Dezastrul de la testele PISA 2018 era anticipat de acum 5 ani, dar autoritățile au ascuns rezultatul

Laurentiu Gheorghe | 05.12.2019

În 2014, elevii de clasa a IV-a, care în 2018 au susținut testele PISA, nu știau în proporție de 30% să răspundă la cele mai simple întrebări la un test organizat în premieră de Ministerul Educației.

Pe aceeași temă

Răspunsurile la întrebările din testul național pentru elevii de clasa IV-a, cele mai simple, presupuneau doar identificarea unor date din enunț. La itemii care cereau aplicarea cunoștințelor – aproape 60% dintre elevi nu mai știau răspunsurile corecte, iar la analiza și interpretarea informației științifice, procentajul copiilor care nu răspundeau corect era de 77%, scrie Edupedu.ro.

Patru ani mai târziu, aceeași elevi obțineau rezultate dezastruoase la testele PISA 2018, 44% dintre ei neputând să răspundă la cele mai simple întrebări, de nivel 2, fiind declarați analfabeți funcțional.

Rezultatele de la testul național de la sfârșitul clasei a IV-a nu au făcut obiectul unei analize și interpretări din partea Ministerului Educației pentru a se vedea gravitatea situației, deși s-a publicat un raport de 200 de pagini și o anexă de 350 de pagini de date statistice.

Această analiză a fost efectuată însă de către Mircea Miclea, fost ministru al Educației și președinte al Comisiei prezidențiale de educație, care de altfel a introdus în legea educației din 2011 evaluări naționale intermediere la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a, la solicitarea HotNews.

Care era nivelul elevilor de clasa a IV-a în 2014?

  • la cele mai ușoare întrebări, la care răspunsul presupune doar identificarea de date/ informații: doar 68% dintre elevi răspund corect

  • la itemii unde elevilor li se cere prelucrarea informațiilor: procentul elevilor care răspund corect scade la 52%

  • dacă se cere aplicarea cunoștințelor: 42% dintre elevi răspund corect

  • la întrebările care cer analiza și interpretarea informației științifice: 23% dintre elevii de clasa a IV-a răspundeau corect

„Iată cruda realitate: 3 din 4 elevi nu dobândesc abilitățile necesare de analiză și de interpretare a cunoștințelor dobândite. Oare ce țară o să construiască ei?”, întreba la acea vreme cercetătorul Mircea Miclea.

Miclea avertiza public, în 2015: “Școala dezvoltă prea puțin aptitudinile importante: de aplicare, de analiză și de interpretare a cunoștințelor. Rezultatele sunt șocante!” – analizând chiar rezultatele obținute de elevii de clasa a IV-a, care în 2018 aveau să ajungă să susțină testele PISA.

Articolul integral privind situația învățământului îl puteți citi pe Edupedu.ro

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22