De același autor
Publicăm, în două numere succesive ale revistei, un capitol inedit din noua carte a lui Andrei Oişteanu, Sexualitate şi societate. Istorie, religie şi literatură – un volum în pregătire pentru Editura Polirom.
Robia romilor a fost desfiinţată în Moldova la 23 decembrie 1855 de domnitorul Grigore Ghica Vodă, iar la 20 februarie 1856 domnitorul Barbu Ştirbei a decretat dezrobirea romilor în Ţara Românească. La 20 februarie 2006 s-a celebrat împlinirea a 150 de ani de la acest important eveniment istoric. La o emisiune TV a fost invitat preşedintele Partidei Romilor, Nicolae Păun, reprezentantul comunităţii rome în parlament. Printre altele, liderul rom a descris cu legitimă indignare modul în care boierii români practicau ius primae noctis. În sensul că, atunci când avea loc pe moşie o nuntă ţigănească, boierul se folosea de privilegiul de a se culca primul cu mireasa, înaintea mirelui, în noaptea nunţii. „Vă daţi seama ce traumă era pentru mire?!“, a întrebat retoric reprezentantul romilor. „În primul rând era o traumă pentru mireasă“, l-a corectat cu bun-simţ moderatorul emisiunii. „Mda, sigur, şi pentru mireasă“, a adăugat nu prea convins Nicolae Păun, încercând să repare o gafă uzuală pentru un anume tip de mentalitate falocrată (puţocrată, cum spun ironic activistele feministe).
Nicolae Grigorescu, Ţiganca de la Ghergani, 1872, ulei pe pânză, Muzeul Naţional de Artă al României. |
Un fel de „ius primae noctis“ sau privilegii sexuale
Se aminteşte destul de des despre un fel de ius primae noctis practicat de boierii români şi despre privilegiile sexuale exercitate de aceştia asupra roabelor ţigănci. Totuşi, după ştiinţa mea, nu există niciun studiu care să trateze această temă delicată şi importantă pentru cultura română (în sensul larg, antropologic, al termenului). Este vorba de o cutumă arhaică, de o lex nonscripta. O lege nescrisă care datează în Europa din Antichitate. Artemidor din Ephes (Oneirocritica) definea ca fiind „legături potrivite cu norma“ (kata nomon) relaţiile sexuale dintre stăpân şi sclavă.
*
În martie 1840, tânărul ardelean Ion Codru Drăguşanu (1818-1884) îi scria din Bucureşti unui „amic din patrie“ (din Transilvania) o scrisoare în care încerca să-i „zugrăvească societatea românească“ din Valahia. Vreo două pagini din epistolă sunt dedicate „bieţilor ţigani“, robi pe moşiile boiereşti „monstruoase de mari“. Un pasaj din aceste pagini se referă la anumite privilegii sexuale pe care le exercitau boierii munteni: „Ţiganii sclavi sunt mai ales servitori în casă şi în curte. Singura certitudine de a se putea vinde ca simple animale îi face destul de nenorociţi. Asupra acestora exercitează boierii toate drepturile feudale, cu nume şi fără nume, precum «ius primae noctis» sau «droit de cuissage»“1.
Chiar aşa lapidar, textul de mai sus este foarte important, fiind un document primar în privinţa „drepturilor“ sexuale pe care şi le permiteau boierii români până la jumătatea secolului al XIX-lea. Codru Drăguşanu era bine racordat la marea cultură europeană. Aşa se explică şi termenii străini folosiţi de el. Privilegiile sexuale ale boierilor români nu se încadrau propriu-zis în sintagma ius primae noctis. El a folosit o formulare generică, dar binecunoscută, aşa cum am făcut şi eu în titlul acestui studiu.
Ion Codru Drăguşanu este un informator credibil. Era un intelectual foarte instruit şi poliglot, dotat cu o „inteligenţă deosebită, strălucitoare şi originală“, după cum l-a descris Nicolae Iorga. Cunoscut sub porecla „Peregrinul transilvan“, el a ţinut la jumătatea secolului al XIX-lea un foarte preţios jurnal epistolar în timp ce străbătea Europa în lung şi-n lat, de la Londra la Sankt Petersburg şi de la Frankfurt la Neapole.
În ceea ce priveşte Moldova, istoricul Radu Rosetti (1853-1926) confirmă existenţa în secolele XVIII-XIX a privilegiilor sexuale pe care le exercitau boierii. O face pe baza celor „auzite de la alţii“, mai ales de la părinţii săi, logofătul Răducanu Rosetti şi domniţa Aglae Ghica, fiica lui Grigore Ghica, domnitor al Modovei (1849-1853 şi 1854-1856). Cum am mai spus, Grigore Ghica Vodă, bunicul boierului Radu Rosetti, este cel care decretase dezrobirea ţiganilor din Moldova. Radu Rosetti vorbeşte despre „drepturile regaliene ale stăpânilor asupra ţigancelor“. Din această formulare, rezultă faptul că el ştia destule despre privilegiile sexuale ale regilor medievali, dar şi despre transferul acestor privilegii la feudali.
Boier valah de rang înalt, Şcoala rusă, acuarelă, 1830 |
„Cu desăvârşire odios – continuă Rosetti – era chipul în care se uza de fetele şi de femeile acelor nenorociţi. Plecând de la principiul că trupul robului este lucru al stăpânului, ţigancele, fete mari şi femei măritate în toată regula, în faţa altariului, erau privite de stăpâni ca adevărată carne pentru plăcere. Se uza de ele în această însuşire cu ştirea părinţilor şi a soţilor.“2 Într-un roman istoric plasat în secolul al XVIII-lea (Păcatele slugerului, 1912), tot Rosetti vorbeşte despre „datini [sexuale] înrădăcinate în curs de mai bine de trei veacuri: era lucru firesc pentru Catrina ca roabă să mulţumească poftele stăpânului; ea ştia că aşa făcuse şi mama şi bunica, şi toate rudele ei“3.
La rândul său, scriitorul moldovean Gheorghe Sion (1822-1892) a abordat şi el, în memorii, problema „dreptului“ sexual al boierului asupra roabelor ţigănci (Suvenire contimpurane, 1888). Şi a abordat-o, evident, de pe poziţiile unui boier „progresist“, chiar dacă a fost un revoluţionar paşoptist minor: „Generaţiile de astăzi nu-şi pot face idee despre soarta acestor dizgraţiate creaturi, numite ţigani, care (...) se aflau sub jugul sclaviei. (...) Boierul dispunea de robul său cu putere nemărginită“.
„Frecarea picioarelor boierului“
Gheorghe Sion a dat un exemplu interesant, de pe la începutul anilor 1830, referindu-se la obiceiurile marelui logofăt Dimitrie Cantacuzino-Paşcanu (cel cu palatul din Iaşi). Acesta îşi alegea din când în când câte o fată „dintre cele mai frumoase ţigăncuşe de la moşie“. Una dintre ele, adolescenta Maria, îi freca în fiecare seară picioarele în dormitor, pentru ca boierul să aibă un somn liniştit. Vom mai întâlni acest obicei cvasi-somnifer, de masare a picioarelor boierilor de către tinere roabe ţigăncuşe. Un „obicei obştesc [= uzual] în ţară, ca şi în Rusia“, după cum se exprimă Radu Rosetti în nuvela Ţigăncuşa de la ietac.
Era, într-adevăr, o practică uzuală în epocă, dar era şi o formulă comodă în spatele căreia se ascundeau anumite privilegii sexuale ale boierilor asupra roabelor ţigănci. Tânguirea unui rob ţigan e limpede: „Catrina lui se afla în ietacul boieriului, şi boieriul se bucura acuma de frumuseţile fără păreche ale trupului ei. Ştia doară el ce însamnă frecarea picioarelor unui boier de cătră o roabă frumoasă! Mama, mătuşile şi surorile lui îi povestise[ră] nopţile petrecute de ele în ietacele boierilor cu toate amăruntele lor“ (Rosetti, Păcatele sulgerului).
Această formulă eufemistică, această „parolă“ („frecarea picioarelor boierului“) ne arată că, spre jumătatea secolului al XIX-lea, astfel de privilegii trebuiau, cel puţin formal, să fie ascunse de ochii lumii. Nu doar veşmintele românilor se modernizau în acea epocă, ci şi mentalităţile şi moravurile lor.4 Fiind considerat cvasi-abuziv, „dreptul“ sexual al boierului începea să fie pus sub semnul întrebării de către societate. De către rudimentele de societate civilă care îşi făceau atunci apariţia. Primele militante feministe au început să-şi spună cuvântul. În Amintiri, Radu Rosetti a întrevăzut fenomenul: „Acest obicei [= masarea picioarelor boierilor] nu a încetat decât [atunci] când fetele de boieri cari avusese[ră] parte de o educaţie europeană, prin pensioane din ţară sau din străinătate sau de la guvernante străine distinse, li s-au pus cu hotărâre împotrivă“.
Revenind la memoriile lui Sion, boierul Cantacuzino-Paşcanu a dezvirginat-o pe roaba Maria (atunci în vârstă de vreo paisprezece ani), care a rămas însărcinată. Evenimentul a fost tratat ca ceva normal. Nimeni din familia Mariei sau din familia conaşului nu s-a impacientat. Dimpotrivă, soţia boierului, „cocoana Profiriţa“ (fiica marelui vornic Alexandru Beldiman), a avansat-o pe ţigăncuşă pe post de „prima ei cameristă“, iar pe băiatul Dincă, născut din relaţia necuvenită, practic l-a înfiat.
Baş-boierul Iordache Filipescu, xilogravură după un desen de Charles Doussault, 1843 |
În 1849, roaba Maria a primit de la boierul Cantacuzino-Paşcanu o „carte de slobozire“. Şi asta pentru că – aşa cum a motivat boierul – „[Maria] a slujit cu credinţă şi vrednicie, cu tragere de inimă şi cu neadormire, aşa încât a atras totdeauna mulţumirea mea“. Textul scrisorii de dezrobire ne-ar putea suna cam ironic (nesomnul Mariei producea mulţumirea boierului), dar cam aşa procedau boierii în astfel de situaţii: ajutau pe roaba pe care o necinstiseră (îi căutau un „bărbat bun“, o înzestrau pentru nuntă, o dezrobeau etc.) şi pe copilul care (eventual) rezulta din această relaţie.
Povestea boieroaicei Profiriţa şi a lui Dincă, fiul ei vitreg, este lungă şi complicată. Nu o voi rezuma aici. Este suficient să spun că ea s-a încheiat tragic. La sfârşitul anului 1855, tânărul Dincă s-a sinucis din cauza umilinţei de a fi tratat ca un rob ţigan. Grigore Ghica Vodă a aflat toată această tristă istorie (începută cu exercitarea privilegiilor sexuale ale boierului) chiar de la mătuşa sa, coana Profira Cantacuzino-Paşcanu.
Gheorghe Sion susţine că anume această poveste a fost picătura care a umplut paharul, convingându-l pe vodă să propună Divanului Moldovei emanciparea robilor ţigani. Miniştrii au votat pentru dezrobire şi, pe 23 decembrie 1855, Ghica Vodă a promulgat această lege. Uzul şi abuzul de privilegii sexuale exercitate de moşieri asupra „roabelor boiereşti“ a grăbit luarea unei astfel de decizii.
În bună măsură, putem să ne încredem în veridicitatea informaţiilor cuprinse în memoriile lui Sion, mai ales că povestea fostei roabe Maria şi a fiului ei Dincă (făcut cu logofătul Cantacuzino-Paşcanu) o ştie memorialistul chiar de la roaba slobozită de boier. Ea a devenit îngrijitoare de vie („vieriţă“) la podgoria de lângă Iaşi a lui Gheorghe Sion.
Stereotipuri etnico-erotice
Vorbind despre „ţiganii boiereşti“, Neagu Djuvara a atins „unul din aspectele cele mai dureroase, iar pentru noi cele mai surprinzătoare“ ale robiei, şi anume „dreptul pe care şi-l luau stăpânii de a abuza de tinerele roabe“. Istoricul a explicat atracţia boierilor români către tinerele ţigănci prin senzualitatea şi frumuseţea deosebită a acestora: „Se spunea că ţigăncile sunt pline de foc, şi unele dintre ele, când erau tinere de tot, erau foarte frumoase “5.
Fraza de mai sus conţine un stereotip etnico-erotic de care m-am ocupat cu un alt prilej, scriind despre clişeul privind „evreica frumoasă“6. În spaţiul cultural românesc, ca şi în cel european, surplusul de senzualitate este asociat în mod special cu femeia exotică (ţiganca, turcoaica, evreica etc.). Este un fenomen paradoxal: persoane discriminate negativ din punct de vedere social sunt discriminate pozitiv din punct de vedere sexual. Erotismul exotic pare să fie mai puternic decât naţionalismul şovin. Pentru imaginea-clişeu privind „ţiganca focoasă“, vezi tablourile foarte „populare“ şi cel mai adesea kitsch, reprezentând „regina şatrei“: „Fecioara cu ochii sprinţari, / Cu sâni ca de piatră“, cântată de lăutari şi de poeţi minori.
În mentalitatea populară românească s-a constituit un fel de specializare pe criterii etnice a femeii. Cel mai adesea, ţiganca este asociată cu erotismul. Vezi zicale din folclorul românesc, de tipul „O am pe româncă / Pentru că ştie să gătească / Şi pe ţigancă / Pentru că ştie să iubească“ sau „La tinereţe omul, fiind dornic de dragoste, îşi ia o ţigancă, pentru că sunt mai focoase; mai încolo, vrând să strângă avere şi să înainteze, îşi ia o evreică, pentru că sunt frumoase şi le duce mintea; apoi, dorind să mănânce bine, îşi ia o unguroaică; iar la bătrâneţe, vrând să i se facă pomenile după ce moare, îşi ia o româncă“7.
Theophille Schuller, Familie de ţigani, gravură, 1863 |
Exista şi o altă teorie privind frumuseţea unor „roabe boiereşti“. Şi anume faptul că unele dintre ele erau născute din împerecherea boierului cu frumoase ţigăncuşe care slujeau în casa acestuia. Se produceau astfel (chiar dacă adesea inconştient) relaţii sexuale incestuoase. Principalul istoric care a susţinut această teorie veridică a fost Radu Rosetti, în volumul său de Amintiri. Istoricul a observat producerea unui fenomen aparte. Uneori, tânăra roabă ţigancă făcea copii cu boierul. Ulterior, se întâmpla ca fiul boierului să se culce, la rândul lui, cu fiica roabei ţigănci, fără să ştie că astfel participă la relaţii incestuoase cu sora sa paternă: „Acest tratament [sexual] al femeilor roabe era cu atât mai odios cu cât multe din ele, mai ales din acele cari aparţineau unui şir de mame, de bunici şi de strămoaşe frumoase, aveau prea puţin sânge ţigănesc în vine şi erau rude de aproape cu stăpânii“.
Şi Neagu Djuvara a vorbit despre apariţia unei „rase amestecate“, în mijlocul căreia se putea naşte câte „o ţigăncuşă cu ochi albaştri, cu părul blond, care doar prin pielea ei ceva mai închisă la culoare amintea că se trage din poporul nomad“. Anterior, Radu Rosetti (Ţigăncuşa de la ietac) se referise şi el la acest fenomen de metisaj, într-o formulare cu unele inflexiuni rasiste: „Obiceiul stăpânilor de a întrebuinţa acele roabe [ţigănci] pentru plăcerile lor fiind vechi de veacuri, introdusese în vinele multor ţigani «vătraşi» o proporţiune însemnată de sânge boieresc şi avusese drept urmare prezenţa, în multe curţi, a unor tipuri, atât bărbăteşti cât şi femeieşti, de o deosebită frumuseţă, uimitor de fine şi deosebindu-se cu desăvârşire de acel ţigănesc primitiv, care şi astăzi se întâlneşte printre rămăşiţele împrăştiate ale ursarilor, lingurarilor şi căldărarilor“.
Evident, situaţii similare de metisaj se produceau şi în alte societăţi care practicau sclavia în epocă. Cu reprezentări corespunzătoare în literatură: Harriet Beecher Stowe, Coliba Unchiului Tom (1852), Bernardo Guimarães, Sclava Isaura (1875) etc.
Ţigăncuşa de la iatacul boierului
Cu textul de mai sus al lui Radu Rosetti începe nuvela sa Ţigăncuşa de la ietac. Ea a apărut în 1921, în volumul Alte poveşti moldoveneşti – „un adevărat decameron, cu subiecte de predilecţie erotice“, cum susţine G. Călinescu, subiecte preluate de autor din „anecdote auzite“. Este o povestire care s-a bucurat de oarecare succes în epocă. De altfel, în 1923, s-a turnat un film artistic omonim, cu un scenariu adaptat de Victor Beldiman după nuvela respectivă. Voi prezenta din poveste doar câteva elemente, care se intersectează cu tema abordată.
Prin 1836, marele vornic Sandu Hortopan („trecut de şăsezeci de ani“) a văzut în curtea conacului său „de la ţinutul Sucevei“ o roabă ţigăncuşă foarte drăguţă, Anica, în vârstă de cincisprezece ani. În pofida faptului că fata era nespălată şi îmbrăcată în zdrenţe, boierul i-a întrevăzut frumuseţea chipului şi a trupului: „O adevărată minune“. Vornicului i s-au aprins călcâiele şi s-a gândit că i-ar plăcea să o dezvirgineze şi să o păstreze „la ietac“ pe post de ţiitoare.
Interesându-se, boierul Hortopan a aflat că Anica este fiica spălătoresei Dochiţa, pe vremuri şi ea o fată frumoasă şi foarte bine făcută. În urmă cu vreo cincisprezece ani, boierul Alecu Crivea obişnuia să vină la vânătoare la moşia Hortopeni, din Bucovina. Era un boier conservator şi tradiţionalist, care umbla, chiar şi la Paris, „în straie moldoveneşti“. Când trăgea la conacul prietenului său Hortopan, Alecu Crivea o cerea mereu pe tânăra roabă Dochiţa „să-l frece sara pe picioare“. În astfel de împrejurări a fost concepută Anica. Conform autorului, nu numai frumuseţea fizică a fetei ţigănci, ci şi cea spirituală s-ar datora strămoşilor săi „de neam ales“. Cum am spus, avem de-a face cu un discurs cu accente rasiste: „Sămne neîndoielnice arătau că în această roabă, crescută în gunoiul curţii de la Hortopeni, în mijlocul ţigănimii corupte prin veacuri de robie, ţigănime de care murdăria, minciuna, beţia, imoralitatea cea mai cumplită şi furtul erau nedespărţite, trăia un suflet ales, înzestrat cu simţurile cele mai nobile, roade ale unui atavism datorit fără îndoială sângelui introdus în vinele ei de un număr însemnat de suitori de neam ales“.
Vestea că boierul Hortopan doreşte să o aducă pe Anica la iatacul său a declanşat o mare bucurie în familia ţigăncuşei. „Anica era şi ea mulţămită“, cu toate că „ştia foarte bine ce fel de slujbă avea să îndeplinească pe lângă vornic“. Pentru fată, era şi o problemă de mândrie, o probă de frumuseţe. „Numai roabele cele urâte nu văd ietacul boieriului“, spune o roabă, personaj într-un alt text al lui Rosetti (Păcatele sulgerului, 1912). Pentru mentalitatea sălaşului de ţigani, privilegiile sexuale de care va beneficia vornicul erau nesemnificative faţă de marile privilegii materiale de care va beneficia Anica. Şi, implicit, toate rudele ei. „Singurul supărat fu Grigore surugiul“, băiatul rob îndrăgostit de Anica şi care o vroia de nevastă. Era însă „dreptul“ de necontestat al marelui vornic să acteze astfel şi, ca atare, lui Grigore „nici nu-i trecea prin gând să se expuie mâniei boierului“.
Dar, înainte de a se înfrupta din Anica, marele vornic a murit subit. Moştenitorul întregii averi (inclusiv al sălaşului de ţigani) a fost un nepot al boierului, Vasile Hortopan, întors intempestiv de la Paris, unde urmase tot soiul de studii neregulate. Tânărul bonjurist, chiar dacă animat de oarece idei reformiste (adversar al bătăii robilor etc.), va fi adevăratul beneficiar al situaţiei. El va uza de „dreptul“ de a o dezvirgina pe Anica, pregătită cu atâta sârg pentru „boierul ăl bătrân“. După o relaţie pasională de câteva luni, Anica este părăsită de conaşu’ Vasile. Până la urmă, frumoasa ţigancă se va sinucide, aruncându-se în iazul morii. Se va sinucide şi surugiul Grigore, trăgând după el pe lumea cealaltă şi pe tânărul boier Vasile Hortopan.
Note:
1. I. Codru Drăguşanu, Călătoriile unui român ardelean în ţară şi străinătate (1835-1844), prefaţă de N. Iorga, Tip. Cultura Neamului Românesc, Bucureşti, 1923, pp. 87-88.
2. Radu Rosetti, Amintiri. Ce-am auzit de la alţii, ediţie îngrijită de Mircea Anghelescu, Ed. FCR, Bucureşti, 1996, p. 153.
3. O mie de ani de singurătate. Romii în proza românească, antologie de Vasile Ionescu,
Ed. Aven amentza, Bucureşti, 2000.
4. Andrei Oişteanu, Schimbarea la haine a României, 22, nr. 749, 2004, p. 11.
5. Neagu Djuvara, Între Orient şi Occident. Ţările române la începutul epocii moderne (1800-1848), Ed. Humanitas, Bucureşti, 1995, p. 272.
6. Andrei Oişteanu, Imaginea evreului în cultura română, ediţia a 3-a, revăzută şi adăugită,
Ed. Polirom, Iaşi, 2012, pp. 109-113.
7. Idem, p. 113
(Continuare în numărul viitor)