Senatul a votat proiectul care mutileaza Legea educatiei. Liber la doctorate false

Dora Vulcan | 09.05.2016

Senatul a adoptat luni proiectul prin care se modifica Legea educatiei in sensul cresterii autonomiei universitare, pasand in curtea scolilor doctorale atat responsabilitatea de a acorda calitatea de conducator de doctorate cat si pe cea de a analiza sesizarile privind plagiatele din doctorate.

Pe aceeași temă

 

 

Urmeaza verdictul CNATDCU si apoi promulgarea, informeaza Hotnews. Proiectul, care este unul de adoptare a Ordonantei de Urgenta 4/2016, a primit 87 de voturi "pentru" si doua abtineri. 

 

Proiectul a fost modificat substantial in Camera Deputatilor in comisia de educatie si ulterior si in comisia de educatie din Senat. 

 

Modificarile apar in proiectul legii de aprobare a ordonantei de urgenta nr. 4/2016, si opereaza in Legea Educatiei Nationale mai multe schimbari pe care ministrul Adrian Curaj anuntase ca vrea sa le faca, dar care au fost criticate acerb la acea data. Modificarile vizeaza extinderea autonomiei universitare.

 

Modificarile legii aici

 

Deputatii au propus ca reglementarile care vizeaza procedura de acordare a titlurilor doctorale sa fie eliminate, odata cu informatiile despre selectarea comisiilor de sustinere a tezei si cu obligativitatea ca viitorul doctor sa isi sustina lucrarea in sedinta publica, anunta Hotnews.

 

Comisia de invatamant din Senat a modificat de asemenea OUG legata de plagiate in privinta universitatilor care au dreptul de a organiza scoli doctorale.

 

Pe baza actualei legislatii, Ministerul Educatiei poate, daca nu sunt respectate standardele de etica profesionala de catre scolile doctorale, sa retraga calitatea de conducator de doctorate, sa retraga titlului de doctor si acreditarea scolii doctorale.

In urma modificarilor, ministerul va putea doar sa retraga acreditarea scolii doctorale, astfel incat institutia nu va mai putea organiza concurs de admitere pentru o noua sesiune de doctorat.

 

Modificarile aduse de senatori si deputati paseaza intreaga responsabilitate in privinta plagiatelor scolilor doctorale, acestea fiind cele care vor acorda calitatea de conducator de doctorate si vor analiza sesizarile in cazul lucrarilor plagiate, CNATDCU avand apoi misiunea de a aviza verdictul.

 

Ministrul Educatiei, Adrian Curaj, anuntase deja unele modificari legate de extinderea autonomiei universitare, ele fiind insa extrem de criticate in acea perioada. Ministrul a declarat recent ca ministerul pe care il conduce a sustinut in comisie varianta OUG propusa de Guvern, specificand insa ca nu a vazut noile modificari aduse acesteia.


Pana acum, fiecare scoala doctorala era evaluata individual, pentru fiecare domeniu in parte in vederea acreditarii, fiind luate in considerare performantele scolii doctorale si capacitatea institutionala a IOSUD din care face parte, de acum inainte ar urma sa fie evaluate institutional in vederea acreditarii in ceea ce priveste infrastructura laboratoarelor, echipa de cercetare si performantele conducatorilor de doctorat.


Evaluarea scolilor doctorale era facuta de ARACIS sau o alta agentie de asigurare a calitatii, in baza rapoartelor CNCS referitor la calitatea cercetarii si a rapoartelor CNATDCU privind calitatea resurselor umane. Daca modificarile vor fi votate in plenul Senatului, evaluarea intregii IOSUD se va face de catre ARACIS sau alta agentie de asigurare a calitatii, nemaifiind necesare rapoartele de calitate de la CNCS si CNATDCU.

 

Se modifica si metoda de acordare a calitatii de conducator de doctorat. Potrivit Legii Educatiei Nationale, aceasta calitate se acorda prin ordinul ministrului educatiei, la propunerea CNATDCU de acordare a atestatului de abilitare. Comisia de invatamant din Senat a stabilit ca atestatul de abilitare sa fie acordat prin hotararea Senatului universitar institutiei organizatoare a studiilor universitare, in conformitate cu standarde propuse de CNATDCU.


La Art. 168, comisia de invatamant din Senat scoate complet din lege prevederile privind procedura de sustinere a doctoratelor, prin sesiune publica si cu comisie din care fac parte si referenti din afara institutiei. Modificarile stabilesc ca, la nivelul fiecarei institutii organizatoare de studii universitare de doctorat, Senatul universitar va aproba constituirea unor comisii, cu rol stiintific, care sa verifice respectarea procedurilor si standardelor de calitate si etica profesionala pentru fiecare teza de doctorat. Aceste comisii vor analiza daca standardele si procedurile au fost respectate si vor elabora un raport pe care il vor trimite Senatului universitar.

 

***

 

Daniel Funeriu, fost ministru al Educatiei, critica luni, intr-o postare publicata pe blogul sau, situatia Educatiei si a Sanatatii din Romania, considerand ca mafiotii din Educatie, "sindicatele, cartelul rectorilor plagiatori, dinozaurii universitari hraniti in comunism si hienele tinere care au supt laptele ideologiei iliescene", au golit Legea de esenta sa: 

 

"In perioada 2007-2011 seful statului de atunci a propus doua mari schimbari de tip expert: una in educatie si una in sanatate. Comisii conduse de experti (Miclea si Vladescu) au facut diagnostice punct cu punct (care de atunci sunt zilnic confirmate si rasconfirmate de realitate in ambele domenii), in educatie a fost facut chiar si un pact national politic (evident, nerespectat) si au propus solutii pentru legi.

 

... Astazi, dupa aproape 6 ani de incercari disperate de modificare, mafiotii din educatie (sindicatele, cartelul rectorilor plagiatori, dinozaurii universitari hraniti in comunism si hienele tinere care au supt laptele ideologiei iliescene) inca nu au reusit sa distruga tot, dar au golit legea de esenta. Se constata insa usor ca TOT ce s-a aplicat in varianta initiala a fost bun (clasa pregatitoare, invatamantul profesional dual, bacalaureatul corect, clasificarea universitatilor, razboiul antiplagiat, "Scoala Altfel", Laserul de la Magurele, evaluarea onesta a granturilor) si ca TOT ce a fost modificat a iesit prost. Calitatea si coerenta legii au fost laudate de Comisia Europeana in multiplele rapoarte de tara din 2011 pana azi," scrie fostul ministru pe blogul sau.

 

Funeriu considera ca Romania foloseste prost fondurile europene primite pentru modernizarea spitalelor: "In sanatate nici macar nu s-a ajuns la stadiul de lege. Constatam insa ca ceea ce scria in raportul comisiei Vladescu este astazi cauza majora de moarte in spitalele din Romania. Constatam cu uimire si surpriza, caci era suficient sa citim, inca din 2009. An din care, pana azi, Romania a cheltuit miliarde de Euro din fonduri europene inutil, in loc sa le bage intr-un sistem de sanatate corect.

 

In concluzie, tentativa de modernizare prin reforme de tip "expert", de sus in jos, a sanatatii nu a dus la niciun rezultat, iar in educatie a dus la rezultate foarte bune atata timp cat am aplicat ceea ce trebuia sa aplic, dar in momentul in care vectorul schimbarii nu a mai condus "sistemul", acesta s-a reasezat, cat a putut, pe vechile baze.

 

... Cum sa fie fericiti liderii de sindicat cand, brusc, statul nu le mai baga in buzunar direct 16 milioane de Euro anual, fara sa le ceara socoteala? Sau elevii care, incercand sa copieze, erau exclusi din examen in loc sa primeasca diploma?

 

Intorcand foaia istoriei, noul, inca, presedinte, intr-o radicala schimbare de stil, propune, cel putin in educatie, o schimbare bazata pe dezbatere (Romania Educata). Multe voci, prezentand argumentele impotriva de mai sus, spun ca nu va duce niciunde, ca discutiile sunt sterile, ca solutiile vor fi "apa de ploaie", ca daca asteptam pana in 2018 vreo schimbare mai condamnam cateva generatii (e adevarat, din 2011 pana in 2018 vor fi trecut, totusi, 7 ani...), si multe alte argumente. Exista intrebarea, legitima si pertinenta, a directiei: orice dezbatere porneste de la o stare de fapt. Cu ce e aceasta diferita de cea din diagnosticul pus in 2007, cand s-a semnat pactul? Este acel diagnostic insusit? Au fost solutiile gresite? Pe ce date ne bazam cand afirmam ceva?

 

… In mod evident poporul, bine sau prost informat (asta conteaza mai putin) e iritat de schimbarile de tip expert, si, ca o contra-reactie, isi aduce la putere calaii, asa cum a fost cazul in 2012. Desigur, incetul cu incetul, isi da seama de justetea schimbarilor de tip expert: nimeni nu ar mai indrazni azi sa scoata camerele de luat vederi de la bac, nici sa desfiinteze clasa pregatitoare sau invatamantul profesional. Iar in sanatate, cine ar pretinde azi ca nu avem o problema cu infectiile nozocomiale ar fi luat cu pietre. La o recenta, excelenta, intalnire cu diaspora stiintifica, nu am putut sa nu observ, spre uimirea asistentei, ca, practic, fiecare propunere facuta azi acolo (in 2016!) se regasea deja, eficient operationalizata, in Legea educatiei 1/2011. Ba mai si descopera, lumea buna a stiintei, ca nu "cadrul legal" a fost inadecvat pentru pedepsirea plagiatorilor, ci neaplicarea lui; adica tot oamenii alesi de el, popor."

 

 

 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22