Pe aceeași temă
Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR) anunta, intr-un comunicat de presa remis ziare.com, ca sprijina reducerea TVA la alimente din 1 iunie si ca face tot posibilul ca masura sa se resimta in buzunarul cetatenilor. Asociatia subliniaza faptul ca supermarketurile au fost transformate in "tapi ispasitori", de anumite grupuri de interese, care vor sa demonizeze supermarketurile.
"Asociatia Marilor Retaileri din Romania a recomandat tuturor membrilor sai sa utilizeze toate instrumentele comerciale care le stau la dispozitie pentru ca scaderea TVA sa se regaseasca in pretul la raft si sa fie, astfel, in beneficiul consumatorului. AMRCR reitereaza faptul ca intelege sa fie partener al Guvernului in acest proiect si reaminteste ca membrii AMRCR au cerut FMI in urma cu patru ani reducerea TVA la alimente in vederea relansarii consumului, facilitarii accesului clientilor la produse alimentare de buna calitate si redirectionarii bugetului familiilor si catre produse nealimentare", se mentioneaza in documentul citat.
Retailerii tin sa precizeze ca acuzatiile de crestere a preturilor in perioada premergatoare scaderii TVA "nu au fost confirmate de nicio institutie abilitata in acest sens". Institutul National de Statistica (INS) a publicat recent indicele preturilor, care arata ca majoritatea preturilor a scazut in ultimele luni, amintesc reprezentantii marilor lanturi de magazine.
Acestia pun scenariul scumpirii alimentelor pe seama anumitor grupuri de interese deranjate de lupta impotriva evaziunii fiscale : "In pofida acestor elemente a devenit evident in ultima perioada ca exista un plan al grupurilor de interese deranjate de lupta Guvernului impotriva evaziunii fiscale prin care se incearca demonizarea supermarketurilor si portretizarea acestora in 'tapi ispasitori' pentru diverse pretinse probleme cu care s-ar putea confrunta diferite sectoare din agricultura romaneasca", se specifica in comunicat.
Reprezentantii supermarketurilor arata ca s-au folosit inclusiv expresii precum "profiturile se ascund in buzunarele comerciantilor" pentru a ilustra "situatii de modificari ale preturilor la diverse produse, fara a se fi mentionat daca aceste produse erau sau nu in promotie in perioadele monitorizate, daca diferitele comparatiile se refereau la aceeasi marca de produs, acelasi producator, acelasi comerciant sau aceeasi unitate de masura".
"Rezultatul concret pe care si-l doresc cei care nu vad cu ochi buni reducerea TVA este diminuarea sumelor varsate la bugetul de stat laolalta cu discreditarea si, daca este posibil penalizarea, celor care platesc transparent cele mai mari astfel de sume precum si punerea Guvernului in situatia in care sa ia in calcul amanarea sau chiar renuntarea la aplicarea reducerii generale de TVA de la 24% la 20%, la inceputul anului 2016, fapt ce va aduce importante prejudicii membrilor nostri care comercializeaza produse nealimentare", mai noteaza AMRCR.
Presa a relatat, in luna aprilie, ca retailerii au inceput sa creasca preturile treptat pana la 1 iunie. Astfel, la unele produse pretul ar fi crescut si cu 30% in doar doua saptamani, adica de cand premierul Victor Ponta a anuntat masura scaderii TVA de la 24 la 9% pentru alimente pana cand s-a realizat comparatia. Ministerul Agriculturii a facut ulterior verificari, insa nu a depistat nereguli.