De același autor
„Rațiunile“ celor care nu știu sau nu vor să știe povestea implicării României în Holocaust sunt diverse: antisemitism / negaționism calificat, ignoranță, inerție, tăcere, jenă, scepticism, nedumerire, minimalizare sau precauție. La capătul celălalt se află asumarea oficială.
Iată ceva ce nu am învățat la școală: nord-estul României este presărat cu gropi comune din timpul Holocaustului. Povestea lor nu este integrată în metanarațiunea națională. A rămas un tabu, ceva de care oamenii, chiar și dintre cei educați, se feresc, din diferite motive. Două dintre motive ne interesează aici: cele identitare și cele emoționale.
Pe de o parte, sub influența canonului naționalist din istoriografie, a materiei predate în școli și a vulgatei vehiculate în sfera publică, Holocaustul nu este văzut ca parte a istoriei naționale, la fel cum evreii nu au fost admiși, de-a lungul istoriei moderne, ca parte a corpului național (deși modernitatea românească nu poate fi imaginată fără contribuția evreiască). Prin urmare, pentru cei mai mulți, Holocaustul nu este o poveste autoreferențială. Acest lucru modulează interesul pentru subiect.
Monumentele funerare dedicate evreilor omorâţi la Stânca (România) şi Sculeni (Republica Moldova)
În plus, canonul istoriografic a fost dominat de discursul eroizant și victimizant. Din aceste motive, istoria comunismului prinde mai bine la public: este despre „noi“, despre majoritatea din România, care „a suferit“ și „a rezistat“ sub dictatură. Istoria Holocaustului aduce în centrul povestirii o minoritate oprimată de majoritate și impune exercițiul dificil al scuzei și regretului. Așa ceva nu este ușor de acceptat și gestionat.
Holocaustul din România în sondaje
Acum mai mult de zece ani, jumătate dintre cei chestionați în sondaje în legătură cu participarea României la Holocaust se înscriau în categoria „nu știu / nu răspund“ (mă refer la un sondaj IPP / Gallup din 2003). Informațiile disponibile despre acest episod apăsător al istoriei naționale erau atunci încă și mai puține. Iar subiectul era perceput ca delicat, o parte dintre respondenți preferând să nu se pronunțe. Un sfert spuneau că România nu a participat la Holocaust, iar sfertul rămas, că a participat.
Între timp, Comisia Wiesel a publicat Raportul final, au apărut instituții care se ocupă de istoria evreilor și a Holocaustului, se vorbește mai mult în școală și în sfera publică, iar schimbările sunt reflectate întrucâtva în cifrele din sondaje (am consultat sondajele comandate de INSHR-EW). De câțiva ani, cam jumătate dintre cei întrebați admit că România a luat parte la Holocaust, dar persistă ambivalența și confuziile. Stereotipuri antisemite precum „evreii au adus comunismul în România“, „evreii destabilizează societățile în care trăiesc“, „evreii își văd doar interesele proprii“ se bucură de susținere la 7-20% dintre cei întrebați. Aceștia exprimă opinii radicale și în alte privințe și putem spune că fac parte din grupul de xenofobi, autoritari, radicali, înregistrat de majoritatea sondajelor de după revoluție cu o pondere variind aproximativ între aceleași limite.
Sondajele de la noi au măsurat și distanța socială dintre etnicii români și evrei, care este undeva la mijloc între cea față de germani (mică) și față de romi (mare). Nu avem însă studii despre distanța emoțională. Putem însă să apreciem, pe baza a ceea ce se observă în jurul nostru, că este considerabilă. Evreii fiind percepuți ca alteritate îndepărtată, empatia pe care o mobilizează suferința lor este redusă.
Studiul Holocaustului ca experiență emoțională
Evident, nu doar motivele ideologice joacă un rol aici. Caracterul unic, excepțional al Holocaustului îl face greu de tradus în discursul istoric obișnuit. Este cunoscută butada istoricului Saul Friedländer conform căreia „a scrie despre nazism nu este acelaşi lucru cu a scrie despre Franţa secolului al XVI-lea“. Holocaustul, după cum spunea tot Friedländer, prin barbaria sa fără seamăn, a provocat limitele reprezentării. Este și greu de povestit, și greu de înțeles, pentru că oamenii nu au în bagajul cognitiv și emoțional obișnuit instrumentele necesare pentru a reprezenta grozăvia.
Discursul istoric de tradiție rankeană a excomunicat emoția și etica din scriitură. Pentru mai mult de un secol, istoricul a fost ipostaziat ca omul de știință detașat, care nu judecă și redă faptele așa cum s-au întâmplat. Abia după înregistrarea atrocităților din secolul XX și îndeosebi după Holocaust, aprecierea etică și experiența emoțională au putut fi reintegrate, nu fără rezistență, în scrisul istoric.
După cum argumentează Jörn Rüsen, respectatul specialist în teoria istoriei, bine gestionată, emoția nu afectează sobrietatea și rigoarea științei. Paradoxal, deși tradițional este opusă rațiunii, logicii, poate îndeplini o funcție cognitivă, extinzând cunoașterea dincolo de rezultatele obținute prin metodele obișnuite ale istoricului, aducând-o mai aproape de experiențele trăite de actorii istorici înșiși. Emoția produce, ne spune Rüsen, o formă de „conștiință copleșitoare“ care îi oferă istoricului experiența intersubiectivă care îl ajută la înțelegerea și redarea empatică a trecutului pe care îl reconstituie.
Tot Rüsen observa că istoriografia este încă puțin pregătită să redea suferința. Manifestă o ciudată pudoare față de ceea ce istoria a oferit din plin: violență și suferință. De altfel, scrisul istoric modern ar fi conceput pentru a dizolva și depăși forța emoțională distructivă a istoriei, dând sens trecutului și acomodându-l din perspectiva prezentului și a viitorului. Povestea Holocaustului poate produce șoc emoțional, prin excepționalul său. Relevă o formă de traumă. Iar trauma istorică – afirmă Rüsen – este acel tip de experiență care distruge posibilitățile de integrare a ei în cadrele obișnuite de interpretare utilizate pentru a orienta activitatea umană. Holocaustul a fost o „fractură a civilizației“ (Dan Diner) și este greu de inclus într-o narațiune care leagă trecutul, prezentul și viitorul într-o formulă coerentă, care să aibă sens și să fie utilizabilă.
Există mai multe tipuri de reacții la trauma istorică. Una e tăcerea. Oamenii nu vorbesc, pentru că nu știu cum să vorbească despre așa ceva. Alta este stânjeneala, deoarece trauma este o experiență intersubiectivă care pune în cauză atitudinea spectatorului, felul în care reacționează la ceea ce au pățit alții. O reacție comună este și neîncrederea: multora le este greu să admită că așa ceva a fost posibil. Tentația de a trata totul ca „o excepție“, ca „un accident“ care nu se poate întâmpla a doua oară sau ca pe o „catastrofă“ produsă de forțe anonime este, de asemenea, foarte mare. În fine, întrucât expunerea la detaliile violenței și suferinței poate produce șoc emoțional, mulți le evită pur și simplu din instinct de autoconservare.
Așadar, „rațiunile“ celor care nu știu sau nu vor să știe povestea implicării României în Holocaust sunt diverse: antisemitism / negaționism calificat, ignoranță, inerție, tăcere, jenă, scepticism, nedumerire, minimalizare sau precauție. La capătul celălalt se află asumarea oficială.
Ce se poate face pentru a schimba perspectiva? Soluția de început stă tot în scrisul istoric. Pentru a domoli forța distrugătoare a trecutului, acesta trebuie pus în narațiune, explicat, pe cât posibil, pe baza tuturor surselor și experiențelor pe care profesia de istoric le poate mobiliza. Pentru a-l pomeni ultima dată pe Rüsen, studiile istorice, făcând trecutul dificil inteligibil, pot constitui o strategie de de-traumatizare.
Noile locuri ale memoriei
Istoria Holocaustului este încă un subiect viu. Poate fi reconstituită nu doar prin travaliu arhivistic și deprindere cu consistenta literatură de specialitate adunată în biblioteci. Unele dintre victime încă trăiesc și pot fi chestionate în interviuri de istorie orală. Martorii se găsesc în număr și mai mare. Urmele crimelor și suferințelor se află încă în filigranul social, trebuie doar efort pentru a fi observate. În ciuda unei prejudecăți, oamenii, cei mai mulți, sunt dispuși să vorbească. Ar fi vorbit și mai devreme, doar că nu prea au fost întrebați.
Gropile comune, urmele cele mai evidente și mai atroce ale crimei, pot fi văzute, vizitate. Mă refer la cele marcate. Există altele încă răspândite prin țară, pe câmpuri părăsite, în păduri sau sub culturile agricole ale țăranilor, care trebuie semnalate. În 2010, cu sprijinul INSHR-EW și o echipă de arheologi de la Universitatea „Al. I. Cuza“, am găsit și deschis o groapă comună din timpul Holocaustului, în comuna Popricani – Iași. Rămășițele celor 36 de victime împușcate au fost mutate în cimitirul evreiesc din Iași, unde a fost ridicat și un monument în memoria lor. În anii ce au urmat, am continuat munca de teren, singur sau împreună cu aceeași echipă de specialiști de la Iași și București. Am găsit martori care au văzut cu ochii lor crimele sau au săpat gropi comune. Cu ajutorul martorilor locali, am identificat locurile altor gropi comune, în România și Republica Moldova, ne-am deplasat la fața locului și am notat coordonatele GPS. Toate acestea, împreună cu cercetările altora trebuie puse la un moment dat pe o hartă comună și pot deveni locuri ale memoriei. Comunitățile evreiești organizează an de an comemorări și pelerinaje la gropile comune, dar deocamdată sunt doar manifestările lor de durere, asistate de oficiali care citesc alocuțiuni. Această poveste trebuie integrată cât mai repede în discursul istoriei naționale, care, altfel, nu mai este istorie, ci mitologie.