De același autor
Regimul comunist din România, la fel ca în restul statelor est-europene comunizate, a fost obsedat de modul în care se prezenta propagandistic în fața populației. Nu degeaba statul comunist a fost numit stat-propagandă. Cultul personalității, de care comunismul era irepresibil atras, trebuia, de asemenea, disimulat „dialectic“.
Obișnuim să spunem că sistemul comunist instalat în România după război a copiat modelul sovietic. Așa și este, în linii mari. Nu tot ce fusese încercat în Uniunea Sovietică se aplica și în România. Existau realități locale care trebuiau gestionate. Și apoi, la o privire atentă, canonul sovietic nu era chiar un monolit lipsit de ambiguități. Vecinii României, care luaseră, la rându-le, lumină de la Răsărit, făcuseră diferite adaptări la specificul locului. Acestea îi ajutau să salveze aparențele în fața propriilor cetățeni, pentru a nu părea simple colonii ideologice.
Cultul personalității a evoluat, în perioada Dej, ca și în epoca Ceaușescu, de la elogierea unui grup de conducători la idolatrizarea liderului suprem. La început, ovațiile erau pentru Gheorghiu-Dej, Ana Pauker, Vasile Luca, Teohari Georgescu, Emil Bodnăraş, dar, mai târziu, odată cu epurările succesive și concentrarea puterii în mâna lui Dej, acesta din urmă a devenit principalul beneficiar al cultului.
Sărbătorirea zilei de 7 noiembrie la Târgovişte (1948)
Totul a început cu: „Ana, Luca şi cu Dej / Bagă spaima în burgheji“, „Gheorghiu-Dej / Luptător / Pentru pace şi popor“ sau „La armată Bodnăraş / Are grijă de ostaşi“. Așa strigau manifestanții în timpul mitingurilor organizate de puterea comunistă. Teoretic, manifestațiile erau elogii ale colectivului, ale „poporului muncitor“, dar nici măcar în comunism nu era posibilă istoria anonimă, cea făcută de mase, de actori fără chip. Meritele liderilor trebuiau subliniate și astfel cantitatea de gratitudine populară creștea spre vârful piramidei. Comunismul era pentru toți, dar unii erau considerați mai inițiați decât ceilalți, iar această logică a „avangardei“ a făcut posibil cultul personalității.
O dilemă: cum să evite comuniștii asemănările cu legionarii
Preocuparea pentru coregrafierea adunărilor publice transpare din discuțiile din cadrul şedinţelor Biroului Politic al CC al PMR despre sloganurile ce urmau a fi scandate. Strigarea lozincilor era o acţiune organizată, foarte bine planificată, de cele mai multe ori intrând în sarcina unor agitatori instruiţi special pentru aceasta.
Interesant este că, în 1948, a fost avansată propunerea excluderii anumitor lozinci ce includeau nume de persoane. Cultul liderilor arăta prost pentru că era identificat cu excesele propagandistice ale fascismului. În plus, comuniștii români nu doreau să lase impresia că intră în concurență pentru o imagine mai bună cu patronii sovietici. În şedinţa Biroului Politic din 13 iulie 1948, s-a insistat pe politica de popularizare a membrilor de partid, Vasile Luca fiind de părere că „nu putem fi puşi alături de tovarăşul Stalin (...) Nu se poate lega numele nostru, oricare ar fi, să fie şi al secretarului general, cu numele tovarăşului Stalin. Nu se pot striga lozinci ca «Stalin, Groza, Gheorghiu-Dej», aşa cum se strigă în Iugoslavia «Jive Tito, Stalin» [corect ar fi fost „Život“ adică „Trăiască Tito, Stalin“ n.a.]. Acestea sunt lozinci străine de noi“.
Miron Constantinescu, pe de altă parte, califica scandarea lozincilor drept o reminiscenţă din timpul Italiei lui Mussolini, când se obişnuia să se strige „Duce, Duce...“. Iar Vasile Luca vedea în vehicularea conţinutului unor astfel de texte o „metodă legionară“ de idolatrizare.
Totuși, în ciuda discuțiilor aprinse din Biroul Politic pe această temă, nu a fost fixată o direcție clară de acțiune. Vocația totalitară a comunismului a făcut ca elogierea liderilor să nu poată fi evitată.
Simularea spontaneității populare
Cele mai multe informaţii despre lozincile comuniste ne parvin fie din presa scrisă, fie din documentele de arhivă. O primă lozincă în care este cuprins doar numele lui Gheorghiu-Dej apare publicată în Scânteia din 28 martie 1948, în contextul mitingului de la Giuleşti. E vorba de „Gheorghiu-Dej / Luptător / Pentru pace şi popor!“, care a devenit cunoscută şi în forma uşor modificată „Gheorghiu-Dej a luptat / Pacea ne-a asigurat!“. Punând existenţa acestei lozinci pe seama faptului că „românul e poet“, însuşi Gheorghiu-Dej a avut obiecţii în privinţa conţinutului. E adevărat, le-a formulat târziu, după cel de-al XXII-lea Congres al PCUS, din octombrie 1961, când spunea că „un singur om nu poate asigura pacea“, efortul depus fiind unul comun, ţinând de existenţa unei conduceri colective.
De multe ori s-a atras atenţia că anumite lozinci sunt „străine“, adică nu erau alcătuite şi aprobate de Comitetul Central. Sau, apelând la formularea categorică a lui Vasile Luca, „nu sunt ale noastre“. Se critica tendinţa de a acorda merite doar anumitor persoane, ceea ce se constituia într-o deformare a idealului unei societăţi pretins egalitare.
Revenind la remarca lui Vasile Luca, se ridică întrebarea legitimă: cine alcătuia lozincile „străine“? Uneori, acestea erau produsul entuziasmului populaţiei, nemaitrecând prin filtrul Comitetului Central. În alte situații, erau inspirate de diferite inițiative venite din aparatul de partid. La şedinţa Biroului Politic din aprilie 1956, Nicolae Ceauşescu îşi amintea că, uneori, în timpul demonstraţiilor, se înmânau agitatorilor bileţele cu numele pe care trebuiau să le scandeze şi chiar ordinea lor. Acelaşi lucru l-a mărturisit şi Gheorghiu-Dej, la cea de-a 60-a aniversare a sa, în noiembrie 1961, la întâlnirea cu ambasadorii ţărilor socialiste din Bucureşti. Liderul PMR a amintit că Ana Pauker „punea în mod conştient să se strige despre cutare sau cutare“, accentuând, încă o dată, natura fabricată a cultului şi rolul lozincilor în amplificarea fenomenului.
O altă problemă era ierarhia în care numele să apară în lozinci. În 1961 s-au reluat criticile la adresa grupului Pauker-Luca-Georgescu, Gheorghiu-Dej afirmând că în anii ‘40, o privire atentă asupra conţinutului lozincilor demonstra că nu el reprezenta „prima vioară“ în cadrul marii orchestre a conducerii. Era adus exemplul lozincilor „Luca cu banul, / Dej cu planul“ şi „Ana, Luca şi cu Dej / Bagă spaima în burgheji“, care, prin ordinea enumerării, ilustrau autoritatea reală a grupului moscovit, respectiv, locul secund al prim-secretarului în adoptarea deciziilor. În privinţa ultimei lozinci, la şedinţa Biroului Politic din aprilie 1956, Alexandru Moghioroş recunoştea că, la un moment dat, Ana Pauker propusese lărgirea listei de personaje popularizate. A fost salutată, astfel, apariţia unei alte personalităţi de bază, Teohari Georgescu: „Ana, Luca, Teo, Dej / Bagă spaima în burgheji“ suna varianta prelungită. Lucrurile s-au schimbat din nou după Plenara CC al PMR din 26-27 mai 1952 care a condus la epurarea celor acuzați de „deviere de dreapta“. Istoria a fost retuşată, fiind scoase din uz atât biografiile oficiale ale epuraților, cât şi tablourile ce îi reprezentau.
Ordinea puterii în discursul comunist
Fiind făcută legătura dintre textul propagandistic și relațiile de putere din partid, plasarea numelui membrilor partidului în textele de epocă devine o mărturie a poziţiei acestora în ierarhia regimului. Contrar aşteptărilor, la nivelul anilor 1944-1947, Gheorghiu-Dej nu era menţionat primul în articolele din ziare, recurgându-se fie la ordinea alfabetică, fie la prezentarea Anei Pauker ca prima dintr-o anumită listă, ea fiind secondată de Gheorghiu-Dej. Situaţia s-a schimbat într-un timp relativ scurt, astfel că, până la sfârşitul anului 1947, numele secretarului general va fi prezentat primul dintre cei enumeraţi, fiind urmat, de regulă, de Ana Pauker şi Vasile Luca. Atunci când erau menționați și alții, se apela la ordine alfabetică.
Din 1956, după denunțarea cultului personalității de către Hrușciov, s-a renunţat, pentru o scurtă perioadă, la prezentarea liderilor în ordinea importanţei. Această decizie a stat pe ordinea de zi a şedinţei Biroului Politic din data de 27 martie, când se preciza că, în privinţa publicării în presă a informaţiilor privind participarea membrilor Biroului Politic şi ai Secretariatului CC al PMR la diferite manifestări, publicaţiile trebuiau să recurgă la prezentarea acestora în ordine alfabetică. În consecinţă, într-o primă fază, toţi membrii Biroului Politic au fost citaţi conform deciziei, dar, spre sfârşitul anilor ’50, se va apela la o altă tactică: numele lui Gheorghiu-Dej va fi plasat primul, păstrându-se ordinea alfabetică doar pentru ceilalţi reprezentanţi ai Biroului Politic.
La începutul anilor ’60, Partidul redescoperă, de formă, ideea conducerii colective. Astfel, la Congresul al III-lea al PMR, din luna iunie a anului 1960, se va adopta în cele din urmă decizia de a nu se mai striga lozinci care să îi aibă în centru pe reprezentanţii PMR, hotărâre care s-a respectat în mare măsură. Cu toate acestea, în 1961, strigarea lozincilor ce îl aveau în centru pe Gheorghiu-Dej nu mai era considerată o formă de manifestare a cultului. Leontin Sălăjan considera că textele respective, dimpotrivă, dezvăluiau o „manifestare a dragostei faţă de Gheorghiu-Dej“.
În timpul lui Ceaușescu, precauțiile față de cultul personalității au fost abandonate, după câțiva ani în care a fost simulată conducerea colectivă. Concentrarea puterii a mers mână în mână cu trecerea de la cultul conducerii colective la cultul personalității lui Ceaușescu.
* Universitatea „Al. I. Cuza“