America are nevoie de aliaţii săi mai mult ca niciodată

Wess Mitchell & Jakub Grygiel | 23.07.2013

Pe aceeași temă

Reasigurarea şi păstrarea aliaţilor din avanposturi geopolitice ar putea prelungi ordinea liberală internaţională, ridicând costurile oricărei tentaţii de revizionism, într-un moment în care China, Rusia şi Iranul testează rezistenţa alianţelor SUA.

 

 

În timp ce lumea era cu ochii pe summitul G-8 din Irlanda de Nord, forţele SUA de­rulau exerciţii militare pentru a se pregăti pentru cele mai rele scenarii în Marea Baltică şi Oceanul Pacific. În primul, nave americane împreună cu nave din Polonia, statele baltice şi vecinii lor simulau un răs­puns comun la o criză generată de o mare pu­tere din apropiere. În al doilea, trupe din Canada, Noua Zeelandă şi Japonia s-au alăturat celor americane la Camp Pen­dle­ton, în California, pentru a simula re­cu­cerirea unei insule capturate de o altă ma­re putere din regiune.

Simulările punctează contextele relativ si­milare cu care se confruntă aliaţii SUA. În­tr-un arc care se întinde din Estul Eu­ro­pei, Golful Persic până în Estul Asiei, sta­tele vulnerabile aflate la periferia puterii ame­ricane îşi reexaminează meniul de op­ţiuni strategice. Este o încercare de con­tra­balansare a puterilor cu ambiţii re­vizio­niste, precum China, Rusia şi Iran.

Multe dintre aceste state mici au lansat de­ja programe substanţiale de înarmare. Sin­gapore cumpără rachete, Vietnamul sub­ma­rine din clasa Killo, Arabia Saudită 84 de avioane F-15, iar statele din Golf îşi ex­tind masiv bugetele destinate apărării. Pâ­nă şi Polonia, în ciuda faptului că este mem­bră NATO şi se află sub umbrela ame­ricană de securitate, a iniţiat un program de 40 de miliarde de dolari prin care îşi pro­pune să achiziţioneze orice, de la ra­chete antinavă, drone, la un nou sistem de apărare antiaeriană. Mai mult, 5 aliaţi SUA din aceste regiuni cheie se află în top 10 importatori globali de armament.

Pe lângă armament, aliaţii SUA co­lec­ţio­nează şi noi prietenii. Japonia, Filipine şi Sin­gapore dezvoltă noi parteneriate de se­cu­ritate pentru a limita puterea militară chineză. În Orientul Mijlociu, statele Gol­fu­lui îşi intensifică cooperarea împotriva Ira­nului. În Europa Centrală şi de Est, re­ţele regionale precum Grupul de la Vişe­grad oferă o formulă de back-up a NATO, dar şi avanposturi care contrabalansează in­­fluenţa rusă.

Iar acest comportament nu este sur­prin­zător. Istoric, statele mici tind să se opună puterilor care ameninţă să tulbure statu-quo-ul regional sau pun în pericol in­de­pendenţa politică şi bunăstarea lor eco­no­mică. Dar intensitatea activităţilor arată că ceva nu funcţionează cum trebuie în aces­te ecosisteme regionale.

Aliaţii din aceste periferii geopolitice par să aibă tot mai puţină încredere în puterea şi garanţiile americane. În parte, această percepţie este rezultatul politicii recente a SUA, care a părut să favorizeze deal-urile tactice cu puterile autoritare, mar­gi­na­li­zând rolul alianţelor tradiţionale. În ace­laşi timp, sechestrul bugetului apărării şi o flotă navală tot mai mică îi fac să se în­trebe unde se va afla puterea americană în câţiva ani.

Şi tocmai în momentul în care SUA se con­tractă militar, puterile emergente devin tot mai agresive. China, Rusia şi Iranul tes­tează reacţia aliaţilor SUA în locuri pre­cum Marea Chinei de Sud, Georgia sau Strâm­toarea Hormuz, exercitând presiuni mi­li­tare şi diplomatice, dar şi încălcări ale spa­ţiului aerian şi maritim. Unii dintre ali­aţii vulnerabili ar putea să prefere op­ţiu­nea fin­landizării şi a coabitării. Ceea ce nu ar fi în beneficiul strategic al Statelor Unite. Eco­nomic, prezenţa unor state pro-SUA în punc­te cheie precum Strâm­toarea Malacca, Hor­muz sau Marea Baltică ajută la con­ser­varea arterelor energetice şi comerciale de care depinde economia globală. Strategic, aceste alianţe au un efect stabilizator care descurajează con­flic­tul în competiţiile geo­politice.

Este, cu siguranţă, în interesul SUA să va­dă aceste alianţe reenergizate. Iată cum.

În primul rând, Washingtonul ar trebui să dezvolte o strategie globală care utilizează mai bine aliaţii de pe flancurile geo­po­litice, încurajând conectarea lor. Pentru o putere maritimă precum SUA, aceştia ofe­ră o opţiune naturală pentru îndiguirea şi li­mitarea ambiţiilor rivalilor continentali. În loc de marginalizarea acestor alianţe în schimbul deal-urilor de realpolitik cu ma­rile puteri, America ar trebui să le vadă ca ins­trumente eficiente economic în ges­tio­narea competiţiilor de putere regionale.

În al doilea rând, Departamentul Apărării ar trebui să găsească modalităţi de a sin­cro­niza structurile militare şi de pla­ni­fi­care americane cu cele ale aliaţilor. Aliaţii îşi pot creiona propriile strategii antiacces: uti­li­zarea de capabilităţi defensive high-tech pentru a împiedica un adversar să do­mine spa­ţiul terestru, aerian sau maritim. Com­binarea acestor eforturi naţionale cu uti­li­zarea judicioasă a unor pachete mixte de for­ţe navale, baze terestre şi descu­ra­jare nu­cleară ar putea să ofere un fun­da­ment sus­tenabil garanţiilor de securitate ame­ri­ca­ne, în ciuda presiunilor austerităţii interne.

În al treilea rând, SUA ar trebui să con­so­lideze legăturile cu industriile de apărare ale aliaţilor (şi între acestea). Deja putem observa grupări de state care utilizează aceleaşi sisteme militare produse în SUA pentru a se apăra împotriva ameninţărilor exercitate de giganţi geopolitici. Vedem acest lucru în legăturile incipiente care par a se dezvolta între sistemele de apă­ra­re aeriană din Japonia, Taiwan, Coreea de Sud, Emiratele Arabe Unite, Israel şi Po­lonia. Washingtonul ar trebui să pro­mo­veze în mod formal dezvoltarea acestor le­gături centrate pe tehnologie militară ame­ricană, încurajând aliaţii să înveţe unii de la ceilalţi şi să colaboreze în privinţa sis­temelor dezvoltate intern. Nu ar fi doar în beneficiul SUA şi al industriilor de apărare aliate, dar iniţiativa are potenţialul de a re­duce cursele de înarmare regionale într-un moment în care acestea se intensifică.

 

WESS MITCHELL (preşedintele Center for European Policy Analysis) şi JAKUB GRYGIEL (profesor la Universitatea Johns Hopkins)

(Adaptare de Octavian Manea după Wall Street Journal, 5 iulie 2013)

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22