Program individual anticriza

Andrei Cornea | 10.03.2009

Pe aceeași temă

Daca un om, deja suferind, se va gandi tot timpul ca e bolnav, ba chiar rau bolnav, e aproape sigur ca boala sa se va agrava sau cel putin ca se va simti mai rau decat, obiectiv vorbind, era cazul. E o reactie psihosomatica bine cunoscuta: ipohondrii isi amplifica maladia, cand nu si-o inchipuie pur si simplu. Exact acelasi lucru mi se pare ca se intampla acum, la noi, si cu criza. Orice ai face, orice ai dori, oriunde te-ai uita, un lucru ti se spune mai intai: pazea, e criza! Cum sa nu te simti rau, critic de rau?
Televiziunile si ziarele parca au capiat: nu mai au alt subiect de comentat. Daca se comit crime sau spargeri, criza e de vina. Daca parintii isi abandoneaza copiii plecand in strainatate, un reporter ne explica: cauza e criza. Daca o parada a modei e mai modesta decat anul trecut, se titreaza imediat: criza loveste moda. Daca o vedeta isi lasa iubitul, stresul crizei a batut amorul. Daca in Alaska, la traditionala cursa cu sanii trase de caini vin mai putine sanii si cainii nu mai sunt asa de vanjosi ca mai an, explicatia e, din nou, ubicuitatea crizei. Cuvantul criza a devenit un fel de atribut universal: exista nu numai salarii de criza, guvern de criza, bugete de criza etc., dar si imbracaminte sau masini de criza. Pe cand si bomboanele de criza?
Nu contest, desigur, realitatea crizei, cu toate ca, la noi cel putin, ea nu a lovit inca efectiv prea puternic. Ceea ce spune ca neincetata obsesie a crizei, bombardamentul mediatic fara limite asociat crizei ne fac tematori si isterici. Unii isi pierd somnul, chiar daca nu-si pierd slujba sau casa; altii fac depresii numai gandindu-se la ce ar putea sa piarda, altii ajung alcoolici sau dependenti de antidepresive. E putin probabil ca astfel de oameni vor trece cu bine peste criza, dar ei risca, prin contagiune psihologica si comportamentala, sa-i imbolnaveasca si pe altii. De fapt, speriati de criza anuntata si promovata agresiv, reactionam contraproductiv. La scara generala efectul este restrangerea consumului si scaderea activitatii economice. O singura marfa se vinde strasnic: criza insasi.
Dimpotriva, o atitudine ceva mai echilibrata ar contribui la iesirea mai rapida din criza. Ne-am imbolnavit de criza la inceput din iresponsabilitatea consumului fara limite, iar acum agravam maladia cu o dieta prea severa. De la gurmandiza am sarit aproape fara tranzitie la post. Sa ne miram ca, dupa ce ne-a luat cu greturi, acum ne ia cu ameteli?
Cat de dependenta e adancirea si persistenta crizei de un factor psihologic se vede si din incapacitatea economistilor de a prevedea ce se va intampla in viitorul imediat. Toti stiu ca se va iesi din criza la un moment dat – ceea ce e banal, de vreme ce crizele sunt ciclice –, dar cand si cum nimeni nu stie. Daca solutia ar sta numai in cifre, calcule, fonduri, bani, probabil ca s-ar putea face unele predictii; dar cheia sta in atitudinea psihologica a sute de milioane de oameni: pe aceasta cum sa o anticipezi precis?
Ar fi bine, prin urmare, sa incercam sa ne decontractam, macar atata timp cat nu suntem direct sau grav afectati de diverse efecte ale crizei. Daca avem inca loc de munca, casa, salariu, daca ne putem deocamdata plati facturile e bine. Dar, vai, ce va fi? Cine poate sti? Sa cultivam deocamdata ritmurile obisnuite ale vietii noastre cu mai putina luare aminte la statisticile crizei. Dar le auzim mereu de la televizor. Ne deprima, asadar, televizorul? Sa-l inchidem si, in schimb, propun sa deschidem frigiderul. E cam gol, e si el in criza, saracul? Fuga atunci la cumparaturi!

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22