Este importanta o campanie pozitiva

Titus Corlatean | 11.11.2004

Pe aceeași temă

TITUS CORLATEAN, purtator de cuvant al Uniunii PSD+PUR

N. 1968, Medgidia o Facultatea de Drept, Universitatea Bucuresti (1994); studii aprofundate de drept international si relatii internationale, Facultatea de Drept, Universitatea Bucuresti (1995); curs de perfectionare in diplomatie si relatii internationale, Institutul International de Administratie Publica, Paris, Franta (1995) o diplomat, Ministerul Afacerilor Externe: Directia juridica si a tratatelor (1994-1997); Directia Drepturile Omului (1997); atasat (iulie 1996); secretar III, apoi II si I (1998-2002); membru in echipele de negociatori ai MAE roman pe tratatele politice de baza, cadrul juridic bilateral etc. cu Federatia Rusa si Ucraina (1994-1997); diplomat la Reprezentanta Permanenta a Romaniei la Consiliul Europei (1997-2001); co-agent la Comisia si Curtea Europeana a Drepturilor Omului (1997-2001); director, cooperare subregionala, MAE (2001); consilier personal al primului ministru pe probleme de politica externa (din 2001); secretar de stat la Departamentul pentru romanii de pretutindeni (din 2003) o coordonator Relatii Internationale in Consiliul National Interimar TSD (2002); membru in Consiliul National al PSD; membru al Biroului Executiv Central al PSD (2003); secretar executiv al PSD pentru relatii internationale (2003); purtator de cuvant al Uniunii Nationale PSD+PUR (2004) o membru al Asociatiei Romane de Drept International (din 1993); membru al Asociatiei de Drept International (din 2002)

"Noul PSD" - continut si imagine

"Noul PSD" a fost prezentat ca un proiect politic si, conform acestui proiect, alegerile in interiorul partidului pentru listele parlamentare isi gaseau coerenta. Dar aceste alegeri au fost puse intre paranteze, fiind promovati niste oameni, unii impusi de Cotroceni, care contraziceau ideea de "nou PSD". Cat este continut si cat imagine in acest "nou PSD"?
"Noul PSD", ca idee politica, a fost lansata cu mai multi ani in urma de presedintele partidului, Adrian Nastase. Premisa e aceea ca cine nu-si ia masurile de siguranta si nu face corectiile necesare, politic, fie ca vorbim de partid, fie ca vorbim de structurile guvernamentale, va avea dificultati in raport cu competitivitatea clasei politice, a administratiei romanesti, in momentul in care Romania va fi integrata in UE. Adrian Nastase a promovat foarte multi tineri in partid, pe diferite functii, poate in linia a doua sau a treia, dupa care a urmat un proces natural de evolutie in interiorul partidului; si tot el a promovat foarte multi tineri in structurile administratiei centrale si, ulterior, in urma alegerilor locale, la nivelul structurilor locale. Sunt foarte multi tineri in diferitele ministere, foarte multi consilieri, inclusiv ai primului ministru. Intre august 2001-iulie 2003 eu am fost consilierul de politica externa al primului ministru, alaturi de consilierul de stat, un ambasador de cariera, iar ulterior, in iulie 2003, am fost numit secretar de stat. La Ministerul Justitiei si Ministerul Afacerilor Externe sunt, de exemplu, alti 3 secretari de stat tineri si merituosi, iar aceste exemple pot continua. Deci, vorbim de un proces de promovare a tinerilor, care raspunde unei necesitati de innoire a clasei politice romanesti, un proces evolutiv care va deveni mult mai vizibil dupa alegerile din toamna acestui an. Pentru un tanar, fie ca e angajat in administratie, fie ca este in structura de partid, faptul ca gestioneaza niste functii de responsabilitate reprezinta o provocare, dar si un proces de maturizare. Dvs. si colegii dvs. de generatie cum va simtiti compatibili in partid sau in structurile administrative cu cei din garda veche? De exemplu, dvs., care imi vorbiti de politica externa, cum ati lucrat cu d-l Gheorghi Prisacaru, de pilda, pe care l-a gasit Revolutia ca secretar al lui Dascalescu? In primul rand, promovarea tinerilor, ca principiu, nu trebuie facuta cu orice pret, doar pentru faptul ca trebuie sa promovam tineri. Mai trebuie ca acesti tineri sa fi confirmat sau sa ofere o prezumtie ca sunt de calitate. Nu intamplator noi am urmarit o anumita strategie de promovare a tinerilor prin PSD, propunand un foarte mare numar de candidati la alegerile locale. Circa 2.200 din randul tinerilor PSD au fost alesi prin vot in functii la nivel local - consilieri, primari, viceprimari -, plecand de la prezumtia ca ei trebuie sa treaca printr-o zona de responsabilitate intermediara, inainte de a-i lansa in zona politicii mari, Parlament sau administratie centrala. Pe de alta parte, aceasta coabitare a tinerilor cu cei mai in varsta e o regula ceva mai generala, care nu tine numai de politica. Evident ca sunt experiente de viata diferite, mentalitati diferite, in functie de perioada in care te-ai format.

Si pozitii diferite, pentru ca painea si cutitul se afla la cei in varsta.
E un lucru firesc. Intotdeauna, daca ai indeajuns de multa intelepciune, trebuie sa gasesti calea cea mai buna a dialogului intre cei tineri si cei mai putin tineri. Problema este ca, intr-un partid politic, daca esti o fiinta responsabila, gasesti prin dialog modalitatea si solutiile de compromis intre cei care apartin unei generatii mai in varsta si cei tineri. Nu trebuie cazut in extrema, pentru ca echilibrul intr-un partid este foarte important, mai ales cand vorbim despre un partid aflat la guvernare. M-ati intrebat daca am lucrat si cum am lucrat cu d-l Prisacaru. Am lucrat foarte bine. Eu am fost foarte multa vreme diplomat, inclusiv la Strasbourg, acolo unde d-l Prisacaru facea parte din delegatia parlamentara la Adunarea Parlamentara a Consiliului Europei, reprezentand interesul national. Ulterior, revenit la Bucuresti, am lucrat cu dansul in calitate de consilier de politica externa al primului ministru pe teme sensibile si importante pentru Romania, fie ca vorbim de Republica Moldova, de romanii din Ucraina sau de alte interese nationale romanesti.

Din afara se vede ca Adrian Nastase promoveaza tineri, iar Ion Iliescu batrani, in fapt, oameni mai putin onorabili. Ion Iliescu a anuntat ca va prelua sefia partidului.
Nu, partidul l-a invitat sa revina in PSD in pozitia pe care a avut-o.
Cum vedeti continuarea proiectului "noul PSD", sub sefia lui Ion Iliescu, cel care a impus pe listele electorale niste personaje eliminate prin vot in interiorul partidului? Nu este o frana in acest proces de modernizare a partidului?
Dincolo de diferitele formule…
O sa gasiti o formula dimplomatica.
Nu sunt de acord - si va vorbesc din interiorul partidului - cu aceasta formula lansata pe piata. Eu vad altfel lucrurile. Ion Iliescu a avut un rol foarte important in dezvoltarea societatii romanesti dupa 1990, plecand in primul rand de la pozitia sa de a asigura echilibrul si stabilitatea in societatea romaneasca. Romania a trecut prin momente extrem de dificile dupa '90, mai ales in aceasta zona europeana, situata in Balcani. Sa nu uitam nici conflictul din Republica Moldova, Transnistria si spatiul ex-sovietic. Echilibrul si intelepciunea sunt foarte importante in interiorul unui partid si duc pana la urma la gasirea acelei cai de mijloc intre tanara generatie, caracterizata de un alt dinamism, de o alta formatie si pregatire…

Si de un alt trecut.
Evident, si de un alt trecut, si generatia varstnica. Eu cred ca procesul de intinerire si modernizare a partidului va continua si cred ca fara prea multe convulsii, pentru ca, inca o data, vorbim de echilibru si intelepciune.
Cum comentati faptul ca presedintele Iliescu participa acum la campania electorala a PSD?
E o tema falsa ca ar fi neconstitutionala participarea lui pe liste si a fost lansata in contextul campaniei electorale de oponentii nostri politici. O spun si ca jurist, nu numai ca reprezentant al PSD, ca, plecand de la litera si spiritul Constitutiei, Legea privind alegerile parlamentare si prezidentiale i-au confirmat dreptul, ca cetatean, de a participa la alegeri si sa fie inscris pe listele unui partid. Asupra acestui lucru s-a pronuntat ulterior si Curtea Constitutionala, care a confirmat ca este constitutional sa participe la alegeri pe listele unui partid. Mai departe, exista un principiu fundamental de drept roman, care spune: "qui potest plus potest minus" - "cine poate mai mult poate si mai putin". Si este firesc ca, atunci cand Constitutia iti permite, sa-ti exerciti acest drept politic electoral fundamental, dreptul de a candida si de a fi ales, cu atat mai mult poti sa participi la campania electorala, pe aceasta ultima perioada de timp.
Moralmente, pentru cetatenii Romaniei care au un singur presedinte, aceasta dedublare a lui Ion Iliescu in acest moment este perceputa foarte prost.
Comentariile nu imi apartin, eu v-am dat deja motivatia si fundamentul constitutional din acest punct de vedere.

PSD are cele mai bune relatii politice internationale

Vorbiti-mi de compatibilitatea dvs. cu clasa politica europeana, cu Internationala Socialista, dar si cu reprezentanti ai altor partide politice europene.
Integrarea noastra in UE impune fara indoiala o clasa politica romaneasca moderna, care sa fie racordata la valorile si la maniera de actiune a partidelor politice cu traditie in plan european, membre ale diferitelor grupuri politice din UE. Din acest punct de vedere, cel putin in ce ne priveste, noi am facut destul de mult, in interiorul partidului, iar in privinta relatiilor internationale pot sa va spun ca, din Romania, PSD are cele mai bune relatii politice internationale, si nu numai cu partidele de stanga. Reflectarea acestei relatii bune si foarte bune se vede foarte bine, inclusiv la nivelul colaborarii intre guverne. Guvernul nostru, fiind un guvern social-democrat, are relatii foarte bune si cu guverne de dreapta. De mentionat cazul Frantei, Italiei, a fost cazul Spaniei, cata vreme guvernul a fost condus de Aznar. Ne simtim absolut compatibili cu partenerii nostri politici in toate contactele internationale pe care le-am avut in ultimii ani, si nu e vorba numai de Internationala Socialista. Noi am fost puternic sprijiniti de partidele din Internationala Socialista si Partidul Socialistilor Europeni si vom fi in continuare sprijiniti ca grup politic in Parlamentul European. Problema care se pune este aceea a corespondentei altor partide din Romania cu partidele reprezentate in Parlamentul European. Pentru ca, de exemplu, in sprijinul interesului national, ar fi nevoie de un puternic Partid Popular Crestin-Democrat in Romania, care sa aiba o buna relatie cu Partidul Popular din Parlamentul European. Noi am incercat sa promovam interesul Romaniei si in buna masura am reusit, inclusiv in contextul negocierilor pentru UE, prin intermediul socialistilor europeni. Nu acelasi lucru - este o constatare factuala - a fost valabil pe zona liberalilor sau a crestin-democratiei, pentru ca ades am constatat ca interesul national a fost subordonat celui de partid. Nu o data o serie de mesaje negative vizavi de performantele, s-a crezut, ale PSD si guvernului au fost transmise la Bruxelles prin grupurile politice crestin-democrat si liberal. Atunci cand vorbim de integrare europeana, vorbim de performantele nu ale unui guvern, ci ale Romaniei. Incepand cu ianuarie 2005, este absolut necesar ca si conduita clasei politice romanesti in ansamblul ei sa se modifice. Vom termina alegerile, vom vedea care va fi structura guvernamentala, parlamentara, presedintia, insa, din acel moment, va trebui ca diferitele partide politice reprezentate in Parlament sa actioneze altfel, pentru ca perioada ianuarie 2005-decembrie 2006 va fi extrem de importanta.
Colaborati cu tinerii din celelalte partide?
Exista si au existat legaturi, contacte, dialoguri si ele sunt perfectibile. Eu, de exemplu, nu inteleg de ce, invitatia lansata de TSD la Congresul Tineretului Social-Democrat tuturor omologilor din celelalte partide nu a fost onorata decat de UDMR, PUR, PNTCD, daca nu ma insel, dar nu si de colegii din PNL sau de la PD.

Nu poti minti atunci cand lansezi un mesaj politic

Dvs. sunteti acum purtator de cuvant al Uniunii PSD+PUR. Ce tip de discurs alcatuiti ca sa ambalati o anumita realitate, care uneori este mai schioapa? Sa luam cazul d-lui Geoana, propus de dvs. pentru a fi premier in cazul in care veti castiga alegerile. Vorbea aseara despre America referitor la alegerile de acolo. Era in pielea lui. Indata ce se lanseaza in campania electorala, cu cifre, date etc., incercand sa-si combata adversarul, nu este deloc convingator. Referitor la integrarea in UE, este stiut ca inceperea negocierilor a reprezentat un gest politic, o rasplata pentru atitudinea guvernului CDR in episodul Kosovo, cand partidul dvs. ataca aceasta pozitie. D-l Geoana trece sub tacere acest fapt, facandu-si astfel foarte subtire discursul.
Eu nu sunt de acord cu generalizarea acestei perceptii negative in raport de prestatia domnului Geoana. Poate fi o perceptie individuala. Avem foarte multe evaluari, semnale - si nu neaparat numai din partea simpatizantilor PSD - potrivit carora prestatia d-lui Geoana in confruntarea cu d-l Tariceanu a fost superioara sau net superioara, si aici vorbim de programe guvernamentale in domeniul economic, fiscalitate, nu numai in politica externa. Pe de alta parte, in decembrie 1999, s-a luat decizia de a invita Romania pentru inceperea negocierilor. Dar sa nu uitam ca in 1996 Romania se afla intr-un clasament, facut la Bruxelles, pe locul 6 din 12 candidati aflati pe linia de plecare pentru inceperea negocierilor, iar in 1999 ajunsese pe ultimul loc. Eu pot sa va spun in deplina cunostinta de cauza, ca diplomat la Misiunea Romaniei la Strasbourg pe langa Consiliul Europei, ca in perioada 1997-2001, prestatia guvernului CDR in exterior a fost apreciata drept lamentabila si noi, ca diplomati romani in exterior, am fost pusi in situatia dificila, daca nu delicata, de a da explicatii omologilor nostri reprezentanti guvernamentali din statele UE. Acei oameni nu reuseau sa inteleaga, de exemplu, cum un ministru - si il citez clar pe Traian Basescu -, in sedintele de guvern, putea sa procedeze cu un prim-ministru calcandu-i orice autoritate, provocandu-l si jignindu-l. Revenind, in decembrie 1999, intr-adevar, a fost un gest politic al statelor membre UE care, incercand sa se separe de prestatia foarte proasta politica si economica a acelui guvern, au facut un gest fata de Romania.
Decizia a fost luata ca urmare a atitudinii Romaniei fata de interventia in Iugoslavia.

Intr-o anumita masura, e adevarat. Referitor la pozitia PDSR in acel moment, pot sa va spun ca era vorba de respectarea legalitatii internationale, a dreptului international, pentru ca, daca din punct de vedere politic interventia se putea justifica, ea trebuia sa imbrace si argumentatia juridica de drept international. Nimanui nu-i convine sa aiba la granitele sale un conflict si mai ales ca era vorba de un stat prieten cu care aveam niste relatii traditionale, daca nu exista justificarea bazata pe legalitatea internationala.
Sa revenim la transmiterea mesajelor.
Imbracam anumite mesaje prin argumente care stau in picioare, prin corectitudine, pentru ca nu poti minti atunci cand lansezi un mesaj politic. Daca minti, intotdeauna adevarul iese la iveala. Trebuie sa exprimi de o maniera corecta, evident lansand mesajul politic pe zona de comunicare astfel incat sa aiba impact la opinia publica. In functie de dezbateri, structuram mesajul pe o abordare comparativa, si atunci spunem ce am facut noi, de o maniera factuala, si ce au facut ceilalti, pe diferite performante - economica, inflatie, pensii, salarii. Noi credem ca este importanta, mai ales in aceasta campanie electorala, inainte de intrarea in UE, o campanie pozitiva, de dezbateri pe fond, deci de solutii concrete la problemele societatii.

A fost o afacere buna cand v-ati unit cu PUR?
Pe ansamblu, eu cred ca da. Sunt plusuri si minusuri, fara discutie. A fost un semnal politic foarte clar ca PSD nu este un partid politic izolat in societatea romaneasca. Faptul ca avem o relatie deosebita cu UDMR, pe chestiunile care sunt cu adevarat importante pentru Romania, pe traseul european, dar si pentru o minoritate nationala, este iarasi un lucru bun.
L-ati vazut probabil pe Marko Bela pledand pentru autonomia teritoriala. UDMR se afla in campanie electorala, are o problema cu o fractiune care este mult mai radicala si care a mers pe acest gen de mesaje si au probleme de a atinge pragul intrarii in Parlament. Discutiile legate de autonomia administrativa pot avea loc dupa alegeri, in liniste, raportandu-ne clar la standardele europene general acceptate in materie.

Interviu realizat de Rodica Palade

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22