Pe aceeași temă
Inițiatorul legii, senatorul PNL Daniel Zamfir, susține că plafonarea DAE va face ca „cetățenii români să știe foarte clar cât vor plăti dobândă. Ori, limitând DAE, știm clar de la început, cât va fi dobânda pe contract”.
Conform proiectului de lege dobânda pentru creditele ipotecare nu poate depăși cu de 2,5 ori dobânda de referință a BNR. La dobânda de referință actuală de 2,25%, pentru un credit ipotecar, dobânda maximă nu poate depăși 5,4%, iar pentru credit de consum dobânda nu poate trece de 18%. Daniel Zamfir aduce în sprijinul proiectului faptul că sunt mai multe state membre ale UE care au introdus plafoane pentru dobânzi. El a precizat că prevederile se vor aplica atât băncilor, cât și instituțiilor financiare non-bancare (IFN) și se vor aplica noilor contracte, nu și celor în derulare.
Împotriva acestei măsuri se pronunță însă majoritatea economiștilor. Chiar și ministrul de Finanțe, Eugen Teodorovici, consideră că statul nu trebuie să intervină pe piață decât în cazul unor derapaje.
„Piața trebuie să fie cea care are mecanismele necesare pentru a se regla în zona de cerere şi ofertă ca regulă de joc. Statul nu trebuie să intervină, pe cât posibil şi bine ar fi deloc, să nu intervină în piaţă, decât atunci când sunt derapaje într-un fel sau altul”, a declarat ministrul de Finanţe, Eugen Teodorovici.
La rândul său, profesorul Bogdan Glăvan susține că legea va genera efecte in lant, la care politicienii nu s-au gândit, și avertizează că o lege nu poate anula logica economică după care funcționează o piață liberă.
Glăvan spune că efectele plafonării „se vor rostogoli asupra altora”, pentru că băncile vor reacționa, cum e și normal, la noile restricții care le sunt impuse. Astfel că cel mai probabil vor impune noi restricții pentru acordarea de credite, majorând avansul solicitat sau cerând garanții mult mai mari.
Un alt efect pervers ar putea fi „împingerea" clienților care nu vor mai fi eligibili pentru creditare către piața gri a împrumuturilor cămătărești, așa cum mecanisme similare pe piața medicamentelor au dus la apariția pastilelor cărate și vândute din portbagajul mașinii.