Pe aceeași temă
UPDATE LIVE TEXT- Presedintelui Romaniei i se mai taie iar atributii. Comisia lui Iordache a votat o propunere ALDE care prevede ca seful statului nu mai poate refuza numirile care sunt prevazute la articolul 61 alin 1. In forma actuala presedintele putea refuza numirile motivat.
12.45: Inca un articol prin care presedintele Romaniei nu mai poate refuza numiri, si anume numirile prevazute la alin 61 alin 1 de mai jos. Astfel s-a votat o propunere ALDE la alin 3: "(3) Președintele României nu poate refuza numirea în funcțiile prevăzute la alin. (1)."
In forma actuala, acesta prevedea:
(3) Preşedintele României nu poate refuza numirea în funcţiile prevăzute la alin. (1) decât motivat, aducând la cunoştinţă Consiliului Superior al Magistraturii motivele refuzului.
12.20: S-a adoptat modificarea art. 61 alin (1), astfel:
Art. 61 – (1) La cererea motivată, judecătorii pot fi numiţi în funcţia de procuror la parchetele de pe lângă judecătorii, iar procurorii în funcţia de judecător la judecătorii, prin decret al Preşedintelui României, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, cu respectarea condiţiilor prevăzute în prezenta lege. Propunerea de numire în funcţia de judecător se formulează de către Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii, cu avizul unităţii de parchet de la care provine, iar propunerea de numire a judecătorilor în funcţia de procuror se formulează de către Secţia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, cu avizul consultativ al instanţei în care urmareaza îşi desfăşoare activitatea.
12:36 - Se discuta articolul referitor la situatia judecatorilor care sunt urmariti penal, arata ziare.com.
12:25 - A fost adoptat articolul 61 cu motificarea aliniatului 1. Astfel, judecatorii vor putea fi numiti in functia de procuror la parchetele de pe langa judecatorii, iar procurorii in functia de judecator la judecatorii, prin decret al Presedintelui Romaniei, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, cu respectarea conditiilor prevazute in prezenta lege.
11:41 - Articolul a fost adoptat in forma actuala care prevede ca detasarea se poate face pe o perioada de 3 ani, care apoi se poate prelungi inca 3 ani, conform ziare.com
11:34 - Se discuta despre modul in care se face incetarea detasarii judecatorilor sau procurorilor
11:20 - Florin Iordache afirma ca "nu discutam despre asta acum".
11:18 - Deputatul USR Stelian Ion acuza UNJR ca propune amendamente ad-hoc si solicita din nou ca Forumul Judecatorilor din Romania sa fie prezent la lucrari.
11:00 - Defectiunea a fost remediata, sedinta a fost reluata. Florin Iordache incearca sa stabileasca un calendar al lucrarilor pentru zilele urmatoare.
10:45 - Au aparut cateva probleme tehnice si Comisia a luat o scurta pauza.
10:40 - Deputatul USR Stelian Ion si senatoarea PNL Iulia Scantei nu sunt de acord si au contestat propunerea.
10:35 - A inceput a patra zi in Comisia Iordache, cu discutii referitoare la limitarea luarilor de cuvant. Deputatii PSD Eugen Nicolicea si Florin Iordache au venit cu propunerea sa se limiteze interventiile la una pentru fiecare grup parlamentar.
*************************
Printre articolele discutate săptămna trecută, a fost și cel care prevede că preşedintele ţării nu va mai putea refuza numirile în funcţiile de preşedinte şi vicepreşedinţi ai Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie (ICCJ), fiind obligat să accepte propunerile CSM.
Dezbaterile în comisia specială vor fi reluate luni de la ora 10.00, conform News.ro.
Săptămâna trecută, Comisia parlamentară specială pentru legile justiţiei a votat mai multe articole, între care cel care prevede că preşedintele ţării nu va mai putea refuza numirile în funcţiile de preşedinte şi vicepreşedinţi ai Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie (ICCJ), fiind obligat să accepte propunerile CSM.
"Preşedintele şi vicepreşedinţii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie sunt numiţi de către preşedintele României, la propunerea CSM — Secţia pentru judecători—, dintre judecătorii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie care au funcţionat la această instanţă cel puţin 2 ani şi nu au fost sancţionaţi disciplinar în ultimii 3 ani. Preşedintele României nu poate refuza numirea în funcţiile de conducere prevăzute la alin. 1", prevede articolul modificat de comisie şi care a stârnit controverse.
Opoziţia a susţinut menţinerea actualei forme a legii, care prevede că preşedintele României nu poate refuza numirea în funcţiile de conducere de la ICCJ decât motivat, aducând la cunoştinţa Consiliului Superior al Magistraturii motivele refuzului, iar Marton Arpad a formulat un amendament care stabilea că preşedintele poate refuza aceste numiri doar o dată.
Amendamentul care prevede că preşedintele nu poate refuza numirile a fost susţinut şi de Victor Alistar, membru în CSM, care a firmat că ”decretul preşedintelui are caracterul doar de oficializare şi asigură solemnitatea procedurii”, dar ”în niciun caz element de oportunitate”.
Comisia parlamentară specială pentru legile justiţiei a stabilit, totodată, menţinerea actualei proceduri a numirii procurorului general şi a şefilor DNA şi DIICOT, însă Steluţa Cătăniciu (ALDE) a susţinut amendamente prin care preşedintele să nu poată refuza numirile. Acestea au fost respinse în comisie, dar vor putea fi reluate în plenul Parlamentului.
Preşedintele Klaus Iohannis a declarat, vineri, în legătură cu decizia comisiei speciale pe legile justiţiei care a decis că preşedintele nu mai poate refuza propunerile de numiri în funcţii la ICCJ, că se va implica constituţional, corect, în acest parcurs.
”Acum, ştiţi, o să fie tot felul de chestiuni votate în tot felul de comisii. Până la urmă lucrurile trebuie clarificate şi trebuie lămurite şi o să mă implic constituţional, corect, în acest parcurs”, a afirmat preşedintele Klaus Iohannis.
”Se conturează premisele eliminării independenţei procurorului”
Parchetul General a transmis, sâmbătă, un punct de vedere cu privire la unele dintre amendamentele votate de Comisia parlamentară specială pentru legile justiţiei şi afirmă că, în actuala formă, ”se conturează premisele eliminării independenţei procurorului”.
Potrivit procurorilor, articolul 3 din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor ”consacră independenţa şi stabilitatea procurorilor, atribute care nu se mai regăsesc în forma amendată şi votată de Comisia parlamentară specială pentru legile justiţiei”.
”Modificarea adusă reprezintă astfel şi o îndepărtare clară de la textul constituţional, care situează procurorii în cadrul autorităţii judecătoreşti”, mai transmite Parchetul General.
Tototdată, reprezentanţii Ministerului Public îşi exprimă îngrijorarea faţă de ”tendinţa anacronică exprimată de Comisia parlamentară specială pentru legile justiţiei în ceea ce priveşte viziunea asupra procurorului şi sistemului de justiţie penală”.
*********************
Circa 30.000 de bucuresteni au iesit duminica seara in strada, iar circa 25.000 au marsaluit spre Parlament intr-un protest masiv impotriva tentativei PSD-ALDE de modificare a legilor Justitiei, dar si impotriva modificarii Codului Fiscal.
De asemena, in tara au avut loc zeci de alte proteste la care au participat mii de oameni.