul urii sau pure jigniri emise de către cele două posturi TV în discuție.

Știm că v-ați săturat de apeluri, scrisori, memorandumuri, strângeri de semnături, de proteste, de manifeste, de proclamații, dar, din nefericire, ei nu s-au săturat să ne calce în picioare.

Sharuiți cât mai mult acest film și haideți, împreună, să ne luăm țara înapoi până nu apucă să o distrugă de tot.

Semnatari:

Stop Fake News in Romania

Frontline Club Bucharest

Freedom House România

#REZISTENȚA

Geeks For Democracy

Corupția ucide

Umbrela Anticorupție Cluj

Inițiativa România

Aradul Civic

Centrul de Investigatii Media

Teleleu

VeDem Just - Voci pentru Democraţie şi Justiţie

Stafeta Steagului Uniunii Europene

(sublinierile aparțin redacției)

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

CELE MAI CITITE

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2019 Revista 22