De același autor
“...manelele sunt create
din anul 1998 încoace.
Iar muzica populara e de pe vremea lui Decebal.
Si Burebista.
Muzica populara e cu «turai»,
iar muzica cu manele e cu datul din buric.”(1)
Un gen muzical proteic
Motive ar fi multe si le-am mai discutat si alta data. Dar unul important mi se pare acela ca manelistii experimenteaza. Nu sunt cantonati neaparat intr-un gen sau stil, ci folosesc tot ce cred ei ca ar fi util sau interesant pentru a obtine succesul la public. Amesteca stiluri si genuri, imprumuta teme si melodii de la toate popoarele din jur (“fura” ar fi un termen prea dur si nedrept, fiindca muzica populara nu se fura, ci se transmite - nu are copyright), iar pana la urma ajung sa le amestece pe toate, cu mai mult sau mai putin succes. Important e ca indraznesc. Nu se poate sa nu ramai surprins cand auzi faimoasa melodie de generic de la soap opera de suflet a romanilor dinainte de 1989, Dallas - Ewing Oil Company, cantata de un saxofonist pret de vreo jumatate de minut, dupa care iti dai seama ca, incet si sigur, melodia se topeste intr-un cantec popular banatean inconfundabil. Ce sa mai vorbim de “manelele” indiene, adica melodii din filmele de la Bollywood, preluate, prelucrate si puse pe versuri autohtone? Sau de melodiile grecesti, sarbesti si turcesti “manelizate”, adica asimilate de lautarii postmoderni de la noi, manelistii? O mostra si mai evidenta de tupeu experimental mi s-a parut inserarea intr-o manea polemica (Adrian Copilul Minune - Priviti, privighetoarea canta) a unei inregistrari cu George Pruteanu, care, intr-un talk show polemic cu cativa manelisti, a incercat sa fredoneze o melodie de muzica usoara, Veniti, privighetoarea canta, dar fara cuvinte, adica “Uau-uau, uau-uau, uau-uau-uau-uau-uau”... si “uau-uau-uau-uau”-ul lui se pare ca a ajuns acolo unde voiau manelistii.
Nu discut aici valoarea manelelor - gen declarat comercial. Nu asta e directia in care pornim discutia. Problema este ca in celelalte genuri muzicale a lipsit aproape intotdeauna curajul de a experimenta, cel putin intr-o anumita privinta: cea a impurificarii genurilor, a combinatiei de genuri care, chiar daca ar fi parut uschita, ar fi putut improspata atmosfera seaca a muzicii separate strict pe stiluri, interpreti si melodii. Nu: folclorul e folclor, muzica lautareasca e muzica lautareasca, romantele sunt romante, popul e pop, rockul e rock...
Si nu e chiar asa. Au dovedit-o rockerii de la
Modelul iugoslav
Primul lucru care ar soca e imensa cantitate de muzica produsa si lansata pe piata, in toate genurile si pentru toate gusturile. De exemplu, cam cate formatii de rock romanesti notabile va amintiti ca ar fi existat inainte de 1989? Zece? Sa zicem douazeci? Si cate albume scoteau acele formatii? Iau doar un exemplu: (pe atunci) tinerii de la Celelalte Cuvinte, una dintre formatiile de rock importante si de succes, scosesera pana in 1989 un album si jumatate. In aceeasi perioada iugoslavii aveau - si nu exagerez - cel putin cinci -sase sute de formatii de rock, dintre care cel putin doua sute erau macar la nivelul celor din , iar vreo suta, as zice, mult peste el. In muzica populara situatia era si mai impresionanta.
Intr-un astfel de mediu efervescent, era si normal sa se incerce lucruri noi. Era un mediu propice, cu un public interesat si dornic de nou, orice experiment, esuat sau reusit, starnea oricum interesul... iar cea mai simpla forma de experiment era combinarea genurilor, colaborarea artistilor din zone muzicale diferite, impurificarea postmoderna. O sa iau doar cateva exemple, pornind de la cea mai faimoasa formatie de rock din fosta Iugoslavie, cea a lui Goran Bregovici (nimic surprinzator!), Bijelo Dugme - Nasturele alb. Cei de la Bijelo Dugme au folosit mereu muzica folclorica drept sursa de inspiratie - si creatie - pentru rock (ceea ce intemeietorul formatiei, Goran Bregovici, nu a incetat sa faca in cariera lui solo dupa disparitia celor de la Nasturele alb). Prin anii ’70 foloseau coruri sau grupuri de cantareti de folclor, lucru pe care la noi l-au facut, cam in aceeasi epoca, ba chiar putin mai inainte, si cei de la Phoenix. Tot cei de la Bijelo Dugme au plasat imnul fostei Iugoslavii, Hej Slavenji, la inceputul unui album cu tenta acut patriotica din 1986. Dar n-a fost numai atat. Haideti sa vedem...
Un (alt) fost solist de la Bijelo Dugme, Alen Islamovici, interpreteaza impreuna cu vedeta absoluta a muzicii populare sarbesti, Lepa Brena, si alte cateva staruri pop, folk si rock ale vremii melodia propagandistica Jugoslovenka (Iugoslava). Mai apoi, pe acelasi Alen Islamovici il gasim alaturi de o alta solista de muzica populara, Indira Radici, pe un album personal din 1993, cu o combinatie de turbofolk cu rock folcloric - Lopov (Hotul). In varianta remixata melodia suna a manea. Dar nu e. Zeljko Bebek (tot fost membru Bijelo Dugme) canta alaturi de o formatie pop, Zana, melodia Jabuke i vino. De altfel, Bebek a cantat si impreuna cu o solista de muzica populara faimoasa, Neda Ukraden.
Rock si turbofolk
De altfel, tocmai rockerii nu s-au dat in laturi sa incerce combinatii muzicale cu interpretii de muzica populara sau lautareasca. Am pomenit adineauri de Dino Merlin in postura de compozitor al unor melodii pentru Ceca Raznatovici. Dar Dino Merlin a si cantat alaturi de o alta cunoscuta solista de muzica populara, Vesna Zmijanaci. Alt exemplu: Magazin, o formatie pop iugoslava de succes prin anii ’80 (s-ar putea ca unii dintre cititori sa si-o aminteasca de la concursurile Eurovision), a scos in 2005 un album cu piese cantate in duet de-a lungul timpului alaturi de cantarete de opera si opereta, dar si de rockeri (cum ar fi Tifa, tot ex-Bijelo Dugme).
Asadar, acolo s-au amestecat, fara nici un respect pentru puritatea genurilor, folclorul “autentic”, muzica lautareasca, muzica pop si rock, opera, opereta si manelele... Ciudat mediu muzical, nu?
Tot in fosta Iugoslavie existau si formatii pe care era greu sa le incadrezi intr-un gen anume. Plavi Orkestar cantau piese de inspiratie folclorica (chiar alaturi de intepreti de folclor ca Nada Obrici), dar cu elemente rock, piese patriotice, valsuri si cantece de petrecere, dar tot cu elemente rock, iar instrumentele folosite de ei sunt tipice pentru o formatie de rock clasic (fara a lipsi insa nici acordeonul cand e nevoie de el). Bora Dordevici, solistul, compozitorul si creierul formatiei Riblja Corba (si, printre altele, poet recunoscut in ), are un sir intreg de colaborari cu rockeri (Bijelo Dugme, Kerber), dar si cu cantareti de pop sau folclor.
Si, da, sarbii au si manele, si manelisti. Mult mai multi ca la noi. Dar au si restul: muzica de petrecere, lautarii, rockerii, muzica pop. Si experimentul.
Nu trageti in manelist
La urma urmei, nici macar n-au adus multe lucruri noi. Muzica turceasca si cea greceasca isi au de multa vreme un loc bine stabilit in cultura fostului Regat, la fel cum se intampla cu cea sarbeasca in
Nu pot incheia inainte de a povesti o intamplare din ajunul Craciunului din 2005. Era spre seara, se intunecase deja zdravan, ca in fiecare iarna, iar eu iesisem din casa impreuna cu Alina. Plimbandu-ne incetisor prin
Cei doi dadeau un recital in duet. Nu stiu daca se cunosteau sau abia se cunoscusera, dar se oprisera fata in fata si cantau. Unul a inceput cu o manea, iar celalalt a preluat melodia din zbor si a continuat-o cu un ton mai sus. Apoi primul a trecut la o melodie populara, fiind urmat prompt de celalalt. De aici muzica s-a scurs pe nesimtite, tot la insinuarea primului, in clasica O, sole mio, la doua trompete. Iar cand Alina si cu mine ne-am indepartat, in urma noastra cele doua trompete au inceput un swing nebun, care se inalta in toata piata luminata fermecator de beculetele din pomi si de zapada care cobora incet-incet peste noi toti.
Ce voiam sa spun e ca si in muzica, precum si in altele, avem ceea ce cerem. Cere si ti se va da. Si inca din belsug. Daca oamenii cer manele, de manele au parte. Cine plateste comanda muzica. Asa ca nu stiu daca trebuie sa tragem in pianist. Sau in manelist. Manelistul e doar expresia muzicala galagioasa a actualitatii noastre, a libertatii, amestecurilor si impuritatii care domina Romania contemporana. A stiut sa gaseasca calea spre publicul majoritar si l-a cucerit, adaptandu-se mereu la ceea ce simtea ca vrea acesta. Intr-un fel, pe teritoriul lui muzical, s-ar putea ca manelistul sa fie mai liber decat noi. Si decat alti muzicieni si muzicanti. Chiar daca ideea nu ne place prea tare.