De același autor
La 24 martie, la Salon du Livre de la Paris, a fost lansată ediţia franceză a cărţii lui Andrei Oişteanu, Imaginea evreului în cultura română (Polirom, 2012). Cartea a apărut la editura pariziană Non Lieu, cu titlul Les Images du Juif: Clichés antisémites dans la culture roumaine. Une approche comparative. Recenzii foarte apreciative au apărut în Le Monde, Le Magazine Littéraire ş.a. Publicăm mai jos ample fragmente din prefaţa volumului, semnată de istoricul Matei Cazacu.
Iată o carte importantă și necesară: importantă prin mulțimea de fapte și de idei pe care le conține și necesară deoarece acestea sunt prea adesea de actualitate, o actualitate paradoxală, dar reală la începutul mileniului al treilea.
Prăbușirea regimului comunist a avut drept consecință eliberarea cuvântului înăbușit de patru decenii de teroare, care au încercat să instaureze dictatura gândirii unice și a limbii de lemn, urmând astfel linia atât de sinuoasă a partidului comunist și a ortodoxiei ideologice. Newspeak, o întreprindere comparabilă cu construcția Turnului Babel, a avut același sfârșit lamentabil ca modelul biblic, lăsând locul multitudinii și diversității de expresie. Oricine care avea (sau credea că are) ceva de spus și nu putuse (sau nu îndrăznise) să se exprime înainte decât prin bancuri politice, epigrame, fabule și proverbe a pus în scris și și-a difuzat partea sa de adevăr, memoria sa individuală, ridicând-o la rangul de memorie colectivă și chiar istorică. Multiplicarea exponențială a numărului de ziare, reviste și edituri, a posturilor de radio și TV, apoi apariția net-ului s-au produs la timp pentru a absorbi acest torent de cuvinte care s-au revărsat în spațiul public aidoma unui fluviu care sparge un baraj. Prăbușindu-se unele după altele, tabuurile au lăsat calea liberă tuturor ideilor și fantasmelor refulate, tuturor amintirilor îngropate (uneori la propriu), tuturor mărturiilor nespuse. Găseai aici de toate, de la sublim la abject, frumos și respingător, grandios și meschin, exact ca în povestea limbilor lui Esop.
Una dintre temele recurente ale acestei anamneze a fost – și este în continuare – al doilea război mondial și consecințele sale, un traumatism major al societății românești, la care s-a adăugat, după trei ani de tranziție (1945-1947), instalarea regimului comunist, unul dintre cele mai feroce și mai criminale din Europa. În toată această vreme, comuniștii au ocultat prin toate mijloacele prima sa parte, anume Războiul din Răsărit al României, în alianță cu Germania. Procedând astfel, ei au privilegiat numai ultimele nouă luni, când România, înfrântă în Răsărit și obligată să capituleze, a continuat lupta, de data aceasta alături de foștii adversari, în Vest. Vulgata comunistă a decis că Anul Zero al istoriei recente era această mare răsturnare a alianțelor, ratată de Italia și de Ungaria, dar reușită de România și care a salvat țara de la dezastru. Dar același eveniment a permis partidului comunist, o sectă minusculă, să pună mâna pe putere la adăpostul tancurilor sovietice. Tot restul erau, în ochii lor, tenebre nedemne de atenție, bune numai de a fi condamnate și înfierate de mânia proletară.
Prin eforturile lor de a șterge din memoria colectivă acest capitol fondator, comuniștii nu erau la prima contradicție. Mai trăiau soldații, dintre care unii luptaseră pe ambele fronturi, dar care nu primeau pensii de invaliditate decât pentru rănile din Vest. Rănile din Est, captivitatea pentru câteva sute de mii de oameni, decorațiile pentru acțiuni eroice, dar și morții, peste 200.000 de oameni, toate astea nu contau. Contau doar cele nouă luni de război „just“; cei patru ani precedenți existau doar ca motiv de arestări, procese și condamnări grele pentru crime de război.
Rescrierea istoriei naționale împăunase imperialismul rusesc în direcția Constantinopolului și a Strâmtorilor cu virtuțile unui război de eliberare a popoarelor oprimate, printre care românii care avuseseră de suportat 12 invazii rusești între 1711 și 1944. Războiul contra URSS (prima invazie românească împotriva vecinului său) apărea ca o pată neagră pe trecut, și responsabilii – în frunte cu mareșalul Antonescu – fuseseră arestați, judecați și aspru condamnați. Și totuși, același regim comunist, deghizat în naţional-comunism sub Nicolae Ceaușescu, începuse din anii 1980 o oarecare reabilitare a lui Antonescu. Chiar dacă era în realitate vorba de o diversiune destinată să înnegrească imaginea Regelui Mihai, care era din ce în ce mai mult considerat ca o alternativă la regimul comunist, această manevră a avut ca rezultat publicarea unei serii întregi de lucrări destinate să sădească nedumerirea în mintea populației. Din încarnarea răului absolut, Antonescu devenea un erou nefericit și aceasta într-un context de tensiune cu Brejnev și cu succesorii săi. Ceaușescu avea nevoie de fidelitatea armatei, care reclama recunoașterea nu numai pentru campania din Vest, dar și pentru cea din Răsărit. Lupta „Conducătorului“ pentru a elibera provinciile smulse de URSS în 1940 se găsea astfel justificată de aceiași oameni care îl condamnaseră la moarte și îl executaseră în 1946! Astfel, mesajul puterii îmbrăca forma unei revendicări teritoriale pe care Ceaușescu a adresat-o deschis lui Gorbaciov la ultimul congres al PCR din noiembrie 1989.
Pe acest teren minat de decenii întregi de cenzură și de falsuri a apărut dezbaterea legitimă și necesară asupra celeilalte fețe a acțiunii lui Antonescu, politica internă. Aspectul cel mai detestabil și criminal al acestei politici a fost fără îndoială persecuția, pauperizarea, deportarea și distrugerea unei părți a populației evreiești, care reprezenta în 1938 a treia comunitate din Europa, cu circa 735.000 de persoane, precum și a unei părți a minorității roma. Holocaustul românesc, paralel și independent de cel nazist, fusese pus în lumină încă din 1946-1947 de Matatias Carp în Cartea neagră a distrugerii evreilor din România (1940-1944). Au urmat câteva studii și mărturii ale supraviețuitorilor, iar în 1986 au apărut la New York cele 12 volume de documente selecționate de Jean Ancel din arhivele românești pe această temă. În anii următori s-au înregistrat luările de poziție ale istoricilor, într-o căutare comună, dar adesea conflictuală de a reconstitui o imagine sinceră și adevărată a acestei perioade cruciale din istoria românească.
Un efort special a fost întreprins după 1990 pentru editarea documentelor oficiale și a mărturiilor de mâna întâi, precum și sinteze despre anii decisivi din perioada interbelică, ani care au văzut apariția și răspândirea în spațiul public a discuției asupra „problemei evreiești“. Aceasta se grefa pe antisemitismul tradițional, propriu societăților creștine de confesiune ortodoxă, care cunoscuseră până atunci o formă de „toleranță ostilă“ sau „apartheid moale“ față de necreștini. Aceiași ani au fost martorii primelor legi antievreiești, copiate după legile rasiale de la Nürnberg, și ai procesului de retragere a cetățeniei române, care a lovit, în 1938-1940, 36,7% din populația evreiască, un total de 225.222 de persoane. Cei mai importanți autori ai discursului antisemit au fost identificați și ideologia lor a făcut obiectul unui număr important de contribuții. Și pentru prima oară au fost editate scrierile și memoriile membrilor și simpatizanților Gărzii de Fier și ai Partidului Național Creștin.
Ajungem astfel la cea mai dramatică perioadă din istoria evreilor români: studiile și publicațiile de documente și de mărturii asupra anilor 1940-1944 pot umple o bibliotecă. O primă categorie comportă editarea legilor și a decretelor antievreiești, precum și a stenogramelor ședințelor guvernelor Antonescu. Au urmat sintezele despre Holocaustul din România și diferitele lui etape: rebeliunea legionară din ianuarie 1941, pogromul de la Iași, soarta evreilor din Transilvania de Nord sub ocupație ungurească, în fine, soarta evreilor din Moldova, Basarabia și Bucovina de Nord, deportați în Transnistria (1941-1943). Dacă adăugăm la acestea reconstituirea acțiunilor de salvare a evreilor de către români, începând cu Regina Mamă, mitropolitul Nicolae Bălan și primarul Traian Popovici de la Cernăuți și până la țăranii din Moldova, Basarabia, Transnistria și Transilvania, obținem o imagine destul de completă a tabloului de ansamblu al Holocaustului în România.
Cartea lui Andrei Oișteanu ocupă un loc aparte în cadrul acestui efort de construcție a memoriei colective a evreilor din România. Apărută în 2001 (reeditată în 2004 și 2012), beneficiind de traduceri în maghiară, engleză și germană, ea se înscrie la sfârșitul unei perioade de dezbateri și confruntări intense asupra rolului și locului evreilor în cultura și în istoria românească. În Preliminarii, autorul precizează că a încercat să urmărească „modul în care s-a născut și a evoluat antisemitismul popular în spațiul cultural românesc. Dar și felul în care antisemitismul popular (inconștient și pasiv) l-a influențat pe cel politic (conștient și activ), de pe la jumătatea secolului al XIX-lea până în zilele noastre“. Cartea reprezintă o sumă a cunoștințelor și a opiniilor despre o comunitate practic dispărută astăzi, dar ale cărei amintiri rămân vii și foarte actuale. Între „evreul real“ și „evreul imaginar“, între evreii Noului Testament și cei din credințele și reprezentările țărănești și până la scrierile de cultura „înaltă“, clișeele care compun portretul său fizic, socio-profesional, moral, magico-mitic și religios sunt fascinante prin forța și trăinicia lor.
Lucian Boia, Alexandra Laignel-Lavastine şi Andrei Oişteanu într-o dezbatere pe tema manifestărilor antisemite din România şi pe cea a capitolului românesc al Holocaustului (colocviul a fost organizat de Centre National du Livre la Salon du Livre, Paris, 23 martie 2013). |
Cred că Biserica Ortodoxă, care nu a întreprins un Aggiornamento precum cea catolică (Conciliul Vatican II și enciclica Nostra Aetate), poartă o grea parte de responsabilitate în această stare de lucruri. Pot cita ca dovadă Prohodul care se cântă în Vinerea Patimilor, momentul când se declanșau cea mai mare parte a pogromurilor în Europa și în Rusia mai târziu: „Falnice Israil, ucigașe popor, pentru ce-ai ales mai bine pe Varava, și pre Domnul pentru ce l-ai răstignit?“ (I, 58) ; „Îndărătnic neam jidovesc ce ai luat arvuna, cunoscut-ai ridicarea Bisericei, pre Hristos dar pentru ce l-ai osândit?“ (II, 42).
În acest cânt, intonat de credincioșii ortodocși la Paște, se regăsesc bună parte din clișeele despre evrei: popor deicid, înșelător, invidios, zavistnic, plin de perfidii, avid de aur și de bogății, pentru care nu ezită să-L sacrifice pe Mântuitor. Nu este deci de mirare că aceste clișee se regăsesc la țărănime, care forma imensa majoritate a populației României (78% în 1948) și care a regăsit după 1989, odată cu libertatea religioasă, și libertatea de expresie. Iar printre intelectualii proveniți din rândurile ei și formați în perioada comunistă găsim cel mai mare număr de antisemiți și negaționiști, pe de o parte, și de manipulatori ai memoriei colective, pe de alta.
Trebuie precizat că principalii beneficiari ai politicii antisemite a guvernelor Antonescu au fost, după eliminarea Gărzii de Fier de la putere, Armata, Poliția și Jandarmeria, lucru natural într-o epocă de dictatură militară și în plus în vreme de război. Or, Armata beneficia după Revoluția din decembrie 1989 de o mare popularitate în opinia publică românească, popularitate comparabilă numai cu cea a Bisericii Ortodoxe Române. Evocarea Holocaustului şi a persecuțiilor împotriva evreilor, înfăptuite în bună parte de oameni în uniformă, arunca o umbră pe imaginea eroică, pe care istoricii militari, numeroși și influenți sub regimul Ceaușescu, se străduiau să o construiască și care a cunoscut o intensificare notabilă cu evocarea războiului din Răsărit.
Mai era apoi și poziția Bisericii Ortodoxe, căci preoții și studenții la teologie au furnizat un contingent important Gărzii de Fier și Partidului Național Creștin înainte de 1944. Influența lor asupra masei de credincioși, în special țărani, era importantă, căci discursul lor politic relua temele religioase și era împănat cu citate biblice ca o predică rostită din amvon. În perioada comunistă, BOR, Biserică națională deoarece îngloba imensa majoritate a populației, a suferit mari persecuții, dar a fost răsplătită pentru contribuția ei la suprimarea Bisericii Greco-Catolice și la propaganda oficială gen „Mișcarea pentru pace“ și alte inițiative ale Moscovei. După o ultimă confruntare dură în 1958-1962 (închiderea a numeroase mânăstiri, limitarea accesului tinerilor la monahism, arestarea colaboratorilor patriarhului Justinian, plasat el însuși în domiciliu forțat etc.), raporturile Bisericii cu statul au cunoscut o oarecare destindere sub păstorirea celor doi succesori ai acestuia, Justin (1977-1986) și Teoctist, mult mai docili: fapt dovedit de demolările bisericilor după 1977 și persecuția preotului Gh. Calciu-Dumitreasa.
În fine, o bună parte dintre partizanii anticomuniști, care au luptat cu arma în mână adesea cu prețul vieții împotriva regimului (1946-1962), erau legionari și/sau militari și memoriile lor se bucură de un formidabil succes de librărie. Astfel, naționaliștii și ultranaționaliștii români care au regăsit libertatea de expresie după 1990 numărau în rândurile lor numeroși ofițeri activi sau în retragere, foști partizani anticomuniști și membri ai clerului ortodox.
În paralel cu construcția memoriei colective a evreilor din România, a fost edificată memoria colectivă a populației românești, care s-a concentrat în special asupra anilor 1945-1989, anii instaurării și victoriei regimului comunist, ani de minciuni și de deformări grosolane ale realității. Chiar dacă amintirile luptătorilor de pe frontul de Est și lucrările de istorie militară sunt numeroase, predomină amintirea terorii, a privațiunilor din cele peste patru decenii încheiate cu Revoluția din 1989. În acest context, care nu este propriu numai României, a apărut și s-a răspândit stereotipul „comunismului evreiesc“, importat și instalat de evreii agenți ai Moscovei. În România, purtătorul cel mai virulent al acestui clișeu este Partidul România Mare, apărut în 1990, și liderul său C.V. Tudor. Ca răspuns la un discurs al şef-rabinului Moses Rosen (între 1948 și 1995), colaborator activ al regimului comunist în special în epoca lui Ceaușescu, pe care îl apăra în Senatul american în chestiunea clauzei naţiunii celei mai favorizate, ca răspuns deci la afirmațiile sale despre Holocaust în România, C.V. Tudor a lansat o campanie de presă intitulată Cine a adus bolșevismul, teroarea și crima în România?. Chiar dacă nu a fost primul care a ridicat această problemă, C.V. Tudor a fost cel mai radical și a fost urmat de alții, care au inventat expresiile „Genocidul comunist“, „Holocaustul roșu“, „Holocaustul împotriva poporului român“ etc. Generalul I.M. Pacepa, un alt colaborator apropiat al lui Ceaușescu, care a ales libertatea în 1978, a publicat în 1999 Cartea neagră a Securității, o aluzie evidentă la cartea lui Matatias Carp.
Controversa nu este nouă și nu se reduce doar la România. Ea a început după 1917 și Revoluţia din octombrie și durează încă în țările foste comuniste. Dar în acest caz precis ea a dat naștere unui fenomen denumit „martirologie competitivă“ sau „competiția Holocaust-Gulag“. Intensitatea acestei polemici era atât de puternică, încât în iulie 2002, cu ocazia vizitei în orașul său natal Sighet, Elie Wiesel, laureat al Premiului Nobel pentru Pace, a omagiat victimele Holocaustului, printre care și propria sa familie, dar a refuzat să viziteze Memorialul din același oraş organizat de Academia Civică în fosta închisoare, în amintirea victimelor comunismului. A urmat o nouă polemică în mass-media, care au reluat argumentele istoricilor români și străini privind politica lui Antonescu față de minoritățile evreiești și roma și mai ales privind numărul exact al victimelor evreiești; privind atitudinea unor segmente ale populației evreiești din Basarabia în momentul retragerii trupelor românești în iunie 1940 (cazuri de linșaj al unor ofițeri și soldați), care au antrenat represalii sângeroase și total disproporționate în 1941, când provincia a fost recucerită și găsită în stare de ruină ca urmare a politicii sovietice de „pământ pârjolit“, realizată cu colaborarea unor comuniști evrei; privind eforturile a numeroși români de a-i salva pe evrei în anii 1938-1944, evrei din care o parte a putut emigra în Palestina sau în alte ţări; privind buna administrație românească în Transnistria între 1941 și 1943; privind participarea masivă și entuziastă a multor membri ai comunității evreiești la instaurarea regimului comunist sub protecția armatei sovietice și a facilităților de emigrare în Israel pentru a scăpa de comunism; în sfârșit, privind acuzația că au condus organele de represiune ca Securitatea, Miliția și personalul penitenciar, pe lângă structurile politice și culturale.
În această atmosferă pasionată, președintele Ion Iliescu a anunțat la 22 octombrie 2003 crearea Comisiei internaţionale pentru studiul Holocaustului în România, sub președinția lui Elie Wiesel. Comisia a dat publicității în noiembrie 2004 un raport care spunea că „România a comis un genocid împotriva evreilor. Autoritățile române poartă responsabilitatea principală atât pentru planificarea, cât și pentru executarea Holocaustului“. Astfel, totul era spus și impactul raportului a fost profund. Însă polemicile au continuat și, pentru a pune capăt acestei dezbateri, noul președinte, Traian Băsescu, l-a însărcinat pe profesorul Vladimir Tismăneanu, un expert recunoscut pe plan internațional în studiul comunismului, să creeze o Comisie pentru analiza dictaturii comuniste din România. Raportul final al Comisiei a fost publicat în decembrie 2006 și, la 18 ale lunii, Traian Băsescu a ținut în parlament un discurs oficial de condamnare a regimului comunist, calificat și el de „criminal“. Discursul prezidenţial a fost presărat cu incidente provocate de C.V. Tudor și acoliții săi.
Astfel, România și-a realizat „confruntarea cu trecutul“ (Vergangenheitsbewältigung) sau cel puțin o sperăm. În acest climat nou, cartea lui Andrei Oișteanu este o invitație la cunoașterea nu numai a celuilalt, dar mai ales a propriului sine, condiție necesară pentru toleranța și acceptarea trecutului, pentru a nu-i mai repeta erorile.
(Tilul aparţine redacţiei. Din lipsă de spaţiu, s-a renunţat la amplele note bibliografice.)