Pe aceeași temă
"Aici este marea greseala comisa de cei sase care au propus ca latina sa ramana la optiunea elevilor, iar marea greseala a celor care au propus primele trei variante este faptul ca ei au pus latina la clasa a noua. Este o deosebire imensa, pentru ca orice om de cultura isi da seama ca diferenta esentiala dintre clasa a opta si a noua este ca prin clasa a opta trec toti elevii, pe cand in clasa a noua nu ajung decat o minoritate. Iar latina ca ingredient esential al culturii, limbii, istoriei romanilor, trebuie sa faca parte din ceea ce e accesibil oricarui copil, nu doar unei minoritati. Trebuie sa ramana la gimnaziu, pentru ca este un ingredient esential al faptului de a fi roman", a spus Solomon Marcus, pentru Digi 24.
Matematicianul atrage atenția că actualele programe școlare nu abundă în lucruri extraordinare, în timp ce conțin numeroase "lucruri plictisitoare si nesemnificative". "Noi nu stim bine in ce constau aceste materii. Problema trebuie pusa abia dupa ce ne dam seama care este minimul de cultura care trebuie livrata copiilor si care este limita suportabila pentru a nu violenta sanatatea lor psihosomatica... O serie de lucruri extraordinare care au aparut in cultura lipsesc din programele scolare si, in schimb, programele abunda in lucruri plictisitoare si nesemnificative. Noi ii obligam sa invete lucruri care ii plictisesc. Plictiseala e unul din cuvintele cheie cand e vorba sa caracterizam starea psihologica a elevilor.
Simptomul clar ca scoala nu functioneaza este faptul ca o parte imensa a populatiei scolare este bolnava. Prezinta diverse stari de patologie psihosomatica. Stari de depresie. Or, aici e marele conflict de la baza scolii de azi.
Elevii, de indata ce trec pragul scolii, intra intr-o stare de incordare. Singura stare care permite un act de invatare autentica este exact starea inversa de destindere, de placere, de bucurie. Tot ceea ce numim noi invatare in scoala revine la acte artificiale fortate de memorare si e vorba aia populara, ca i-a intrat pe o ureche si i-a iesit pe cealalta. Totul se pierde, nimic nu se acumuleaza", mai spune academicianul.
Solomon Marcus consideră că s-a format o întreagă alianță în rău între profesorii si manualele formeaza, acesta ajungând să-l agreseze pe elev: "Ceea ce se intampla in fapt este o alianta in rau intre manuale si profesori. E o alianta in a-l agresa pe elev. Manualul il agreseaza prin surplus de informatie, prin detalii nesemnificative, de-a valma cu lucruri care ar merita sa fie. Iar profesorul il agreseaza pe elev prin sarcini trasate in asa numitul-caiet al elevului, temele propuse acasa la care colaboreaza parintii, bunicii, toti membrii familiei, uneori pana la ore adanci din noapte. Acestea sunt lucruri pe care noi le stim de pe teren", a mentionat Solomon Marcus, conform Digi 24.
"Am aflat urmatorul lucru: ca foarte multi elevi se tem sa isi spuna parerea deschis despre scoala de teama unor posibile represalii. Nu se poate. Profesorul daca ramane la aceasta mentalitate, ca el vine la scoala sa livreze un produs cu care a venit de acasa, e pierdut. Marea noutate care s-a petrecut acum este faptul ca schimbarile atat de mari au facut ca lucrurile sa se aseze in mintea copiilor de azi altfel decat ieri. Un copil crescut in zodia Internetului vede altfel lumea. Noi trebuie sa fim capabili sa realizam ca noi, adultii, avem de invatat de la ei, de la copii, nu mai putin decat ei de la noi", a mai spus academicianul.