PNL

Departamentul de Stat SUA: Politicile editoriale sunt subordonate intereselor patronale

E.b. | 05.03.2017

Influentarea politicii editoriale in presa privata din Romania, probleme la Radioul public, hartuirea si amenintarea unor jurnalisti se numara printre criticile aduse in Raportul anual privind drepturile omului realizat de Departamentul american de Stat.

Pe aceeași temă

 

 

 

Cazul Sky News si acuzatiile ziaristilor britanici referitoare la traficul de arme din Romania, dovedit fals, este si el inclus in monitorizare, transmite News.ro, citat de HotNews.ro.

 

Potrivit Raportului Departamentului de Stat al SUA pentru 2016, organizatii independente precum Reporteri fara Frontiere au remarcat politizarea excesiva a mass-media, mecanisme corupte de finantare, politici editoriale subordonate intereselor patronale si influente dinspre serviciile de informatii

 

In timp ce presa independenta exprima o varietate de puncte de vedere fara restrictii, politicieni si persoane apropiate acestora sau grupuri politice detineau sau controlau indirect numeroase surse de informare la nivel national sau local. Stirile si tonul editorial pe care acestea le promoveaza arata, de regula, punctele de vedere ale celor care le controleaza. Au existat acuzatii cu privire la faptul ca acesti patroni au ingropat subiecte de presa care aveau legatura cu interesele lor sau i-au amenintat pe autori sa nu publice astfel de articole, se arata in Raportul anual al Departamentului de Stat american

 

Au existat si incercari de a suprima independenta editoriala a publicatiilor tiparite. In aprilie 2016, aminteste sursa citata, o instanta din Caras-Severin a decis ca jurnalistii Oana Bejenariu si Alexandra Jurca de la Express de Banat trebuie sa plateasca despagubiri de 15.000 de lei pentru ca au scris un articol critic la adresa conducerii agentiei locale de ocupare a fortei de munca, motivul fiind ca respectivul text a daunat imaginii publice a institutiei

 

De asemenea, au fost semnalate probleme la Radioul public, unde cativa reporteri au acuzat managementul statiei ca a acceptat numai opinii contra unui amendament legislativ care ii viza chiar pe sefii din mass-media publice. Consiliul National al Audiovizualului a stabilit ca postul de radio nu a fost echilibrat in prezentarea acestui subiect. Jurnalistii au fost audiati de o comisie de disciplina, care i-a gasit nevinovati. ONG-urile din domeniul presei au constatat ca astfel de cazuri in presa publica s-au inmultit.

 

Radio Romania face si obiectul unor acuzatii de cenzura. In noiembrie, Radio Romania Actualitati a intrerupt transmisia live a unei dezbateri intre reprezentanti ai societatii civile, presei si presedinte pe tema serviciilor media publice, dupa ce in discutie a fost abordata si situatia postului public de radio.

 

Sursa citata mai arata ca politicienii si cetatenii, uneori, au insultat sau au hartuit jurnalisti. 

 

In raport se arata ca jurnalista Emilia Sercan, lector la Facultatea de Jurnalism a Universitatii din Bucuresti, a fost amenintata de mai multe ori pentru ca a expus cazuri de plagiat ale unor inalti oficiali, printre care fostul prim-ministru Victor Ponta, fostul ministru de Interne Petre Toba, fostul vicepremier Gabriel Oprea

 

Securitatea nationala este un alt subiect abordat de Departamentul de Stat. In august, aminteste sursa citata, patru ONG-uri au protestat dupa ce autoritatile au deschis un dosar penal impotriva unor jurnalisti de la Sky News, acuzati ca au publicat informatii false, care ar fi afectat siguranta nationala. Sky News a transmis un reportaj in care se sustinea ca se face trafic de arme in Romania, dinspre Ucraina, catre Occident si Orientul Mijlociu.

 

Conform acestor organizatii, respectivul articol nu ar fi putut afecta siguranta nationala si, luand ca exemplu argumentul autoritatilor, orice cetatean care critica Guvernul pe tema sigurantei nationale poate fi subiectul unei investigatii.

 

In schimb, Guvernul a continuat sa afirma ca reportajul, care s-a dovedit a fi fals, a avut intentia de a provoca o reactie a justitiei, care a deturnat atentia serviciilor de informatii si contraterorism si a afectat relatiile cu alte tari. Cazul nu este incheiat.

 

In octombrie, Curtea suprema a hotarat ca cei trei romani intervievati de Sky News sa fie eliberati din arestul preventiv.
 

Opinii

Andrian Moraru

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2020 Revista 22