De același autor
În materie de poezie spirituală, ştim mai curând ceva despre Imnurile homerice sau poetica franciscană şi mai nimic despre imnografia Răsăritului creştin, practicată, păstrată, dar şi întrucâtva „închisă“ în sfera eclezială.
E întrucâtva curios. Când vorbim despre Paşte, vorbim despre o sărbătoare foarte larg împărtăşită, despre un fenomen de societate, căruia totuşi îi cunoaştem prea puţin demersul central. Pentru foarte mulţi dintre noi, Paştele înseamnă festinul cu ouă roşii, miel şi cozonac, după acea jumătate de ceas când, la miezul nopţii, cu lumânări aprinse, vom cânta Hristos a înviat! în faţa unei biserici. Precedat de oarecare pregătiri. Cu săptămâni înainte, magazinele afişează tot soiul de produse „de post“, unele dovedind o ingeniozitate neliniştitoare (am văzut anunţaţi chiar „crenvurşti de post“). Televiziunile aduc specialişti să vorbească despre obiceiurile populare ale Paştilor, fac reportaje despre preţul mielului, despre întoarcerea românilor din străinătate pentru sărbătoare. Ni se vorbeşte pe alocuri despre pregătirea morală pe care o cere ea. Supermarketurile ne adresează urări pascale, anunţă scăderi de preţuri şi consum crescut. Târgurile revarsă mormane de ouă încondeiate, cozonac şi pască. Toate acestea sunt fireşti. Fac parte din „recuzita“ sărbătorii.
Curios e că, în afară de cei care merg regulat la biserică, nu avem habar de metoda liturgică care actualizează sensul Paştelui, care te susţine în asimilarea lui. E vorba despre o imnografie foarte veche, savant elaborată, extrem de rafinată poetic şi spiritual. Cuprinsă în cartea Triodului, ea parcurge efectiv drumul sărbătorii, de-a lungul postului şi al Săptămânii Mari până în momentul Învierii. Intonate în biserici, cântările ei constituie o densă meditaţie teologică asupra traseului lui Hristos. E o meditaţie „pusă în act“, care îl cuprinde pe credincios în vibraţia sensurilor ei. Care îi poate transmuta înţelegerea, făcând-o să ia înălţimea potrivită pentru a participa interior la actul prin care Hristos reinserează sufletul, lumea şi istoria în viaţa Duhului.
Constituită în mare între secolele IV şi XI, imnografia pascală cuprinde, printre autori, Părinţi ai Bisericii, oameni ai experienţei spirituale, monahi şi poeţi: Grigore de Nazianz, Sofronie al Ierusalimului, Ioan Damaschinul, alături de mulţi alţii. Specialiştii analizează cu entuziasm forţa şi subtilităţile formelor ei poetice, îmbinarea între cuvânt şi muzică, rafinamentul cu care sunt preluate referinţele scripturare în hermeneutica pe care ea o propune.
Or, cultural vorbind, noi ignorăm această extraordinară poezie spirituală. E în preajma noastră, în inima unei tradiţii pe care cei mai mulţi români o socotesc esenţială pentru identitatea lor. Şi totuşi, ea rămâne puţin cunoscută. În materie de poezie spirituală, ştim mai curând ceva despre Imnurile homerice sau poetica franciscană. Mai nimic despre imnografia Răsăritului creştin, practicată, păstrată, dar şi întrucâtva „închisă“ în sfera eclezială. E una dintre consecinţele necomunicării între Biserică şi cultura mare, ambele nepricepute încă să dialogheze firesc, consistent. După ştiinţa mea, există două cărţi în româneşte care deschid cultural tematica imnografiei pascale. Gérard Bonnet a făcut în 1978 o impozantă teză la École Pratique des Hautes Études, analizând constituirea istorică a acestei imnografii şi drumul spiritual propus de ea. Ioan I. Ică a publicat lucrarea la Editura Deisis, în 2000. E Triodul explicat: mistagogia timpului liturgic. Între timp, numele autorului s-a schimbat. Vrând să-şi practice obiectul de studiu, cercetătorul a intrat într-o comunitate athonită, a devenit Makarios Simonopetritul. Celălalt volum, Biserica liturgică (Humanitas, 2005) se datorează părintelui André Scrima.
El vorbeşte despre imnografie ca despre o cale de cunoaştere, un mod cognitiv deosebit de cel conceptual. În cel din urmă, subiectul cunoscător procedează ofensiv: îşi construieşte, îşi organizează, caută să-şi stăpânească obiectul. În primul caz, intelectul câştigă / poate câştiga o stare de atenţie unde se recunoaşte purtat, călăuzit, amplificat de ţinta cunoaşterii sale. Cunoaşterea imnografică face parte din tipul de demers intelectual – şi existenţial – în care înaintezi împreună cu ţinta. Oficiul liturgic, spune André Scrima, „şi-a asumat funcţia de a purta adevărul revelat nu numai ca formulă dogmatică, ci ca pe o structură poetică aptă să dea intelectului o altă lumină şi, aş spune, o altă bucurie – poate pentru a face din noi artişti în sensul tare al termenului, oameni care se pun în mişcare“, devin spiritualmente activi, creatori „sub acţiunea acelui adevăr care ne atrage spre el însuşi“.
Dincolo de orice dolorism şi pietăţi facile, una dintre cântările Triodului îndeamnă: „veniţi la loc înalt, cu gânduri înalte să ne desfătăm, Cuvântul preaînalt din cuvântul lui cunoscându-l, pe cruce să îl slăvim“.
Imnografia pascală e expresia unui „loc înalt“. E, poetic, un „loc înalt“, o formă de cunoaştere care ar merita să intre şi printre referinţele noastre culturale.