Romania TV, amendată pentru difuzarea filmului «Soros a pus la cale tragedia de la Colectiv»

E.b. | 14.12.2016

Postul de televiziune România TV a fost amendat cu 30.000 de lei de Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA), în şedinţa de marţi, după ce a difuzat, pe 9 decembrie, un material video care ar fi fost asumat de gruparea Anonymous. Potrivit filmului, incendiul din clubul Colectiv a fost plănuit de miliardarul american George Soros în beneficiul prim-ministrului Dacian Cioloş.

Pe aceeași temă

 

 

Amenda în cuantum de 30.000 de lei a fost propusă de Radu Bogdan Herjeu, în timp ce Dorina Rusu a propus întreruperea emisiei pentru 10 minute, pentru difuzarea unui material video care ar fi fost asumat de gruparea Anonymous, potrivit căruia George Soros ar fi fost implicat în incendiul din clubul Colectiv. Propunerea Dorinei Rusu nu a întrunit şase voturi.

 

Amenda de 30.000 de lei a fost dată în baza articolul 3.2 din Legea audiovizualului şi articolelor 64.1 şi 47.1 din Codul de reglementare a conţinutul audiovizual.

 

”Din punctul meu de vedere, este un mare derapaj în special jurnalistic. Din punct de vedere al legii, legea lasă CNA-ului posibilitatea de a evalua această gravitate şi în ce măsură a avut un impact foarte mare. Ţinând cont că că s-a întâmplat la o emisiune cu audienţă foarte mare poţi presupune că impactul a fost relativ mare. Din punctul meu de vedere, povestea a fost atât de trasă de păr încât nu ştiu dacă chiar a avut un impact foarte mare. Cred că au observat-o mai mult cei cărora nu li se adresa decât cei cărora li se adresa povestea”, a spus Radu Bogdan Herjeu. El a precizat că nu a propus amenda maximă, de 200.000 de lei, dar postul de televiziune ar fi meritat o amendă mai mare, pe care ar fi propus-o dacă în CNA s-ar fi păstrat ”o anumită grilă a sancţiunilor proporţionale cu greşeala”.

 

Articolul 3, alineatul 2 din Legea audiovizualului arată că toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor.

 

”În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii: a) asigurarea unei distincţii clare între fapte şi opinii; b) informarea cu privire la un fapt sau un eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă”, prevede articolul 64, alineatul 1 din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.

 

Articolul 47, alineatul 1 din Cod arată că este interzisă difuzarea în programele audiovizuale a oricăror forme de manifestări antisemite sau xenofobe.

 

Roxana Niculescu, directorul de programe al România TV a precizat, în timpul audierii la CNA, că materialul video a fost luat de pe site-ul grupării Anonymous.

 

”Este mesajul Anonymous de unde s-a luat si în urma cu două sau trei luni locurile de pe glob unde va ataca ISIS”, a spus ea.

 

Totuşi, Orsolya Eva Borsos a atras atenţia că nu poate fi găsit materialul video care a fost difuzat, Gabriel Tufeanu spunând că l-a accesat pe YouTube.

 

”Am văzut informaţii peste tot că, de fapt, nici măcar nu era Anonymous şi că este contrafăcut, creat special pentru ca lansarea cu două seri înaintea alegerilor să influenţeze votul, să creaţi panică, ceea ce aţi făcut de-a lungul întregii campanii electorale. Din informaţiile pe care le-am văzut vehiculate şi le-am citit pe mai multe site-uri este că e contrafăcut, pe un cont de Facebook creat cu 3 zile înainte de 9 decembrie. Pur şi simplu faptul că dumneavoastră aţi adus în spaţiul public aşa ceva mi se are o monstruozitate. Aşa ceva nu am văzut de când sunt eu. Să lăsaţi oamenii ăia să spună aşa ceva despre oameni care au murit”, a spus Dorina Rusu, care a făcut o autosesizare în acest caz.

 

Valentin-Alexandru Jucan a spus că videoclipul Anonymous face parte din aceeaşi categorie de ”făcături” similare cu o filmare din timpul unei campanii electorale când acelaşi post de televiziune a întors camera pentru a nu afişa coada formată de persoane care doreau să voteze. 

 

Potrivit raportului de monitorizare, în data de 9 decembrie, postul de televiziune România TV a difuzat, în cadrul emisiunii informative de la ora 15:00, în regim Breaking News, o înregistrare audio-video, prezentată ca a fi din partea grupării de hackeri Anonymous. În cadrul înregistrării audio-video, o voce alterată digital pretinde că incendiul de la clubul Colectiv din 30 noiembrie 2015 a fost premeditat de miliardarul american George Soros, în beneficiul prim-ministrului Dacian Cioloş.

 

Subiectul a fost reluat în cadrul unei ştiri difuzate la ora 16.12 şi în cadrul emisiunii “Cheia Zilei” de la ora 19.00.

 

În emisiunea “Cheia Zilei”, înregistrarea audio-video a fost difuzată parţial în cadrul unui material cu durata de 2 minute şi 40 de secunde, care constă într-un montaj cu imagini de la protestele din noiembrie 2015, George Soros, flăcări, teancuri de bancnote, interiorul Parlamentului României, interiorul clubul Colectiv arzând şi membri ai cabinetului Ciolos depunând jurământul de învestire.

 

La finalul materialului, este prezentată o presupusă reţea pe care George Soroş şi-a format-o în România, compusă din Alina Mungiu Pippidi, Ionuţ Sibian, Andrei Cornea, Sorin Ioniţă
  

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2020 Revista 22