De același autor
Dacă eşti eurosceptic trebuie să găseşti argumente şi să răspunzi la o întrebare simplă, cu argumente factuale, uşor de cuantificat: i-ar fi mai bine României în afara Uniunii?
Opiniile euroscepticilor sunt formulate de cele mai multe ori plecând de la afecte şi emoţii care sunt iraţionale, de genul „nu-mi place de el pentru că nu-mi place de moaca lui“. Euroscepticismul sau chiar eurofobia din România din ultimul timp a început să se solidifice din vara vrajbei noastre de anul trecut, când Comisia Europeană a intervenit în micile noastre sfade interne, sfârşite, atât de tipic românesc, în pură coadă de peşte. Automat, pentru unii comentatori şi ziarişti, Bruxellesul a devenit echivalentul Înaltei Porţi, la care se închinau domnitorii români.
Comparaţia aceasta este mai mult decât puerilă şi nu stă în picioare la nicio analiză echilibrată şi imparţială. În primul rând, Ţările Române nu au dorit din tot sufletul să se integreze în Imperiul Otoman. Uneori, chiar s-au împotrivit acestui proces istoric, cu mai mult sau mai puţin succes. Mai degrabă, a doua variantă. Se uită că, în perioada fanariotă, Înalta Poartă (pseudo-Bruxellesul de atunci, în această logică viciată) impunea direct domnitorii în cele două principate, care domnitori cumpărau tronurile cu sume colosale, pe care şi le scoteau rapid într-un an sau doi, cât le permitea Poarta şi concurenţa, din exploatarea fără milă a ţării. În schimb, aderarea la UE a fost prioritatea numărul unu a mai multor guverne româneşti postdecembriste, chiar şi a celui condus de Adrian Năstase în perioada 2000-2004, când s-a luptat şi lucrat mult în acest domeniu. Nu fără folos. Total atipic românilor, procesul a fost continaut şi după 2004, ceea ce înseamnă că aceasta a fost una dintre direcţiile majore ale politicii româneşti după 1989 şi după atingerea obiectivului NATO.
Însă dezamăgirea şi duplicitatea românească se insinuează rapid. Odată cu sacii în căruţă, am crezut că treaba e rezolvată. Am mai bifat o chestie, putem sta liniştiţi, când, în mod logic, aderarea la UE reprezenta primul pas către un masiv efort de accelerare a progresului societăţii româneşti prin reducerea decalajelor (care, poate am uitat, în 1990 erau uriaşe!) dintre ţara noastră şi statele occidentale. Se uită uşor faptul că progresul economic (creşterea economică) înregistrat de România a avut o singură mare cauză: gravitarea pe lângă (până în 2007) şi în (după) Uniunea Europeană. Fără blestemata de UE, România ar fi fost mult mai subdezvoltată chiar decât este acum. Ştim, ni se pare că şi acum stăm prost, însă nu stăm atât de prost cum am fi stat, dacă ne-am fi închis într-o lume a noastră unică şi irepetabilă, în care am fi depănat fantasme cu domnitori care se supuneau Înaltei Porţi. Am uitat cozile uriaşe care se formau la ambasadele statelor din Uniunea Europeană pentru a obţine celebra viză Schengen? Am uitat cât de mult ne doream să fim cetăţeni cu normă întreagă, comunitari-europeni? Cei care declamă naţionalismul românesc nu simt niciun fior de mândrie atunci când în aeroporturile Europei se pot îndrepta către ghişeele pentru EU citizens? Sau poate că această normalitate deja i-a scârbit şi, pentru a nu mai fi în aceeaşi barcă cu dictatoarea nemţoaică, ar fi gata s-o părăsească? Ce să mai vorbim despre miliardele de euro pe care cetăţenii români i-au trimis în ţară şi care au contribuit atât de mult la creşterile economice pe care le-am avut, căci au încurajat direct consumul, unul dintre motoarele creşterii economice (a se studia cazul american)? Cum putem să ne gândim la o asemenea comparaţie, când România este suprareprezentată în toate structurile Uniunii Europene, criteriile de stabilire a reprezentării fiind formate din populaţie şi suprafaţă şi în niciun caz de PIB sau competitivitate? Când toate documentele UE sunt traduse în limba română, una dintre cele 23 de limbi oficiale ale UE, când România, printr-un miracol negociat, a desemnat comisarul pentru Agricultură, cel mai important portofoliu al Comisiei? Când avem alegeri europene şi trimitem 33 de europarlamentari (două soţii de şefi de partide şi o fiică de preşedinte)? S-a auzit de dreptul de veto pe care fiecare ţară îl are?
Banii europeni nu se distribuie aşa cum am fi dorit noi, cu sacul, oricui vrea şi se simte în stare să-l care de la Autorităţile de Management. Rata de absorbţie a devenit noua obsesie naţională şi, cum poporul este obişnuit mai degrabă cu divorţurile celebrităţilor, căci mass-media trăiesc şi dezvoltă o adevărată cancaniadă (după modelul „regretatei“ Daciade), se preia ca pojarul cifra de 10% rată de absorbţie, celelalte informaţii fiind considerate irelevante pentru un public prea puţin obişnuit să gândească, să scormonească după informaţii reale şi veridice. Complexe. Care sunt pe toate gardurile, cu condiţia să le citeşti. Să le ceri. Pentru a simplifica la maximum, subliniem că România beneficiază în perioada 2007-2013 atât de Fondurile Structurale (FEDR, FSE, FC), cât şi de cele alocate agriculturii, finanţate printr-un balaur înfricoşător numit Fondul European Agricol şi pentru Dezvoltare Rurală (FEADR). În cadrul Fondurilor Structurale, până la data de 11 ianuarie 2013, fuseseră depuse un număr impresionant de proiecte, 36.077, care implică sute de mii de beneficiari direcţi sau indirecţi. Evident, nişte naivi eurosceptici, adepţi ai autarhiei economice. Au fost semnate 9.250 de proiecte, plăţile interne efectuate de autorităţile române ridicându-se la 22,24% din alocarea de aproximativ 20 de miliarde de euro. Ceea ce se vântură pe toate drumurile este cifra plăţilor de la Comisia Europeană, de numai 11,47%. Deocamdată, căci aceste plăţi în mod sigur vor creşte în următorii trei ani, până la sfârşitul anului 2015. Multe miliarde de euro. Pentru a simplifica, să dăm un exemplu facil: vreau să-mi cumpăr o bicicletă care costă 1.000 de lei, iar cineva (UE) îmi oferă mai mult de jumătate din sumă gratuit (se poate ajunge până la 800-900 de lei). Fac o afacere bună? Merită şi din punct de vedere financiar să fii mai degrabă în UE decât în afara ei, aşa, cam ca un mic Belarus? Cum stăm în agricultură, mai ales că ştim cam ce făceau domnitorii noştri războinici atunci când turcii treceau Dunărea? Dădeau foc la recolte. Facem la fel şi cu Comisia Europeană? Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit (APDRP) şi Agenţia de Plăţi şi Intervenţii pentru Agricultură (APIA) au efectuat plăţi din PNDR în valoare de 4,12 miliarde de euro. România a primit prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală (PNDR) 8,1 miliarde de euro bani europeni, bani ce pot fi cheltuiţi până în 2015. În prezent, gradul de contractare pentru PNDR depăşeşte 70%. Altă ştire recentă care denotă ignoranţa şi viclenia eurofobiei: APIA a informat că, în perioada 17–18 ianuarie 2013, a plătit suma de 1,28 de miliarde de lei (297,28 milioane de euro), pentru un număr de 329.190 de fermieri.
Dacă eşti eurosceptic sau chiar comunitarofob (!) trebuie să găseşti argumente şi să răspunzi la o întrebare simplă, cu argumente factuale, uşor de cuantificat: i-ar fi mai bine României în afara Uniunii? Nici liderii politici importanţi nu au curajul să-şi pună cu adevărat această întrebare majoră şi, cu atât mai puţin, să şi-o asume explicit. Uniunea Europeană este atât de diabolică, atât de asemănătoare cu Uniunea Otomană sau cu cea Sovietică, încât prin Tratatul de la Lisabona se prevede că un stat poate ieşi în mod liber, dacă şi când doreşte, din UE. Însuşi premierul britanic, David Cameron, prins între puternica tabără eurosceptică din Partidul Conservator aflat (încă) la guvernare şi realitatea funcţională, se codeşte, dă din colţ în colţ în a-şi asuma o decizie clară. Acasă spune că va organiza referendum privind viitorul relaţiilor Marii Britanii cu şi în Uniunea Europeană, în timp ce pe la Bruxelles dă asigurări că este adeptul Pieţei Libere. Cunoaştem bine acest limbaj duplicitar care se află în arsenalul oamenilor politici, însă care la nivel european nu este gustat. Ne-a obligat cineva, până la urmă, să intrăm în UE? Putem invoca acest pueril argument: dom’le, dar nu am ştiut că e aşa? Atunci când intri în casa unui om, nu trebuie să-i respecţi regulile, să ai o minimă decenţă? Ştim, noi avem o imensă problemă cu acest lucru, pentru noi regulile sunt flexibile, pot fi schimbate oricum şi oricând. În plus, ideea de suveranitate naţională, sacrosanctă în continuare pentru unii, nu mai are nicio relevanţă, căci ea se împarte. S-a greşit clubul.
Poate că unul dintre motivele pentru care amnezia a luat loc eurofiliei şi în România constă în faptul că Europa (cât de cât) Unită a fost opera unor oameni de stat (dar nu numai) care au cunoscut direct sau indirect ororile celui de-al doilea război mondial, acţionând în consecinţă în anii ‘50, ‘60 sau chiar ‘70. Poate că atunci când unii şi alţii nu mai prididesc criticând UE îşi pot pune şi întrebarea: dar de ce a rezistat atât? A rezistat şi o va face în continuare, pentru că nenumăratele tentative ale unei singure puteri europene de a se impune asupra întregului continent prin forţă au eşuat în foarte mult sânge. Aşa că soluţia logică a fost negocierea. Eurofobia actuală care bântuie întregul continent are puţine elemente care să o poată susţine. Frustrarea se poate înţelege, dar trebuie combătută, căci ea nu duce la nimic bun. Se spune că birocraţia europeană nu este aleasă de nimeni, ca şi cum celelalte birocraţii ale tuturor statelor europene sunt elective, în urma unor campanii electorale democratice. Birocraţia europeană asigură cât de cât un echilibru şi o stabilitate transnaţională şi transpartinică. Poate că este prea numeroasă, poate că este prea bine plătită, cu toate că şi acest argument este unul cu două tăişuri. Un salariu bun ar putea atrage oameni de valoare, care altfel s-ar duce rapid în sistemul privat. E rău să se încurajeze meritocraţia? O altă critică rizibilă este faptul că instituţiile europene sunt rupte de realităţile europene, unul dintre cele mai ciudate şi false argumente, căci ştim bine intensul efort al UE de a comunica pe toate palierele posibile, sutele şi miile de cărţi, broşuri, spoturi, conferinţe. Cei care utilizează acest pseudoargument uită că este nevoie şi de cealaltă parte care să asculte. Atunci când nu vrei să asculţi, interlocutorul poate să-ţi spună orice, căci tu eşti surd şi asurzit de certitudinile tale de nezdruncinat. Să nu dăm cu piciorul celui mai frumos lucru care i s-a întâmplat acestei ţări, doar pentru că aparatul AgitProp de la Antena 3 ne-o cere, atunci când interesele patronului sunt ameninţate. Decât să ne văicărim, mai bine am deveni mai competitivi, mai politicoşi şi mai atenţi la nuanţe şi, de ce nu?, la adevăratul nostru interes naţional. Atenţie: uitarea poate naşte monştri! //