De același autor
"Si si-a pus o poza cu mine pe Hi5. Si i-am lasat comment. Mai fetito, nu te simti si tu putin sa scoti odata poza asta?“ Adolescenta grasuta din spatele autobuzului vorbeste apasat si gesticuleaza cu inversunare in timp ce-i povesteste prietenei sale despre ispravile colegei lor. Si conchide: „Abia astept sa ajung acasa sa intru pe Hi5“.
Site-urile de socializare online au devenit astazi repere importante pentru tineri din toata lumea. Utilizatorii unor asemenea servicii pot socializa cu vecini de scara, vedete rock, necunoscuti de pe alte continente sau jucatori profesionisti de snooker.
Cu alte cuvinte, site-urile de socializare online ii ajuta pe oameni sa intre in contact cu alti semeni de-ai lor, sa cunoasca persoane care au aceleasi pasiuni ca si ei. Accesul la asemenea site-uri este gratuit, iar membrii isi pot construi profiluri (care cuprind date despre nume, varsta, hobby-uri sau carti si filme preferate) si pot impartasi cu alti utilizatori fotografii, muzica sau video-uri. Un prieten este, in limbajul site-urilor de socializare, orice utilizator spre al carui profil pagina ta are link. Utilizatorii isi pot trimite mesaje sau pot lasa comentarii pe alte profiluri. In unele cazuri, oamenii care se cunosc pe asemenea site-uri decid sa se intalneasca si in viata reala.
Inceputurile
Specialistii considera ca istoria acestor site-uri incepe odata cu aparitia SixDegrees.com. Acesta se autocaracteriza ca un mijloc de cunoastere si de comunicare, dar, in ciuda succesului de care s-a bucurat (milioane de utilizatori), a fost inchis in anul 2000. Dupa cum spun creatorii sai, nu venise inca vremea serviciilor de acest gen.
Urmatorul moment important a fost lansarea in anul 2002 a Friendster, un site care-si propunea, initial, sa ii ajute pe utilizatori sa-i cunoasca, in eventualitatea unei relatii amoroase, pe prietenii prietenilor lor, care ar fi niste perechi mai bune decat strainii.
Friendster s-a bucurat de un foarte mare succes, atragand rapid sute de mii de utilizatori.
Insa problemele tehnice, dar si usurinta cu care administratorii stergeau conturile false (de exemplu, parodiile la adresa unor celebritati) au dus la o plecare in masa. Friendster ramane, insa, foarte popular in tari ca Filipine si Indonezia.
Fostii utilizatori Friendster s-au reorientat spre alte servicii similare, MySpace fiind printre principalii beneficiari.
MySpace, viata traita online
„MySpace este o modalitate prin care oamenii isi pot expune online vietile“, spune Jamie Kantowitz, vicepresedinte de marketing.
MySpace, infiintat in 2003, este astazi unul dintre cele mai vizitate site-uri din Statele Unite.
La ora actuala, MySpace are sute de milioane de membri inregistrati. Insa analistul Nate Elliot semnala, intr-un interviu pentru ABCNews.com: „E clar ca sunt foarte multi oameni care petrec foarte mult timp pe acest site. Dar numerele enorme de membri sunt doar un miraj. Doar o fractiune dintre membrii inregistrati se mai intorc. Si doar o fractiune il folosesc in mod constant“.
Succesul enorm de care se bucura MySpace este, insa, incontestabil si a determinat gigantul media News Corp sa cumpere in 2005 site-ul pentru 580 de milioane de dolari.
Insa MySpace este, pe cat de popular, pe atat de controversat. Multe voci ridica problema sigurantei adolescentilor pe site-urile de socializare intr-o lume virtuala, in care oricine isi poate asuma orice identitate vrea.
„Acest site este visul oricarui obsedat sexual si cosmarul oricarui parinte“, spunea procurorul general al statului Connecticut, Richard Blumenthal, citat de NBC.
Declaratia sa venea la cateva luni dupa ce, la inceputul lui 2006, 7 adolescente din Middletown, Connecticut, au sesizat politia, in decurs de 5 saptamani, dupa ce au fost agresate sexual de catre barbati cunoscuti pe MySpace.
In mai 2007, la presiunea autoritatilor, site-ul a acceptat sa puna la dispozitia acestora date cu privire la utilizatorii care fusesera condamnati pentru infractiuni sexuale.
Marketing si cultura
In parte, popularitatea MySpace se datoreaza deschiderii pe care o are fata de muzicieni: aspirantii se pot face cunoscuti, iar consacratii au la indemana un nou instrument de marketing.
Nume ca Arctic Monkeys, Lil Allen sau Sandi Thom au devenit cunoscute datorita MySpace. Iar renumita formatie Oasis a anuntat la sfarsitul lunii septembrie ca-si va posta pe MySpace melodiile de pe ultimul lor album, Dig out your soul, inainte ca acesta sa fie lansat oficial.
Foarte multe celebritati, din mai toate domeniile, se folosesc de site pentru a intra in contact cu fanii. Alteori, acestia sunt cei care creeaza pagini dedicate idolilor lor.
Astfel, chiar si Mihai Eminescu are cont. Are 95 de prieteni si prima pe lista este, cine altcineva, decat Veronica Micle, careia i se alatura Schopenhauer, Nietzsche, Jane Austen, Anne Bronté, William Shakespeare, Wolfgang Amadeus Mozart, Charlotte Bronté, Ioana d’Arc, Lev Tolstoi sau Emile Zola.
Ca orice alt utilizator, Eminescu primeste mesaje si comentarii. Pe 15 ianuarie, cineva ii spunea: „La multi ani, maestre! Ramai vesnic in sufletele noastre!“. Iar pe 20 aprilie, Eminescu insusi scrie pe profilul Veronicai Micle: „La multi ani, iubita mea fara de varsta.“
Pe langa site-urile de socializare generaliste, exista si cateva specializate. Spre exemplu, LinkedIn este un site de socializare pentru cei cu interese profesionale similare, MyChurch pentru oamenii activ religiosi, BlackPlanet pentru afro-americani, iar Dogster pentru stapanii de caini. Mult mai morbid, MyDeathSpace cuprinde o galerie a profilurilor utilizatorilor de MySpace care au murit.
Romania si Hi5-ul
„Ce pot sa spun despre mn sunt un baiat care ii place sa se distreze sa ies cu prietenii. Sunt un nebun da un nebun in sensul bun al cuvantului, am fitze ca oricare. Si daka vreti sa aflati mai multe despre mn ma gasiti pe id-ul ******_talent_de_invidiat.“
Cine ar putea rezista unei asemenea ortografii si unui asemenea talent? O domnisoara scrie „mf rau profilu sa treci si pe la mn cu niste commuri“. Tradus in limba romana, asta ar insemna „marfa rau profilul, sa treci si pe la mine cu niste comentarii“.
Cam asa arata o conversatie de pe Hi5, cel mai utilizat site de socializare de la noi, folosit de multi si hulit de la fel de multi.
Mihai, baiatul cu „talent de invidiat“, are 15 ani si spune ca si-a facut cont „ca asa si-au fakut toti“. De ce ii place? „Ca imi pun poze, videoclipuri, toate nebuniile, primesc commuri si asa mai departe.“ In plus, povesteste ca si-a facut prieteni prin intermediul site-ului si chiar s-a intalnit cu ei in viata reala. Recunoaste ca unii dintre ei nu erau exact cum isi imaginase pentru ca „unii isi pun poze cu altii si ei in realitate sunt niste urati“. Ce inseamna Hi5-ul pentru Mihai? Prieteni, distractie si fete, „ca multe gagici le-am fakut dupa Hi5“.
Anca este studenta in Bucuresti si fosta utilizatoare de Hi5: „Mi-am facut contul pentru ca majoritatea prietenilor mei aveau si ma rugau insistent, frecvent si enervant sa-mi fac si eu. Eram in clasa a XII-a. Intram pe site la inceput aproape zilnic. Apoi din ce in mai rar, pana am ajuns sa intru o data la cateva luni. Apoi l-am sters, pentru ca mi-am dat seama ca e un site mai mult de matrimoniale in care baietii admira fetele care pun poze provocatoare, iar fetele admira baietii care pun poze in chiloti ca sa li se vada muschii“.
Pozele marca Hi5 au devenit deja celebre. In asa masura, incat au fost create site-uri speciale care le ironizeaza: http://pitzipoanca.org (Sunt pitipoanca, deci exist) si http://cocalari.com (Cocalari si printese din Romania).
Secretul: voyeurism, fantezie si timp liber
La sediul Facebook (site de socializare destinat initial studentilor de la Harvard), sta la loc de cinste, transcris pe o tabla chiar in dreptul departamentului de relatii cu clientii, mesajul unui utilizator: „Bunica mea se intreba daca ar fi posibil sa se faca in viitorul apropiat un Facebook pentru azilele de batrani. Crede ca ar fi o idee buna sa tina legatura cu fostii colegi de facultate. I-ar placea la nebunie. Va multumesc.“
De ce sunt asemenea site-uri atat de populare? „E vorba de voyeurism si exhibitionism. Oamenilor le place sa se exprime si sunt curiosi ce fac ceilalti“, spune sociologul Duncan Watts de la Universitatea din Columbia intr-un interviu pentru The New Yorker.
In ciuda bunicutelor dornice de comunicare, cei mai mari amatori de asemenea servicii sunt adolescentii, pentru care, spune Watts, asemenea site-uri „servesc scopului esential de a vedea si a fi vazut“. In plus, adolescentii „au mai mult timp liber si mai putini bani, iar site-urile de socializare sunt gratuite“, dupa cum explica, in The Guardian, Michael Birch, fondatorul BEBO, un site de socializare online extrem de popular in Marea Britanie.
O alta trasatura care face site-urile de tipul lui BEBO atat de cautate este aceea ca le permite utilizatorilor sa se dea drept oricine vor, sa prezinte o imagine mai glamoroasa a propriei persoane.
In schimb, insa, asemenea site-uri pot avea beneficii la care nimeni nu s-ar fi gandit. The Guardian povesteste despre un mic orasel irlandez in care locuitorii se intelegeau atat de prost incat nu se putea vorbi despre un spirit comunitar. Lucrurile s-au schimbat dupa aparitia BEBO. Oamenii au inceput sa se cunoasca si sa se imprieteneasca in lumea virtuala, prietenie care s-a transmis si in lumea reala.