Pe aceeași temă
Ideea de a te baza pe o structură militară strict europeană, în care deciziile să fie luate în stil bruxellez, acomodând interese naționale foarte diferite, pentru a asigura securitatea continentului, se plasează undeva la granița dintre naivitate și inconștiență.
„Problema Europei nu este dacă are sau nu nevoie de forțe armate comune. Este aceea că nu ia în serios chestiunea apărării, la nivel național, european sau transatlantic.“ Este reacția lui Ivo Daalder, ambasadorul SUA la NATO în perioada 2009-2013, după ce Jean-Claude Juncker a lansat, într-un interviu apărut în ediția de weekend a cotidianului german Die Welt, ideea unei armate comune a UE. Aproape simultan, și probabil deloc întâmplător, a apărut în Wall Street Journal, sub semnăturile lui Javier Solana și Steven Blockmans, o pledoarie similară, care pleacă de la premiza că securitatea și apărarea sunt verigile slabe ale proiectului de integrare europeană. Pentru a minimiza posibilele turbulențe, și Juncker, și Solana (un fost secretar general al NATO) au ținut să menționeze cooperarea cu organizația transatlantică, care asigură de zeci de ani umbrela de securitate a continentului. Ceea ce nu l-a împiedicat pe fostul ministru de Externe al Suediei, Carl Bildt, să considere că „ambiția“ d-lui Juncker pentru o armată a UE „nu este nici viabilă, nici dezirabilă“, NATO putând îndeplini mult mai bine funcțiile acesteia. Și mai critic a fost reputatul analist Jonathan Eyal, de la Royal United Services Institute, care a descris inițiativa drept „cel mai prost semnal care putea fi transmis în acest moment Rusiei“, pentru care separarea Europei de America este un obiectiv strategic esențial.
Termenul „ambiție“ utilizat de Carl Bildt este unul extrem de potrivit. Jean-Claude Juncker face parte din categoria „federaliștilor“ europeni care văd Europa mai degrabă în opoziție cu SUA decât ca parte a unui spațiu occidental comun. Cu un deceniu în urmă, Ivan Krastev, un excelent analist bulgar, spunea că „UE nu are vecini, doar viitori membri“. Multe s-au schimbat de atunci. Zilelele trecute, Islanda a anunțat oficial că renunță la demersul de aderare la UE. Un rol important l-au jucat disputele legate de drepturile de pescuit, dar nu putem să nu constatăm că fascinația pentru UE s-a diminuat considerabil.
În aceste condiții, ideea de a te baza pe o structură militară strict europeană, în care deciziile să fie luate în stil bruxellez, acomodând interese naționale foarte diferite, pentru a asigura securitatea continentului, se plasează undeva la granița dintre naivitate și inconștiență. În prezent, SUA cheltuiesc de șapte ori mai mult pe cercetare/dezvoltare și de trei ori mai mult pe echipamente militare decât toate celelalte state din NATO la un loc. Puține țări europene respectă plafonul minim de 2% din PIB pentru apărare. Unele recurg chiar la tot felul de șmecherii pentru a umfla artificial bugetul militar. Grecia, de exemplu, include în buget costurile de personal și cele cu pensiile. Iar în Marea Britanie se pare că, pentru prima dată, cheltuielile pentru apărare vor fi mai mici de 2% din PIB. Asta în timp ce bugetul militar al Rusiei (care declară deschis că nu mai recunoaște actuala ordine internațională) s-a triplat în termeni nominali din 2007 încoace. Chiar în acest an, în ciuda crizei economice severe pe care o traversează, cheltuielile pentru apărare și securitate ale Moscovei au crescut cu 30% față de anul anterior.
UE are probleme majore să agreeze o linie comună în materie de securitate chiar și în aceste vremuri tulburi. Un bun indicator al „coeziunii“ europene în materie va fi participarea liderilor din UE la parada militară de la Moscova, din 9 mai, organizată cu prilejul aniversării a 70 de ani de la victoria împotriva Germaniei naziste. Angela Merkel a declarat deja că nu va asista la paradă, dar va participa la o ceremonie separată organizată la Kremlin a doua zi. Vor absenta și Barack Obama și David Cameron. Cu doar cinci ani în urmă, militari americani și britanici luau parte la paradă. În schimb, se pare că se va afla în tribună Miloš Zeman, președintele Republicii Cehe, un critic acerb al sancțiunilor europene împotriva Rusiei. I s-ar putea alătura și alți lideri din UE, care nu și-au anunțat încă intențiile. Între ei, cei din Ungaria sau Grecia. Dacă se vor duce, atunci se vor afla, alături de Vladimir Putin, în compania liderului chinez Xi Jinping și a celui nord-coreean, Kim Jong-Un.
Diviziunea din interiorul UE în privința chestiunilor de securitate este atât de serioasă, încât există serioase dubii că sancțiunile aplicate Rusiei vor mai fi prelungite. Dar asta nu ar trebui să ne surprindă. În ciuda faptului că America a asigurat europenilor umbrela de securitate care le-a permis să ajungă la nivelul de prosperitate de astăzi și la prezervarea valorilor democratice pe continent, sentimentele populației atunci când vine vorba de americani sunt adesea, în cel mai bun caz, ambigue. Există chiar opinii, nu tocmai marginale, că Europa ar trebui să ajungă la un aranjament de securitate cu Rusia care să excludă SUA. Lectura homepage-ului ediției internaționale a influentului săptămânal german Der Spiegel este cât se poate de instructivă. Singurul grupaj tematic distinct este cel dedicat subiectului NSA. Dacă v-ați fi așteptat să găsiți altele similare dedicate crizei din Ucraina sau Greciei, ei bine, vă înșelați. Ele nu există. Găsiți, în schimb, un ghid cu instrucțiuni pentru protejarea whistleblowers (pe subiectul NSA) care vor să contacteze redacția. Plus un amplu articol legat de chestiunea livrării de armament militar defensiv Ucrainei, cu titlul semnificativ: Belicozitatea generalului Breadlove (comandantul forțelor americane din Europa, n.r.): Berlinul este alarmat de poziția agresivă adoptată de NATO în privința Ucrainei. Și noi care credeam, greșit, că în Ucraina Rusia este agresorul!