Pe aceeași temă
Adâncirea continuă a conflictului din Siria, creşterea explozivă a tensiunilor dintre Iran şi Israel, evoluţiile din Egipt şi episoadele violente care slăbesc şi mai mult Yemenul sunt evenimentele care fac din Orientul Mijlociu un motiv de îngrijorare pe scena internaţională.
Dintre evenimentele care au toate şansele să exercite o presiune foarte serioasă asupra scenei internaţionale în ansamblul său, generând anumite consecinţe importante, inclusiv pe termen mediu şi lung, aş aminti aici în mod special supraacutizarea unui arc de instabilitate în Orientul Mijlociu, regiune care este de mai multe decenii un adevărat butoi de pulbere al lumii contemporane (cam cum erau Balcanii, de exemplu, la începutul secolului al XX-lea). Există mai multe componente distincte ale acestui proces de suprainflamare a zonei geostrategice în cauză, care este oricum caracterizată, chiar şi în momentele sale cele mai liniştite, de o multitudine de conflicte practic irezolvabile.
Elementele cele mai îngrijorătoare ale dinamicii actuale ale situaţiei generale din Orientul Mijlociu sunt cel puţin patru la număr: adâncirea continuă a conflictului din Siria, care generează şi o criză umanitară de mari proporţii; creşterea explozivă a tensiunilor dintre Iran şi Israel, tensiuni generate de ritmul crescând în care se derulează programul nuclear iranian; evoluţiile din Egipt, unde preşedintele recent ales i-a pensionat brusc pe principalii şefi ai forţelor armate (în condiţiile în care acestea au fost, în ultimele decenii, elementul central al garanţiei că această ţară cu importanţă geostrategică majoră rămâne pe o orbită apropiată de interesele globale ale Occidentului); şi, în sfârşit, episoade violente care slăbesc şi mai mult Yemenul, stat oricum aproape eşuat, dar plasat într-o poziţie vitală pentru interesele economice şi de securitate ale lumii occidentale (din care face parte şi România, în calitatea sa de stat membru al NATO şi al UE).
În ceea ce priveşte situaţia actuală din Siria, merită subliniate cel puţin următoarele elemente: luptele extrem de violente dintre forţele militare loiale regimului preşedintelui Bashar al-Assad şi diverse grupări de opoziţie duc deja la un exod tot mai masiv al populaţiei civile către ţările din jur, în special Turcia, Libanul şi Iordania. În jur de 150.000 de sirieni s-au refugiat deja în străinătate, afirmă agenţiile de presă internaţionale. Pentru moment, forţele militare loiale regimului par a fi capabile să treacă la contraofensivă împotriva opozanţilor, la Damasc, în Alep, ca şi în alte oraşe din toate regiunile ţării. Există rapoarte de presă care vorbesc despre atrocităţi înfiorătoare comise de militarii guvernamentali, care împuşcă civili, violează femei şi jefuiesc fără reţinere cartiere întregi. Şi mai îngrijorător este faptul că, potrivit Pentagonului, Iranul pare a fi direct implicat în conflictul intern din Siria, organizând, finanţând şi înarmând formaţiuni paramilitare care îl susţin pe preşedintele Assad. Toate aceste elemente adâncesc criza politică din regiune şi configurează o criză umanitară de mari proporţii. La aceasta se adaugă şi îngrijorarea provocată de estimările făcute de către SUA care, relata Reuters la 17 august a.c., afirmă că dacă regimul Assad se prăbuşeşte, va fi nevoie de zeci de mii de militari occidentali ca să pună în deplină siguranţă cantităţile enorme de arme chimice şi biologice pe care le deţine în prezent Damascul.
Atunci când vorbim despre tensiunile crescânde dintre Iran şi Israel, trebuie să luăm în calcul cel puţin două elemente. Este vorba, în primul rând, despre o vulnerabilitate extremă a statului israelian, evidentă pentru oricine priveşte cu atenţie o hartă detaliată a Orientului Mijlociu. Este vorba despre o adâncime strategică minusculă a teritoriului naţional, trăsătură imposibil de ignorat în orice calcule strategice serioase şi realiste. Regiunea în care se află concentrate majoritatea populaţiei şi a localităţilor din Israel, ca şi elementele centrale ale economiei naţionale israeliene, ca şi segmentele cele mai importante ale infrastructurii vitale a acestui stat este una de dimensiuni foarte mici (mai puţin de 100 de kilometri lăţime, pe axa Est-Vest şi în jur de 150 de kilometri pe axa Nord-Sud, de la graniţa cu Libanul şi până în zona aflată la sud de Ierusalim sau până la Qiryat Gat, la graniţa cu Fâşia Gaza). În astfel de condiţii, este clar că Israelul nu-şi poate permite, spre deosebire de alte state cu teritoriu mare sau foarte mare, să absoarbă nici măcar o lovitură nucleară. Tocmai de aceea, programul atomic şi balistic iranian este privit de către decidenţii politico-militari israelieni cu o îngrijorare care nu este deloc una exagerată. Pe de altă parte, cât de serios priveşte Israelul orice situaţie în care oricare dintre statele musulmane din Orientul Mijlociu este pe punctul de a dezvolta tehnologii nucleare utilizabile şi în scopuri militare ştim, cu claritate, încă de acum câteva decenii. Facem aici trimitere la notoriul episod din 7 iunie 1981, atunci când aviaţia de luptă israeliană a bombardat şi a distrus, îndeplinind astfel ordinul primit de la premierul Begin, reactorul nuclear irakian de 40 de megawaţi Osirak (sau Tammuz I), proiectat şi construit de francezi şi amplasat în centrul nuclear Al Tuwaitha din centrul Irakului. Începând cu sfârşitul primei decade a lunii august, presa israeliană, preluată imediat de mari agenţii de presă internaţionale, a început să publice ştiri legate de dezbateri politice intense la vârful vieţii publice israeliene, pe tema unei lovituri militare împotriva obiectivelor nucleare iraniene. Această lovitură ar putea avea loc înainte de luna noiembrie, mai precizează surse oficiale citate de presa internaţională. Într-o întâlnire de lucru a guvernului israelian, premierul Netanyahu declara, la 12 august, că toate ameninţările şi riscurile cu care se confruntă ţara sa sunt doar „nişte pitici“ prin comparaţie cu ameninţarea constituită de programul nuclear iranian, relatează Reuters. Aceeaşi sursă amintea că, în cazul unei confruntări militare directe cu Iranul, Israelul ar putea fi lovit de aproximativ 50.000 de rachete de luptă cu încărcături convenţionale, multe dintre acestea urmând a fi lansate nu în mod direct de către Teheran, ci de organizaţii de tipul Hezbollahului din Liban, care au legături strânse cu Iranul. Şi, începând cu 15 august, presa internaţională prezintă date legate inclusiv de durata unui eventual război cu Iranul. Matan Vilnai, membru al guvernului israelian care e pe punctul să preia postul de ambasador în China, preciza într-un interviu preluat de Associated Press că, în cazul unui atac israelian asupra obiectivelor nucleare iraniene, ar putea urma „un război cu durata de 30 de zile pe un număr de fronturi“. Aceeaşi sursă de presă precizează şi că ministrul israelian al Apărării, Ehud Barak, afirmă că Israelul ar putea pierde în jur de 500 de oameni într-un asemenea război.
Situaţia din Orientul Mijlociu este complicată şi mai mult de recentele evoluţii din Egipt, ţară în care preşedintele Mohamed Mursi, recent ales cu sprijinul decisiv al Frăţiei Musulmane, i-a pensionat, brusc, pe mareşalul Hussein Tantawi, în vârstă de 76 de ani, ca şi pe şeful Statului Major General, Sami Enan. Reuters afirmă că era cumva de aşteptat ca noul preşedinte islamist al Egiptului „să încerce să limiteze rolul politic al armatei“, dar nimeni nu se aştepta la măsuri atât de rapide. Aceeaşi sursă aminteşte şi că forţele armate egiptene sunt „un aliat apropiat al Washingtonului şi primesc anual ajutor militar în valoare de 1,3 miliarde dolari de la SUA“. Nu e deloc clar cum ar putea evolua în continuare Egiptul, lipsit de influenţa decisivă a armatei în viaţa publică. Clar este, în acest moment, doar un singur lucru, subliniat şi de presa independentă de la Cairo: faptul că „Mursi a pus capăt rolului politic al forţelor armate“.
Tot foarte recent, la 14 august, în Sanaa, capitala Yemenului, au izbucnit lupte extrem de grele între unităţi militare rebele, credincioase fiului fostului preşedinte, şi forţele loiale preşedintelui actual, Abd-Rabbu Mansour Haddi, relata Reuters. În lupte au fost utilizate inclusiv vehicule blindate, iar localnicii afirmă că „gloanţele veneau din toate direcţiile“, precum şi că circulaţia într-o parte importantă din oraş „e blocată“. Menţionăm aici faptul că Yemenul este o ţară sfâşiată în ultimii ani de conflicte interne, dar care controlează, prin chiar poziţia sa geografică, Golful Aden, o parte din Marea Arabiei, ca şi strâmtoarea Bab el Mandeb, cea care leagă Golful Aden de Marea Roşie şi prin care trec, anual, spre Canalul Suez, nave care transportă mărfuri ce reprezintă cam 10-12% din comerţul maritim al întregii lumi. Mai amintim aici şi faptul că, până recent, regimul de la Sanaa s-a confruntat cu o serioasă rebeliune a regiunilor din nord, unde forţe politice şiite cu potenţial secesionist au fost susţinute într-o manieră considerabilă, afirmă presa internaţională, de către Iran, ceea ce a provocat îngrijorarea SUA, dar şi a Arabiei Saudite, stat sunnit. Yemenul este şi terenul de manifestare al tendinţei de (re)consolidare a unor ramuri din al Qaeda, iar orice destabilizare suplimentară a ţării ar putea oferi o importantă fereastră de oportunitate terorismului internaţional.
* Florin Diaconu este conferenţiar la Facultatea de Ştiinţe Politice a Universităţii din Bucureşti şi cercetător la Institutul Diplomatic Român (IDR).