Pe aceeași temă
Cuprinsa de febra uninominalului, clasa politica e in fierbere pecuniara si publicitara. Unii, mai lipsiti de mijloace si panicati la gandul ca ar putea lipsi, pentru urmatorii patru ani, din parlament, au ridicat fanionul rigorismului legal si au contestat la Curtea Constitutionala trasarea colegiilor uninominale. Apoi, vazand ca n-au avut succes, au inserat la mica publicitate a talk-show-urilor nocturne cereri maritale politice, de lunga sau de scurta durata, in functie de consistenta dotei. Altii, mai inzestrati, au varat adanc mana in pusculita de partid si au platit sume uriase pentru aparitii televizate, clipuri video, bannere stradale si afise tiparite. Publicitatea, cu specificul votului pe liste, prin propagarea unor idei de sorginte ideologic-partinica, cu adresa vag-eterica, s-a imbinat cu cea a promovarii individuale, cu adresare personalizata, prin abordare directa, de la omul "harnic", "darnic" si locvace la omul lovit de astenie civica si deceptie cronicizata. Ambele tipuri de publicitate si-au ajustat limbajul, in functie de inspiratia stereotip-banala si strategia mult prea transparenta a partidelor. Formule servil-magulitoare precum "guvernam pentru tine" si "tu inainte de toate" (PSD), "la dispozitia ta" (PNL) si "PD-L tine cu tine" alterneaza cu mesaje care activeaza orgoliul etnic, de tipul "vrem sa-ti redam demnitatea de a fi roman" si "promovam o Romanie mandra si prospera" (PNL) sau "Romania pe maini bune" (PD-L). Au aparut si cateva inovatii mai elaborate, dar si mai absconse, fapt ce a putut fi, repede si fara rusine, rastalmacit prin frauda si impenitenta. Astfel, gaselnita PD-L, "Ei cu ei, noi cu voi", suprapuse siglelor de partid, a ramas, in varianta PSD, "Ei cu ei, noi cu voi", dar cu siglele inversate. De aici si pana la insultele golanesti nu a mai fost decat un singur pas, executat rapid si eficace: un colant cu paternitate PD-L-ista, aplicat peste varianta modificata, unde textul conchidea nimicitor: "PSD - furam tot". Nu lipsesc nici efectele hilare ale inventivitatii sui generis. Sta dovada afisul de campanie al candidatei Andronescu Ecaterina, care primeste zambitoare, cu emfatica mandrie, atestatul de calitate intelectuala: "Garantat - Marian Vanghelie".
Ebulitia electorala a escaladat de la o zi la alta. S-au inregistrat, pana acum, 400 de incidente, au fost deschise 100 de dosare penale si cateva pentru trafic de influenta. Nici televiziunile nu au ramas mai prejos si s-au aruncat, cum era si firesc, si lucrativ, in valtoare. TVR, cea mai veche si experimentata televiziune, a imbracat, in emisiuni anoste, ca intotdeauna, haina eleganta a echidistantei, prin gaurile careia se vedeau, insa, petele slinoase ale partizanatului politic. Mai vioaie, Antena 3 a abordat campania fara pudori inutile si a renuntat la tinuta de seara, aducand in linia intai a frontului mandria pedestrimii: "maestrul" cu vesta de piele, omul cu laptop, omul cu fierea inflamata, in slujba omului frustrat, omul cu aplomb si voce stentoriala si omul cu frunte atat de inalta si atat de ganditoare. Unde se ascunde dusmanul falangei nimicitoare? Oriunde, adica la Cotroceni. Realitatea TV nu s-a dezmintit nici de aceasta data, propunand focuri de artificii editoriale, banchete intelectual-analitice de prim rang si sezatori politice cu miez de empatie sociala, din care publicul derutat si ostenit de atata manipulare este invitat, seara de seara, sa faca ceva formal, dar fara niciun suport de fond: sa "aleaga premierul". Uitand, nu din vreo senilitate editoriala, ca alegerea premierului este atributul exclusiv al celui amenintat de o noua lovitura de stat. Se mai indoieste cineva de ce trebuie primenita clasa politica? Sau de ce unele institutii mass-media nu isi onoreaza statutul?
Vorba poetului: "Cu un cantec de sirena, lumea-ntinde lumii mreje; Ca sa schimbe-actorii-n scena, te momeste in varteje".