Pe aceeași temă
1. um apreciati evolutia candidatilor partidului dvs. la recentele alegeri locale?
2. Cum a fost, din punctul dvs. de vedere, campania electorala?
3. Pe cine va sprijini partidul dvs. in turul al doilea al alegerilor?
VICTOR CIORBEA, presedintele PNTCD
Situatia privilegiata a partidelor parlamentare
1. Rezultatele slabe obtinute de PNTCD la alegerile locale (primul tur) nu sunt o consecinta a unei proaste prestatii a candidatilor nostri. Sunt o consecinta a votului politic dat de populatie, Impotriva PSD, Aliantei PNL-PD, mediatizata si indusa oamenilor ca fiind singura opozitie viabila din Romania. La aceasta au contribuit mult sondajele de opinie, care au adus partidele neparlamentare acolo unde au vrut: sub pragul de 5%!
2. Desi art. 114 din Legea nr. 67/2004 prevede, sub sanctiunea demiterii din functie, neimplicarea prefectilor si subprefectilor In campania electorala, legea nu a fost o piedica In calea elanului de care au dat dovada la nivelul tarii prefectii si subprefectii, care s-au afisat prin judete la manifestarile cu caracter electoral ale candidatilor PSD pentru alegerile locale. In cazul prefectului de Sibiu, la contestatia introdusa de Organizatia Sibiu a PNTCD, BEC a stabilit ca birourile electorale de circumscriptie erau competente sa solutioneze acest tip de contestatie.
Legea impune un plafon de cheltuieli totale, al carui nivel trebuie sa se situeze, pentru un candidat la functia de primar de sector, la maximum 34.510 euro, iar pentru un candidat la Primaria Generala a Municipiului Bucuresti, la maximum 700.000 euro. Din analiza campaniei efectuata de catre candidatii unor partide parlamentare reiese clar faptul ca acest nivel a fost cu mult depasit, atat In Bucuresti, cat si In alte orase din tara. In elaborarea legii pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, partidele parlamentare si-au creat o situatie privilegiata In raport cu partidele extraparlamentare. Legea In cauza introduce un tratament diferentiat al partidelor politice In privinta alocarii timpilor de emisiune pentru posturile publice si private, In sensul alocarii preferentiale a spatiilor In raport cu statutul de partid parlamentar, statut obtinut In urma alegerilor din anul 2000. Fiind vorba de alegeri locale, criteriul de alocare a timpilor de antena ar fi fost corect sa fie cel al ponderii voturilor obtinute de partide In anul 2000 la alegerile locale, de exemplu media pe tara a voturilor pentru consiliul judetean (este votul care exprima cel mai bine sustinerea electorala a partidelor ca atare In alegerile locale). Dupa data depunerii listelor, când ar fi fost corect ca timpii de antena sa fie alocati exclusiv proportional cu numarul de liste complete depuse, s-a pastrat In continuare un statut privilegiat pentru partidele parlamentare. PNTCD, care a depus liste complete (numeric mai multe decat UDMR) In 1.100 de localitati, nu a primit timp de antena nici pentru publicitatea electorala si nici pentru dezbateri In emisiuni cu arii de acoperire pe Intreaga tara, la posturile publice de radio si de televiziune. S-a remarcat, de asemenea, faptul ca reprezentantii partidelor parlamentare au impus ca la dezbaterile televizate sa participe doar In absenta candidatilor partidelor neparlamentare.
3. In localitatile In care PNTCD nu are candidati la primarie calificati In turul doi, Isi Indeamna membrii si simpatizantii sa se prezinte la vot si sa voteze candidatii PNL, PD, AP sau PUR.
MUGUR CIUVICÃ¥, vicepresedintele AP
"Cooperativa" partidelor parlamentare
1. Pentru Actiunea Populara, un partid aparut recent pe scena politica, este mai important sa analizam pe ansamblu felul in care am reusit sau nu sa transmitem mesajul nostru catre alegatori. Rezultatele numerice slabe obtinute arata ca, desi avem convingerea ca mesajul nostru este cel corect - un mesaj radical, indreptat impotriva coruptiei, dar si impotriva imoralitatii din politica-, am avut probleme in a-l face sa ajunga la mintea si la constiinta alegatorilor. Oricum, acest drum, cu un mesaj corect, trebuie parcurs si in viitor. Rezultatele nu pot fi apreciate decat ca atare, insa convingerea ca demersul nostru este unul corect ne face sa continuam exact pe aceeasi cale, imbunatatind mijloacele de transmitere a mesajului.
2. A fost evident pentru toata lumea ca grupul, "cooperativa politica" a partidelor parlamentare a incercat si a si reusit si prin lege, dar si prin diverse mijloace de manipulare sa construiasca un zid in jurul sau si sa faca practic imposibila sau foarte grea orice exprimare, orice afirmare a unor partide din afara cercului parlamentar. Din acest punct de vedere a fost evident o inechitate, un dezechilibru. Acesta s-a vazut si in Bucuresti, dar si la nivelul celorlalte localitati. Impartirea, prin legea electorala, a partidelor in parlamentare si neparlamentare nu a fost de bun augur. Un gospodar poate sa fie bun pentru localitatea sa, indiferent ca face parte dintr-un partid parlamentar sau extraparlamentar. Aceasta concentrare de puncte din lege pentru apararea avantajelor partidelor parlamentare va fi si mai puternica la alegerile generale, asa ca vom avea un obstacol in plus pe care vom fi nevoiti sa-l depasim.
3. Membrii AP nu pot intra in nici o alianta si nici nu vor sprijini vreodata PSD-ul si PRM-ul. In rest, de la caz la caz, pe plan local, vom sustine o formatiune sau alta, in functie de situatia din localitatea respectiva. Dar repet, nici la nivel local, nici la nivel national, Actiunea Populara nu se va plasa niciodata alaturi de PSD sau de PRM.
COSMIN ALEXANDRU, presedintele URR
Invazia mediatica a PSD
1. Cred ca a fost o prestatie buna, tinand cont de resursele putine pe care le-au avut la dispozitie si de diferenta mare fata de alte forte politice. In multe din locurile unde am candidat am obtinut mai multe voturi decat formatiuni politice cu mult mai multã experienta politica (PNTCD, AP, PUR, FD etc.).
Uniunea pentru Reconstructia Romaniei a depus liste de candidati in 80 din cele 3.000 de localitati din Romania si a obtinut un numar de aproximativ 33.000 de voturi. E mai putin decat ne-am fi dorit dar, pentru noi, reprezinta un inceput important.
2. Campania a fost dominata de o adevarata invazie mediatica a PSD-ului, mult disproportionata fata de prezenta in spatiul public a celorlalte partide. Aceasta campanie ne-a aratat un PSD cu foarte multi bani si foarte multã influenta in mass-media, dar cu putina inspiratie sau legatura cu realitatea omului de rand.
Noi am Incercat sa utilizam mijloace de promovare care sa ocoleasca monopolul mediatic al partidului de guvernamant.
3. In mod natural vom sprijini candidatii Aliantei PNL-PD.
Grupaj realizat de Razvan Braileanu