TaizeIn Memoriam Roger Schutz

Radu Draguloiu 30.08.2005

De același autor

Olivier Clement afirma ca toate intemeierile pot fi descrise ca o trecere de la singuratate la iradiere. Singuratatea Comunitatii din Taize a inceput in 1940. Roger Schutz, un tanar teolog elvetian, sosea pe bicicleta intr-un sat francez, la fel de necunoscut ca si el. Avea numai 25 de ani. La cativa kilometri distanta coexistau doua experiente istorice perfect diferite: Abatia de la Cluny, cu spiritul august al Sfantului Bernard, si linia frontului ce despica Franta in doua viscere ranite. Inchiriaza o casa si, pana in 1942, cand se intoarce in Elvetia din cauza unui denunt, adaposteste mai multi francezi si evrei, refugiati din zona ocupata de germani. Perioadei petrecute in Elvetia ii corespunde si intentia de a fonda o comunitate. Doi tineri, Max si Pierre, sunt principalii sai interlocutori. Lor le expune fundamentul acestei comuniuni: o viata in comun, in rugaciune si castitate. Mai tarziu, in toamna anului 1944, cand Franta este eliberata, ei il vor urma la Taize. Singuratatea lui Roger Schutz este neintrerupta si rodnica in acesti ani. Ea incepe sa iradieze in preajma anului 1949, poate chiar in ziua de Pasti, cand alti sapte frati savarsesc marea taina a juramantului monahal, alegand sa traiasca pana la sfarsitul vietii in desavarsita saracie, castitate si simplitate. Mai departe va fi cunoscut de ceilalti, nu doar de frati, drept fratele Roger. 1950 este un an magnetic pentru mica comunitate din Bourgogne. Primii tineri sosesc in pelerinaj la Taize. Numarul lor va creste de la un an la altul. Tot in aceasta perioada, cativa frati se decid sa urmeze anevoioasa cale a misionarismului, traind in cele mai defavorizate zone, in cartierele nevoiase din America de Sud, Africa, Asia, in compasiune cu cei aflati in suferinta. In timpul iernii 1952-’53, fratele Roger redacteaza vestita Regula de la Taize, incercand sa le expuna fratilor acel esential ce permite o viata comuna.
Dincolo de zidurile Cortinei de Fier lucrurile sunt incinse, iar Comunitatea din Taize - ca si intreaga Biserica Catolica - nu poate si nici nu vrea sa ramana indiferenta. Pentru frati, Cortina de Fier inseamna suferinta, iar remediul ei poate fi increderea si dragostea evanghelica. Astfel, incepand cu 1962, cativa frati si tineri pelerini cauta sa fisureze Cortina si sa stabileasca contacte durabile cu comunitatile crestine, mai mult sau mai putin vizibile, din Europa Centrala si de Est. Preotul Nicolae Bordasiu recunoaste, de exemplu, ca fratele Gregoire venea “din cand in cand” si “cu mare discretie” in Romania, ceea ce se intampla probabil si in cazul celorlalte tari comuniste. Fratele Roger a venit in ianuarie 1990, insotit de alti doi calugari. Era un prim contact ecumenic oficial intre Taize si traditia ortodoxa din Romania, gazduit de Biserica Sfantul Silvestru, extins apoi, in urmatorii ani, in toata tara. Legatura aceasta deosebit de trainica si isi va arata negresit roadele si in viitor, in pofida tragediei survenite in urma cu o saptamana, cand fratele Roger (la varsta de 90 de ani) a fost asasinat de o tanara din Iasi.
Reactiile intregii lumi au aratat cat de cunoscuta este Biserica Reconcilierii din Taize si cat de important a fost fratele Roger pentru crestinismul contemporan. O stransa prietenie spirituala l-a legat de Papa Ioan Paul al II-lea si de Maica Tereza, a primit Premiul UNESCO pentru pace si educatie in 1988, a scris un numar impresionant de carti si de rugaciuni adresate tinerilor etc. Vestea mortii sale a provocat consternare in cele mai diverse medii: Papa Benedict al XVI-lea, Jacques Chirac, primul ministru al Frantei si chiar unii dintre membrii Consiliului Europei. Rene van der Linden, presedintele Adunarii Parlamentare a Consiliului Europei, si-a exprimat tristetea la aflarea vestii nefericite si a apreciat ca valorile promovate de Comunitatea din Taize sunt in centrul misiunii Consiliului Europei.

Taize inseamna compasiune

Ce inseamna Taize si Biserica Reconcilierii? Taize este un spatiu privilegiat al comuniunii si al tolerantei. Este o viziune: a gasi o solutie in fata raului si a sfasierilor sufletului prin comuniune. Taize nu incearca sa stearga diferentele confesionale, sa converteasca cu forta. Chiar si fratii de aici sunt catolici si protestanti. Slujbe ortodoxe in greaca, rusa, sarba sau romana pot fi auzite intr-o mica biserica din apropiere. Sfanta Treime a lui Rubliov este la vedere. Taize este o miscare ecumenica post-ideologica. Secolul XX a fost ecumenic in mod negativ. Avem un ecumenism de dreapta, in lagarele naziste, si unul de stanga, in Gulagul sovietic. Dar Taize inseamna doar compasiune, sa traiesti in comuniune cu ceilalti, sa transformi linistea mucegaita si rigorista a oraselor industriale intr-o tacere implinita, traind congenial cu cel de langa tine, oricat de diferit ar fi. In fiecare an, mii de pelerini se intalnesc la Taize. Cei mai multi sunt tineri. Aici poti intalni, pe langa europeni, tineri din Japonia, America de Nord si de Sud, Pakistan, India, Africa etc. Este un imens schimb de experienta. Si de civilizatie.
Nu pot sa nu rememorez intalnirea pe care am avut-o cu fratele Roger in urma cu cativa ani. Ea a fost spontana si simpla. M-a invitat sa cinez cu el si cu fratii, desi eram un simplu turist, topit in multime. As putea rezuma printr-un singur cuvant experienta respectiva: prietenie. Ne-am despartit cu acel regret rilkean, cel putin din partea mea, ca “asa traim noi si ne luam mereu la revedere”.
Ar fi foarte trist ca cineva sa exagereze datele acestei tragedii, sa alature excesiv numele acelei tinere de cel al fratelui Roger. O crima nu are dreptul de a-si revendica o apartenenta, fie ea cetatenie, etnie sau confesiune religioasa. Singurul sau spatiu proiectiv tine de procedura penala. Nu pot sa nu ma gandesc ca o noua singuratate reincepe intr-un Taize fara fratele Roger.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22