Călăreţul de aramă - câteva reflecţii despre Rusia

Ioan Stanomir | 14.10.2014

Pe aceeași temă

Noul imperiu al lui Putin nutreşte aceeaşi ambiţie ţaristă şi sovietică de a sugruma critica, de a controla şi veghea, asemenea unui stăpân. Violenţa cu care reprimă, rafinamentul cu care manipulează, agresivitatea cu care atacă vecinii săi sunt, toate, simptomele unei patologii totalitare. Visul lui Putin este visul tuturor tiranilor de dinaintea sa. Acela de a fi călăul libertăţii ruse, instituind o uriaşă colonie penitenciară.

În Rusia lui Putin, agresivă şi insondabilă, se află, concentrate, energia şi memoria vea­curilor care ne precedă. Stat agresiv şi baroc, noul său Imperiu este un bricolaj re­marcabil de vârste is­to­ri­ce, care dialoghează şi se combină, simfonic. Putin şi regimul său recurg la tra­di­ţie spre a oferi Rusiei o no­uă naraţiune fondatoare, un nou sistem ideocratic ca­re să fie alternativa la ceea ce a fost perceput ca deriva şi declinul anilor de după 1991. Trecutul ţarist şi cel so­vie­tic sunt unite, postmodern, iar spectacolul potemkiniadei de la Soci a indicat până la ce punct Stalin este, în mentalul rus actual, o continuare naturală a unui parcurs imperial glorios. Noutatea ide­ologiei putiniste este versatilitatea sa, ca­pacitatea de a reuni simboluri şi dis­cur­suri aparent ireconciliabile.

Represiunea este acompaniată, per­ma­nent, de o exaltare a fondului autohton - ase­menea lui Stalin în anii Războiului de apă­rare a patriei, Putin este pregătit să gre­feze pe fondul sovietic un întreg instru­men­tar de obsesii ţariste. Garda de la Krem­lin, cu a sa uniformă retro, este un alt semn al acestui eclectism deliberat şi ma­ni­pu­lator. Exaltarea ortodoxiei şi a valorilor con­servatoare este un gest care trimite la acelaşi trecut din care se alimentează con­glomeratul său imperial. Autocraţia lui Pu­tin navighează printre evuri şi alege de­co­rul în care se joacă această nouă tragedie.

Statuia de pe Neva

În ceea ce are mai durabil şi mai terifiant, statul rus duce mai departe edificiul pe ca­re îl imaginează, cu violenţă vizionară, Pe­tru cel Mare. Brutal şi implacabil, Petru zi­deşte un stat care aliază, de o manieră spec­taculoasă, modernizarea accelerată şi militarizarea întregului corp social. Petru se vrea şi este un arhitect al comunităţii de supuşi. El sculptează în destine şi în pia­tră, ridicând o capitală măreaţă cu mun­ca sclavilor pe care îi comandă şi îi extermină. Ambiţia sa pune bazele unei vi­ziuni care durează până astăzi şi care ex­plică determinarea stalinistă şi rapacitatea putinistă - la temelia gloriei se află voinţa de putere a unui stat ce se confundă cu fiinţa Autocratului. Nimic nu poate sta în calea acestui vis care trebuie să prindă chip - libertăţile individuale, liberul ar­bi­tru, instituţiile societăţii înseşi. Petru este cel care iniţiază această serie istorică de proporţii ciclopice. Precedentul său este sim­bolic. Planul de schimbare a lumii este in­diferent la costuri şi la tragediile umane. Înaintarea imperială, naşterea unei noi Rusii justifică orice picătură de sânge văr­sat. Cei care se opun sunt eliminaţi, fără ezi­tare. În alt registru, justificat teleologic marxist, Stalin va acorda legitimitate dia­lectică crimelor sale. Ţinta petriniană a fost înlocuită de edificarea industriei grele so­vietice. În locul Petersburgului, ca icoa­nă a Europei, Stalin va fi ctitorul oraşelor de oţel şi de fum din URSS.

A existat, în cultura rusă, o ambivalenţă psi­hanalizabilă în raport cu efigia lui Petru cel Mare. Nicholas V. Ria­sa­nov­sky a scris o carte esen­ţială despre avatarurile aces­tei re­ceptări. Ca model de mo­dernizare accelerată a unei societăţi periferice, stra­te­gia lui Petru este una ce anunţă tentativele mai tu­turor spaţiilor noneuropene de a se schimba la faţă, sub provocarea istoriei şi sub în­drumarea unui stat do­minator. Turcia kemalistă sau Iranul Şa­hului sunt doar două avataruri ale acestei variante de evoluţie prin ruptură.

În cazul Rusiei, ceea ce îi supravieţuieşte lui Petru este această vocaţie de ziditor şi de temnicer a statului în relaţia cu supuşii săi. În Rusia imperială, până la capăt, ţarii nu vor abandona hotărârea de a privi sta­tul şi societatea ca pe un patrimoniu ad­ministrabil direct şi suveran. În maniera sa unică, Petru a inventat o autocraţie ca­re se eliberează de orice constrângeri ju­ridice, invocând ţelul pe care trebuie să îl atingă. Castrarea Bisericii Ortodoxe Ruse şi supunerea ei în totalitate braţului se­cu­lar este parte din acest efort de renovare. Vladimir Putin, apărătorul familiei creş­ti­ne, este succesorul direct şi rafinat al acestui Petru ce îşi croieşte o Biserică pe potriva statului său. Biserica este un agent al autorităţii, o instituţie care serveşte, cu mijloacele transcendenţei, misiunea se­cu­lară a statului. Credinţa este naţionalizată de stat.

În Călăreţul de aramă, Puşkin a închis acest destin al Rusiei născute din pân­te­cele autocraţiei lui Petru. Statuia care prin­de viaţă şi goneşte, ameninţător, pe ur­mele lui Evgheni, în acest oraş de umbre şi de mare, este întruchiparea entităţii ca­re controlează, domină, edifică şi ucide. Existenţa la scară umană este imposibil de acceptat pentru acest Imperiu animat de vo­caţia expansiunii. Birocraţia, poliţia se­cretă, violenţa se hrănesc din acest gest pe­trinian. Fără aceste tentacule pe care le întinde în întreaga societate, statul este orb, iar din această incapacitate de a ve­dea se poate naşte libertatea de contestare a supuşilor săi. Statul rus, mai vechi sau mai nou, este marcat de amprenta ubi­cui­tăţii şi a omniscienţei. Călăreţul de bronz al lui Puşkin îl striveşte pe Evgheni sub co­pitele sale.

Libertate şi autocraţie

Una dintre prejudecăţile curente privind Rusia este aceea de a reduce întreaga is­torie a sa la un marş triumfal al tiraniei. În Rusia pe care Marchizul de Custine o des­coperă, în voiajul său, totul pare în­cre­menit şi mort. Rusia este acel Ne­cro­polis din care scrie şi revoltatul Ceaadaev. Im­periul este asemenea unui sarcofag care acoperă societatea - cnutul şi exilul si­be­rian sunt efigiile acestei ordini.

Dar, în dialog cu această tradiţie auto­cra­tică, patrimonială şi expansionistă, în Ru­sia a existat o linie alternativă, care a mi­zat, pe toată durata ei, în pofida ezitărilor şi a concesiilor de moment, pe capacitatea progresului de a conduce statul şi socie­ta­tea departe de acest făgaş al tiraniei şi al controlului absolut. Această direcţie libe­rală rusă, oricât de firavă sau de don­chi­jotescă, diseminează în Rusia ideile pe ca­re se întemeiază societăţile plurale. Prinşi între extremele autocraţiei şi ale ma­xi­malismului iacobin, liberalii ruşi au în­cer­cat să imagineze, de la Granovski la Ci­ce­rin şi Nabokov-tatăl, un drum care să evi­te furtunile, un drum al domniei legii şi al guvernării moderate.

Seria de reforme din domnia lui Alexan­dru al II-lea este triumful, pasager, al unei viziuni liberale atente la peisajul di­vers al Rusiei imperiale. Este momentul în care Rusia se află la răscruce, este mo­mentul în care opţiunile europene prind contur. Energiile de mai târziu ale cu­ren­telor liberale îşi află punctul de plecare în reformarea administraţiei locale şi a jus­tiţiei. Curajul avocaţilor ruşi, de­vo­ta­men­tul zemstvelor ar fi putut fi temelia unei alte Rusii. Istoria contrafactuală este, in­va­riabil, un joc de societate, seducător, dar steril. Dar a existat acest timp de cum­pă­nă care ajunge la capăt în 1881, odată cu asasinarea ţarului. Un timp de reforme şi de experimente care se sfârşeşte în te­ro­rism şi în reacţiune.

I-a fost dat liberalismului rus să mai în­cerce o dată să regândească profilul sta­tu­lui - constituţionalizarea eşuată din 1905 este semnul că Imperiul pare incapabil să se schimbe cu adevărat. Ostilitatea im­pla­cabilă a ţarului condamnă la eşec ten­ta­tivele de acţiune guvernamentală efi­ci­en­te. 1917, februarie, nu poate fi repetarea lui 1905. De această dată, nu libertatea va tri­umfa, pe ruinele imperiului, ci anarhia san­guinară, preludiu al totalitarismului. Exe­cuţiile, exilul, deportările nimicesc li­be­ra­lismul rus, o dată pentru totdeauna.

Noul imperiu al lui Putin nutreşte aceeaşi ambiţie ţaristă şi sovietică de a sugruma critica, de a controla şi veghea, asemenea unui stăpân. Violenţa cu care reprimă, ra­finamentul cu care manipulează, agre­si­vi­tatea cu care atacă vecinii săi sunt, toate, simptomele unei patologii totalitare. Visul lui Putin este visul tuturor tiranilor de di­naintea sa. Acela de a fi călăul libertăţii ru­se, instituind o uriaşă colonie peniten­ciară. //

CITIȚI ȘI

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22