Pe aceeași temă
Crimeea reprezintă o direcție tradițională de expansiune pentru Rusia.
Războiul Rusiei împotriva Ucrainei a început cu ocuparea militară și anexarea Crimeei. La începutul lunii martie 2014, după ce „omuleții verzi“ au invadat peninsula, iar acum pregăteau referendumul, președintele Rusiei, Vladimir Putin, a făcut o afirmație pentru manualul de istorie:
„Crimeea a fost întotdeauna și a devenit din nou rusească“.
Ocuparea peninsulei, care are o poziție strategică extraordinară, un pinten în burta Mării Negre, de unde poți amenința litoralul, în toate punctele lui, și de unde poți proiecta puterea până în Mediterana și Orientul Mijlociu, a schimbat dramatic balanța de putere în regiunea extinsă a Mării Negre.
Argumentele Rusiei
De vreme ce anexarea Crimeei nu poate fi pusă de Rusia pe seama vreunui genocid, caz în care rezoluția ONU din 1970 privind dreptul popoarelor la autodeterminare ar fi putut funcționa, Moscova trebuie să îmbrace alte straie, să producă alte explicații pentru raptul teritorial. În linii mari, argumentele Rusiei sunt: Crimeea a fost mereu rusească; Crimeea este îmbibată de sânge rusesc vărsat în multe războaie; Crimeea a fost transferată ilegal Ucrainei de către Hrușciov.
Falsitatea acestor axiome este ușor de demonstrat. În Antichitate și Evul Mediu, peninsula Crimeea s-a aflat în componența multor state, pe teritoriul ei s-au perindat mai multe popoare. A făcut parte din statul kievean, pe vremea când Moscova nici nu exista. Oricum, Kievul, o spune cronicarul, a fost „mama orașelor rusești“, de vreme ce acolo era tronul Riuricilor. Prin peninsulă au trecut bizantinii, apoi tătarii, genovezii, Hoarda de Aur. Din vara lui 1475, tătarii crimeeni au intrat sub suzeranitatea Porții otomane, unde i-a găsit Rusia, care a anexat peninsula în aprilie 1783.
Într-un veac de stăpânire rusească, de la Ecaterina a II-a la Alexandru al II-lea, din Crimeea au plecat circa 900.000 de musulmani, în locul lor fiind colonizați ruși, nemți, greci, bulgari, armeni. Dacă în 1795 tătarii reprezentau 87,6% din populației Crimeei, în 1897 mai erau doar 35,6%, iar în 1939, 19,5%. Cât despre sângele vărsat în Crimeea, e și rusesc, și ucrainean, și bielorus, tătar, kazah etc., de vreme ce din Imperiul Rus, apoi din Uniunea Sovietică, făceau parte toate aceste popoare. Transferarea Crimeei către Ucraina este la fel de legală și legitimă pe cât au fost toate celelalte decizii adoptate de guvernele sovietice.
Încărcătura simbolică
Imperiul Otoman a stăpânit Crimeea 300 de ani, Imperiul Rus 134, Republica Sovietică Federativă Socialistă Rusă 34 de ani, din 1920 și până în 1954, iar RSS Ucraineană și actuala Ucraina – 60 de ani (1954-2014).
Crimeea este îmbibată de sânge, de sângele a peste 60.000 de ruși „albi“ uciși de bolșevicii care au ocupat peninsula după fuga generalului Wrangel, în noiembrie 1920. Sau poartă amintirea celor 80.000 de crimeeni, în cea mai mare parte tătari, morți în timpul foametei provocate de autoritățile bolșevice în 1921-1922. Sau a celor 63.000 de germani și 700 de italieni, urmașii genovezilor, evacuați în vagoane pentru animale în vara lui 1941. Ori a 200.000 de tătari, 15.000 de greci și 12.000 de bulgari expulzați de Stalin din Crimeea, între mai și august 1944. Crimeea e mult mai mult. Moscova i-a atribuit peninsulei o încărcătură simbolică.
De fapt, prima direcție de expansiune a Rusiei a fost către Sud, către litoralul Mării de Azov, către Crimeea. Fondatorul imperiului, Petru cel Mare, a inaugurat această direcție. În 1688, o campanie militară rusească împotriva tătarilor din Crimeea a eșuat. Cu la fel de puțin succes s-a încheiat și primul asediu al cetății Azov, în 1695, bastionul fiind cucerit un an mai târziu de Petru cel Mare. Dacă nu s-ar fi încheiat pacea de la Carlowitz și n-ar fi început Războiul Nordic, probabil că Petru cel Mare și-ar fi concentrat atenția și resursele în următorii ani asupra regiunii Mării Negre. Însă înfrângerea din 1711, de la Stănilești, când țarul însuși s-a salvat în mod miraculos (corupția orientală a jucat un rol determinant aici), a înghețat pentru jumătate de secol proiectele expansioniste ale Rusiei în zona Mării Negre. Abia în 1771, Ecaterina cea Mare a ocupat Crimeea, pe care a anexat-o 12 ani mai târziu, în 1783.
Regiunea Mării Negre rămâne vreme peste 200 de ani în centrul atenției și preocupărilor elitei politice, militare, artistice, intră adânc în conștiința publică rusă, fie că este vorba de războaiele ruso-turce, de războiul Crimeei, de strâmtorile Mării Negre sau de „frații creștini“ din Imperiul Otoman.
Regiunea exstinsa a Marii Negre avand in centru Peninsula Crimeea
Ce spun manualele de istorie ruse
Și astăzi, în Rusia, Crimeea este prezentă în cărţile şcolare cu Sevastopolskie rasskazy a lui Lev Tolstoi sau, în manualele de istorie, cu rememorarea eroismului soldaților Armatei Roșii, care au apărat Crimeea în anii celui de-al doilea război mondial.
Grup de tătari reparând un drum la Balaklava, în timpul războiului din Crimeea (1855)
Unii, nu puțini, dintre cei care fac astăzi parte din sistemul de securitate și politică externă a Rusiei, s-au format intelectual citindu-l pe Aleksandr Dughin, din Osnovy geopolitiki (Bazele geopoliticii), carte publicată în mai multe ediții, în tiraje de zeci și sute de mii de exemplare. „Suveranitatea Ucrainei reprezintă un fenomen atât de negativ pentru geopolitica rusă, încât, în principiu, poate cu ușurință să provoace un conflict armat... Imperativul absolut al geopoliticii rusești pe litoralul Mării Negre este controlul total și nelimitat al Moscovei asupra întinderii de la teritoriile ucrainene la cele abhaze... Malul nordic al Mării Negre trebuie să fie exclusiv euroasiatic și subordonat Moscovei.“
Scenarii subconvenționale în Marea Neagră?
Înainte de Marea Baltică și flancul nordic al NATO, credibilitatea Alianței ar putea să fie mai repede testată în Marea Neagră, unde Rusia poate încerca diferite scenarii cu mijloace subconvenţionale.
Întreaga discuție despre implicațiile anexării Crimeei și ale războiului din Ucraina asupra flancului estic al NATO și asupra Mării Negre se face de obicei fără să o plasăm în contextul mai larg al tendințelor de securitate globale. De departe, cea mai importantă tendință este criza modelului expediționar, a reţetei tradiționale folosite de Statele Unite pentru a-și proiecta puterea în diverse regiuni ale globului.
Motivul imediat ține de maturizarea a ceea ce literatura de specialitate numește capabilități A2/AD (anti-acces / de interdicție regională), un fel de „antidot“ gândit să anuleze avantajele terestre, maritime, aeriene și cele din spațiu, pe care se fundamentează modelul expediționar american. Pentru mulți dintre actorii regionali care investesc în astfel de echipamente, miza devine aceea de a ține America la distanţă. Din multe puncte de vedere este una dintre preocupările momentului în think-tank-uri cheie din Washington, dar și la Pentagon. Spre exemplu, Bob Work, numărul doi din ierarhia instituției, a fost special adus în primăvară pentru a pune pe picioare un program de compensare (offset) care, în timp, să repare breșele apărute în sistemul de descurajare al SUA. Ash Carter, proaspăta nominalizare pentru șefia Pentagonului, are și el o istorie profesională foarte adecvată pentru a se confrunta cu această problemă. Și Chuck Hagel a avertizat de nenumărate ori în discursurile sale despre amenințarea pe care o reprezintă arsenalele anti-acces și de interdicție regională dezvoltate în ultimii ani de China și Rusia - „sisteme antinavă, antiaeriene, antisatelit menite să contracareze avantajele tradiționale ale SUA, în special capacitatea de a-și proiecta puterea în orice regiune prin aducerea de avioane, nave, trupe și provizii“, spunea Hagel în septembrie.
Lumea viitorului? |
|
„Statele pot dezvolta capabilități A2/AD care să proiecteze o umbrelă sub care pot derula operațiuni subconvenționale, utilizând tactici subversive, mizând pe faptul că potențialele costuri asociate unei intervenții tradiționale din partea unei puteri externe ar fi prea mari“, spune R. Martinage, fost subsecretar al Marinei SUA. |
În această lectură, organizații tradiționale de apărare colectivă precum NATO și care se bazează pe modele expediționare similare traversează o criză profundă de adecvare. Or, acest lucru aruncă o cu totul altă lumină asupra celui mai recent summit NATO și asupra pachetului său de reasigurare strategică bazat pe forța sa de reacție rapidă. Astfel, dacă Alianța va fi chemată să răspundă unei urgențe de apărare teritorială pe flancul estic, va fi nevoită mai întâi să dezactiveze platformele A2/AD rusești, fizic plasate pe teritoriul rus. Să ne imaginăm dezbaterile interminabile care ar fi generate într-un astfel de scenariu. Viteza de reacție – esența pachetului de reasigurare strategică – ar fi astfel paralizată de indecizia politică a unei Alianțe care ar da suficient timp Rusiei pentru a impune un fait accompli teritorial, poate imposibil de rostogolit. O altă consecință este aceea că, la nivel de percepție, umbrela de descurajare oferită de SUA, inclusiv garanțiile sale de securitate, sunt mult slăbite, iar unda de șoc poate să zgâlțâie întreg sistemul său de alianțe. Nu în ultimul rând, dacă până de curând era considerat un lac rusesc, acum Marea Neagră are potențialul să se transforme într-un lac anti-acces, un fel de „keep-out zone“ care poate ține prezența NATO la distanță. Deja lista de cumpărături militare anunțată de Moscova pentru restul deceniului și asociată regiunii Mării Negre este impresionantă: platforme S-400 și S-300, rachete Iskander, submarine din clasa Kilo, bombardiere strategice cu rază lungă de acțiune.
De ce ar fi acest lucru o amenințare nouă pentru regiune? Istoria ne arată că, atunci când o putere regională cu agendă revizionistă devine
Noua competiție |
|
„Se simte nevoia să recunoaștem că natura peisajului securității internaționale s-a schimbat. Nu mai este adecvat să gândim în termenii unei lumi binare, de pace și război; campanie sau contingență. Lumea se află acum într-o stare de permanentă competiție“, spunea în toamnă generalul N. Houghton, șeful Statului Major Britanic. |
conștientă că a atins un anumit prag de imunitate militară, aceasta poate fi împinsă de noua conjunctură să „ciupească“ prin diverse metode, mai degrabă neconvenționale, din statu-quo-ul local. Este cazul Pakistanului, care, la adăpostul umbrelei sale nucleare, a început să cultive tot felul de organizații teroriste care să țină India în șah în zona Kașmirului. Sau cazul Chinei, a cărei efervescență regională recentă (revendicările teritoriale din Mările Chinei de Sud și Est) pare corelată cu maturizarea capabilităților sale A2/AD. La adăpostul propriei sale umbrele anti-acces și speculând criza de adecvare a modelului expediționar euroatlantic, Rusia poate încerca tot felul de scenarii în Marea Neagră: traficul maritim și libertatea de navigație pot fi obstrucționate; poate impune o zonă de apărare și identificare aeriană (după modelul celei chineze, impusă anul trecut în Marea Chinei de Est); pot apărea tot felul de revendicări năstrușnice asupra perimetrelor energetice plasate în zonele economice exclusive ale statelor litorale Mării Negre. Și așa cum ne-am obișnuit în Crimeea, în prim-planul acestor campanii se pot afla mijloace subconvenționale, care operează sub pragul unei agresiuni tradiționale (în mările din imediata sa proximitate, China folosește flote civile pentru a schimba geografia controlului în regiune). //
Consecințele reînarmării Rusiei
Aflat la Kiev, generalul NATO Philip Breedlove a declarat pentru presa locală că este îngrijorat de „militarizarea Crimeei“, care va influența „aproape întreaga“ zonă a Mării Negre.
Încă de la anexarea Crimeei, experții militari ai statelor membre NATO, în primul rând cei polonezi, baltici, dar și americani, au atras atenția asupra impactului dramatic pe care acest fapt îl are asupra securității regionale. Poate că Moscova a văzut anexarea Crimeei ca pe o dezvoltare firească a proiectului de consolidare a pozițiilor Kremlinului în regiune, început în vara 2008, odată cu războiul ruso-georgian. Sau poate că Uniunea Euro-Asiatică fiind proiectul cu care președintele Putin a revenit la Kremlin în 2012, în care Ucraina este o piesă centrală, Moscova și-a văzut amenințat proiectul de faptul că ucrainenii văd viitorul țării lor în Uniunea Europeană, și nu în Uniunea Euro-Asiatică.
Prin consecințele pe care le generează, operațiunea rusească de anexare a Crimeei va modifica raporturile de putere în regiunea extinsă a Mării Negre. În viitor, chiar dacă o nouă bază va fi construită în apropierea portului Novorossiisk, Crimeea, unde se află 70% din infrastructura flotei militare ruse, va rămâne pivotul central al acesteia, proiectându-i forța până în Mediterana. Facilitățile militare din peninsulă vor fi suplimentate - președintele Vladimir Putin a promis, cu ocazia vizitei din Crimeea de la 23 septembrie 2014, că peste 80 de noi vase vor întări capacitatea flotei ruse până în 2020, numărul de nave și vase auxiliare urmând să urce la 206. Un gigantic program de reînarmare de 600 de miliarde de dolari, aflat deja în desfășurare până în 2020, ar trebui să schimbe radical fața armatei ruse, inclusiv a flotei Mării Negre, aflată în paragină după destrămarea URSS. Reînarmarea flotei va schimba balanța de putere în aria Mării Negre, de la o ușoară superioritate a forțelor NATO (Turcia, Bulgaria, România) la superioritatea flotei militare a Rusiei.
Anexarea Crimeei dă o lovitură serioasă potențialului naval al Ucrainei, eliminând aproape complet flota ucraineană din Marea Neagră. Pierderea celor 50 de amplasamente din peninsulă ale armatei ucrainene a slăbit potențialul militar al Kievului. Capabilitățile militare ucrainene sunt mai sărace nu doar cu 57 de vase ale flotei militare pierdute prin ocuparea Crimeei de către Rusia, ci și prin scăderea cu 20% a potențialului forțelor aeriene și apărării antiaeriene a Ucrainei. Dacă Moscova continuă implementarea Programului de Stat de Reînarmare până în 2020, iar acest program va rămâne fără replică din partea riveranilor NATO la Marea Neagră, flota rusă va deveni cea mai importantă forță din bazin până în 2020.
Moscova nu mai este limitată de acordul ruso-ucrainean din 1997, care reglementa staționarea unităților marine militare ruse în Crimeea. Iar banii cheltuiți cu plata arendei către Kiev, 97 de milioane de dolari SUA, vor fi acum investiți de Moscova în alte programe militare. De altfel, bugetul Apărării va crește în 2015 la 4,2% din PIB, ceea ce reprezintă un record pentru perioada de tranziție. Mai mult decât atât, bugetele serviciilor secrete îl dublează practic pe cel al Apărării. Pentru comparație, în 2013, bugetul Apărării era de 3,2%, iar în 2014 de 3,4%. Programul militar al Rusiei presupune refacerea a zeci de baze militare și aeroporturi abandonate după prăbușirea Uniunii Sovietice, ca și construirea de noi garnizoane militare nu doar în Crimeea, ci și în Belarus sau Kîrgîzstan.
Din februarie 2013, exercițiile Armatei Ruse se țin lanț, unul după altul, parcă fără pauză. Durata manevrelor este tot mai lungă, iar resursele umane, echipamentele militare, tehnica de luptă implicate în aceste exerciții sunt tot mai mari. De exemplu, Vostok (Est) – 2014, desfășurat în septembrie în Orientul Îndepărtat al Rusiei, a implicat, potrivit datelor oficiale, 150.000 de soldați, din care 6.500 de rezerviști, 1.500 de tancuri, 4.000 de mașini de luptă blindate, 632 de avioane și elicoptere și 84 de nave militare. Dacă aceste manevre s-au desfășurat la Oceanul Pacific, în aceeași periodă, dar la Kaliningrad, au avut loc exerciții tactice pentru flota Mării Baltice, cu participarea a 1.000 de soldați și 280 de vehicule de luptă.
Soldat rus la Balaklava, în Crimeea (martie 2014)
Aproape zilnic sosesc știri despre noi succese ale rachetelor lansate de armata rusă, care-și ating neabătut țintele. Piloții de pe avionele militare rusești hărțuiesc îngrijorător avioanele de pasageri ale țărilor din jur și e de presupus că și flota militară rusă va începe în curând astfel de acțiuni.