Pe aceeași temă
Nu doar Rusia joacă pe un teren neconvențional, ci și Washingtonul. Bătălia se poartă cu altfel de arme, preferându-se „dronele“ financiare. Iar în loc de clasicele „baionete“, în prima linie se află un combatant atipic și neașteptat: Trezoreria, care comandă o armată de avocați și contabili specializați în reconstituirea amprentelor financiare.
Închiderea robinetului cu bani este una dintre „armele inteligente“ dezvoltate după momentul 9/11 pentru a purta războiul împotriva terorismului internațional. Inițial, după atacurile împotriva Gemenilor, s-a crezut că terorismul, în special în versiunea sa jihadistă, nu poate fi descurajat. În timp, Trezoreria și Pentagonul au ajuns la concluzia că principiile descurajării aplicate în vremea Războiului Rece funcționează și împotriva Al Qaeda. În cele din urmă, o rețea teroristă precum Al Qaeda nu putea funcționa într-un vid. Pentru a supraviețui pe termen lung, componenta operațională propriu-zisă avea nevoie de un întreg sistem, să-i spunem administrativ, de asistență, care să imagineze și să gestioneze scheme complexe de aprovizionare cu bani. În acest context, ținta predilectă devine infrastructura economică subterană: sponsorii și donatorii rețelei. „Dacă atentatorii sinucigași nu pot fi descurajați în momentul detonării, cu totul altfel stau lucrurile în cazul finanțatorilor organizației. (...) Infrastructura de sprijin era formată din diferite tipuri de actori, fiecare având propriile motivații și vulnerabilități“, explică Juan Zarate, arhitectul reinventării Trezoreriei, în memoriile sale. Un lucru devenise cert. Aceasta din urmă era mai degrabă compusă din „true believers“ part-time, din oameni de afaceri vulnerabili, care în majoritatea timpului valorizau mai mult accesul la ingredientele esențiale derulării business-urilor lor: bănci, linii de credit, parteneri de afaceri, investitori, conturi, posibilitatea de a rula bani. De altfel, tocmai de aceea erau valoroși pentru Al Qaeda, pentru capacitatea lor de a utiliza sistemul financiar global în derularea de activități comerciale legitime. Însă, odată ajunși pe lista neagră a Trezoreriei, deveneau elemente radioactive, active toxice, niște zombies în carantină. Pe scurt, niște gangsteri. Se manipula astfel calculul cost–beneficiu al sectorului privat, unde moneda forte era integritatea, reputația și încrederea. Ecosistemul internațional și interesele comerciale ale unor entități alergice la risc erau astfel stimulate pentru a determina izolarea și respingerea actorilor deveniți nefrecventabili din circuitul economiei albe. Ce bancă normală la cap dorea să fie percepută ca fiind o interfață pentru activități de susținere a terorismului internațional? Riscurile erau majore: amenzi de milioane, chiar miliarde de dolari.
Ulterior, rețeta a fost perfecționată împotriva regimului de la Phenian (neutralizând Banca Delta Asia, folosită ca paravan pentru spălare de bani și comerț cu bancnote false), a regimului Gaddafi (prin înghețarea a mai bine de 70 de miliarde de dolari), împotriva Hezbollahului și, desigur, împotriva Iranului, prin sancțiuni sectoriale (petrol, bănci, asigurări sau transport).
În cazul Rusiei, parcă vedem o scenă desprinsă din filmul Gangster Squad (2013): „vreau să declanșezi un război de gherilă împotriva lui Mickey Cohen, să îi zgudui operațiunile, să îi distrugi afacerile“, ordona șeful poliției interpretat de Nick Nolte. Acum sunt atacate sistematic punctele de presiune din jurul lui Putin. Este vizat anturajul său intim, personajele cheie din „verticala puterii“ (Igor Secin, Serghei Cemezov) și oligarhi (frații Rotenberg sau Ghenadi Timcenko). Sunt lovite interesele lor de afaceri, „porțile“ (InvestCapitalBank și JSB Sobinbank) prin care accesează sistemul financiar global. Odată desemnate ca bănci „toxice“, vor avea tot mai multe dificultăți în derularea operațiunilor curente. În cazul băncilor Bank Rossii și SMP, companiile Visa și MasterCard au suspendat instant procesarea plăților. Sancțiunile activate de Casa Albă încep să muște, generând incertitudine pe piața rusească. Hemoragia capitalului este semnificativă: deja 70 de miliarde de dolari au părăsit băncile rusești, mai mult decât s-a înregistrat pe tot anul trecut. Creșterea economică prognozată a fost revizuită în minus (de la 2% la 0%). Costurile de împrumut ale guvernului au crescut, iar ratingul de creditare a ajuns la BBB-.
Oare este suficient pentru a schimba calculul Moscovei în Estul Ucrainei? Washingtonul testează această ipoteză. În cele din urmă, dincolo de cultura strategică imperială, vorbim totuși de o putere cu instincte mercantiliste cu expunere masivă pe piețele occidentale, dependentă de marile hub-uri financiare globale (New York sau City-ul londonez) și care gândește tranzacțional. Rămân două mari necunoscute: este Ucraina o miză existențială pentru regimul Putin? Și cum va juca Europa: ca Sikorski sau Schroeder? //