De același autor
Implicarea unei instituții media în proiecte formatoare susținute pe termen lung, vizând cât mai largi segmente de populație, generează sigur efecte durabile. Dar nu imediat, ci în timp. De-a lungul anilor, de-a lungul perioadelor de interacțiune cu cei aflați dincoace de micile ecrane, prin efortul strategic de „a cultiva“, într-un fel sau altul, cât mai multe persoane din alcătuirea societății.
În peisajul audiovizual francez există un fenomen care își va face cu siguranță intrarea, la momentul potrivit, în manuale. Este vorba despre emisiunea-joc de cultură generală Questions pour un champion, difuzată de postul public France 3 și retransmisă în toate zările de TV5 Monde. Mulți români francofoni și francofili o urmăresc cu pasiune în mod regulat, deci am convingerea că prezentele note le vor părea familiare. Cam tot ce e de spus despre această realizare televizuală este la superlativ: se transmite neîntrerupt, din 1988 până azi, în regim cotidian. Dacă până acum câțiva ani în week-end se făcea pauză, acum se includ sâmbete și duminici, deci focul e continuu. Prezentatorul (puțin spus!) emisiunii este același (neobositul Julien Lepers) de 26 de ani, iar audiența... în constantă creștere. De-a lungul anilor, Franța s-a umplut, în orașe și comune, de cluburi Questions pour un champion, care antrenează viitori participanți pe platou, iar în ultima vreme concursul și-a făcut cu brio intrarea pe Internet. Oricine urmărește câteva episoade ale acestei producții va fi cucerit de suspansul intelectual al jocului, de emulația care se creează între participanți, publicul prezent în sală și telespectatori: patru concurenți per ediție au de răspuns, contra cronometru, în trei manșe succesive, la seturi de întrebări din toate domeniile, marele învingător fiind cel care câștigă cinci ediții consecutiv. E de menționat că, pecuniar vorbind, câștigurile nu sunt atractive în sine, ele variind între 500 și 20.000-30.000 de euro, în funcție de report, prin urmare, emisiunea în cauză nu are nimic de a face cu paradigma de tip jackpot a lui Vrei să fii milionar?.
Prin această schiță generală nu am atins însă esența fenomenului. În fond, Questions pour un champion este licența unui concept BBC, Going for Gold, lansat în 1987, care însă, în Marea Britanie, nu a durat decât până în 1996. Ce anume explică succesul ieșit din comun, în Franța, al unei emisiuni de divertisment cultural, fie ea oricât de izbutită ca formulă? Răspunsul e de găsit pe mai multe paliere. Primul în ordinea vizibilității este moderatorul. Implicat până la identificare cu emisiunea pe care o slujește efectiv din prima zi, Julien Lepers a făcut din Întrebările pentru un campion o veritabilă instituție. Acest om cu vocație a înțeles miza unui concept media care asociază buna dispoziție, dorința de a învăța, spiritul de competiție și... larga audiență! Altfel spus, utilul și plăcutul. Punându-și oarecum în umbră propria carieră (care nu a mai prea avut loc de altceva), charismaticul Lepers a mizat totul pe arta întrebărilor (atent elaborate de o redacție specializată) puse în direct, zi de zi, de aproape trei decenii, cu aceeași prospețime a stării de spirit, la fel de atent la nuanțe sau accente, întotdeauna echidistant față de persoana jucătorilor, bucuros el însuși să învețe din... greșelile altora. Îmbătrânind la pupitrul emisiunii deja celebre pe plan mondial, Lepers (64 de ani) dovedește încă și azi că formarea continuă este cheia succesului și că longevitatea inteligentă, chiar și în mass-media, transfigurează îmbătrânirea.
De 26 de ani, Julien Lepers este prezentatorul emisiunii Questions pour un champion. |
Înainte însă de persoana animatorului și de profesionalismul întregii echipe din spatele său, succesul perenizat al producției Questions pour un champion se datorează nivelului mediu foarte bun de cultură al societății franceze. Un aspect care uimește la fiecare vizionare e însăși diversitatea socio-profesională și de vârstă a competitorilor. De la persoane cu pregătire superioară până la elevi, personal auxiliar sau chiar agricultori, veniți din toate colțurile hexagonului. E limpede că fără acest public capabil și dispus în mod constant să facă față, întâi unei preselecții riguroase, iar apoi emoțiilor concursului TV în direct pe platou, reușita nu ar fi fost nici pe departe posibilă. Așa cum, bineînțeles, fără telespectatori receptivi nu s-ar fi ajuns atât de departe. Din acest punct de vedere, paralela cu Marea Britanie este grăitoare. Societatea, acolo, fiind în mai mare măsură segregată cultural, cu diferențe accentuate între categoriile sociale, amintitul nivel general de educație și cunoștințe nu a permis, probabil, menținerea pe tapet a emisiunii Going for Gold mai mult de nouă ani. (Deși nu sunt deloc de neglijat nici aceia...). Pe de altă parte, e semnificativ de observat că, în amonte de succesul la scară mare al întâlnirii cu „chestionarele“ lui Julien Lepers, se află o altă performanță demnă de cartea recordurilor, tot a televiziunii franceze publice, orientată, de astă dată, spre o audiență selectivă. Este vorba de legendara dezbatere săptămânală în jurul cărților, sub genericul Apostrophes (1975–1990), urmată ulterior de varianta Bouillon de culture (1991-2001) - ambele purtând pecetea cărturarului-teleast Bernard Pivot (noul președinte al Academiei Goncourt). Și în acest caz, bilanțul se ridică la 25 de ani de prezență și prestanță, ceea ce explică multe în privința mentalității culturale. Iar exemple ar mai fi. Implicarea unei instituții media în proiecte formatoare susținute pe termen lung, vizând cât mai largi segmente de populație, generează sigur efecte durabile. Dar nu imediat, ci în timp. De-a lungul anilor, de-a lungul perioadelor de interacțiune cu cei aflați dincoace de micile ecrane, prin efortul strategic de „a cultiva“, într-un fel sau altul, cât mai multe persoane din alcătuirea societății.
Sigur, mi se va spune, Franța e Franța. O țară cu tradiție etc. Așa este, doar că postmodernitatea agresivă pune și acolo în primejdie acquis-ul trecutului glorios, ceea ce face necesară preîntâmpinarea acestei evoluții, prin conștientizarea ei la nivelul elitei. Bine, se va obiecta din nou, ei au cu cine să facă așa ceva, au de ales cu cine să lucreze, în schimb, la noi, emisiuni TV de genul celor invocate ar fi utopice. Cu cine să realizezi Întrebări pentru un campion, zi de zi, când populația e majoritar semidoctă?!... Și totuși, o analogie este posibilă și necesară. În condițiile în care problema structurală a lumii românești de azi o reprezintă precaritatea materială și intelectuală a clasei de mijloc și a populației rurale (care sub comunism au fost transformate în masă de manevră), era firesc ca rolul mijloacelor de comunicare publice mai ales să fie, în ultimii 25 de ani, decisiv pentru ridicarea nivelului general. Acompaniat, desigur, de o reformă eficientă a sistemului de învățământ. Ceea ce nu s-a întâmplat. Manipularea televizuală prin care a început revoluția din ’89, continuată de cea din vremea primei mineriade (13–15 iunie ’90) au lansat modelul aservirii politice, în detrimentul serviciului public. Și totuși, contrar premiselor nefaste, de-a lungul anilor, s-au remarcat în audiovizualul românesc câteva exemple de longevitate „pe post“, menite să demonstreze, cui ar fi interesat, că societatea românească ar putea face pasul către o altă paradigmă decât aceea a spiritului gregar sau a cancanului. Memorialul Durerii, aflat în peisaj de peste 20 de ani pe TVR 2, Înapoi la argument, emisiune moderată de H.-R. Patapievici timp de șapte ani (și care precis ar fi continuat dacă nu se desființa abuziv TVR Cultural), sau Omul care aduce cartea, pastila de cultură adusă zilnic la PRO TV, de aproape 15 ani, de către Dan C. Mihăilescu, sunt mostre relevante că... dacă s-ar fi vrut, s-ar fi putut. Dacă s-ar fi sprijinit deliberat calitatea, valoarea, fără a se impune (mai ales în cazul Radioului și Televiziunii publice) drept criteriu suprem audiența, pe termen lung ar fi apărut și roadele; adică oameni tot mai cizelați și informați; tot mai exigenți față de calitatea prestației media, tot mai critici față de derapaje. Popularitatea unui Dan C. Mihăilescu, alimentată de mini rendez-vous-ul televizat cotidian, este dovada vie că un reprezentant al elitei poate interacționa frumos cu omul obișnuit. În mod normal, postul național ar fi trebuit de mult să-l „smulgă“ marelui concurent privat, să-l plătească bine și să-i dea pe mână o emisiune săptămânală de o oră, gen Apostrophes - pe TVR 2, să zicem. Am certitudinea că Dan C. Mihăilescu ar fi fost un perfect Bernard Pivot român și că eventuala sa emisiune ar fi devenit, cu timpul, un reper inconturnabil, deopotrivă pentru intelectualii formați și pentru cei „en herbe“... Cu minime bune intenții, multe aparente himere ar fi putut deveni realitate, spre folosul tuturor. Dar timpul nu e neapărat pierdut! De aceea îmi îngădui să enunț, contra curentului probabil, o speranță din familia „I have a dream“: ca, într-o zi, clasa de mijloc din România să fie demnă de acest nume. Să aibă dreptul la o formare medie decentă, atât prin școală, cât și prin mijloacele de comunicare, pe întreg teritoriul său, și nu doar în câteva centre universitare.
Până una-alta, revenind la prezent, francofilii pot verifica tonusul celei mai longevive emisiuni din istoria televiziunii publice franceze, pe TV 5 Monde, în fiecare după-amiază. Vor gusta farmecul discret al culturii generale și bucuria întâlnirii cu oameni care nu se plictisesc. Au la dispoziție întreg sezonul estival, Questions pour un champion nu are nicio zi vacanță! //