Pe aceeași temă
Un vartej de vaste proportii, cu implicatii globale, a tulburat la sfarsitul verii si la inceputul toamnei cursul istoriei contemporane astfel cum parea statornicit din anii 1989-1991, vremea prabusirii hegemoniei sovietice in Europa Rasariteana, apoi a insesi Uniunii Sovietice si a concomitentei expansiuni a lumii apusene in vidul lasat de acest seism mondial. Conducerea Rusiei, obsedata de primejdia extinderii democratiei, perceputa ca pericol de moarte pentru sistemul ei de guvernare traditional si actual, si de perspectiva extinderii libertatii si a garantului ei politic-militar, alianta NATO, in ceea ce continua sa considere aria proprie de hegemonie, a hotarat sa puna capat aparentei de intelegere cu Occidentul, care, in ciuda unor ezitari si temporizari, nu a putut fi convins sa renunte durabil la proiectul de includere a Georgiei si Ucrainei in structurile lumii libere. Urmarea acestei hotarari a fost recursul la forta. Intr-atat de exasperat era urmarita la Kremlin perspectiva integrarii Georgiei in NATO, greu de acceptat atat in sine, cat si prin semnificatia ei de precedent contagios!
Cei care au premeditat lovitura s-au lasat sedusi de o evaluare prea optimista a contextului international. Cu SUA aflate in faza finala a unei campanii electorale prezidentiale indarjite, cu preocuparile si implicarile internationale multiple ale politicii americane - Iran, Irak, Afganistan si, mai recent, America Latina -, cu o Uniune Europeana nesigura pe optiunile ei in privinta unora dintre problemele majore de politica externa, cu atat mai mult cu cat unele dintre statele membre se afla in stare de dependenta energetica fata de Rusia, conducatorii din Kremlin pareau indreptatiti sa spere ca Occidentul nu avea sa vina in sprijinul unei tari indepartate precum Georgia, care nu beneficia inca de protectia NATO. Ragazul castigat in aceasta privinta de Kremlin la Bucuresti, la reuniunea NATO din primavara, cu concursul gratios al Germaniei si al Frantei, parea sa favorizeze o actiune indrazneata a Rusiei in Caucaz, dar si sa o impuna imperativ ca moment al ultimului prilej. Lovitura din Georgia a fost proiectata intre speranta conjuncturii favorabile si exasperarea ultimei sanse.
Indiferent de inlantuirea, inca insuficient lamurita, a faptelor in faza initiala a conflictului ruso-georgian, telurile Rusiei s-au vadit in insasi desfasurarea actiunii ei militare. In esenta, operatiile armatei ruse au urmarit inlaturarea de la conducerea Georgiei a actualului ei conducator si, odata cu aceasta, a pericolului integrarii tarii in alianta atlantica, perceputa de Kremlin, in optica traditionala, ca primejdie majora pentru veleitatile ei hegemonice in Caucaz si in Marea Neagra si, in general, pentru stabilitatea imperiului rus. Implicit, in actiunea din Caucaz era si avertismentul transmis Ucrainei, care, pentru a se pune la adapost de aspiratiile de dominatie ale "marelui frate" de la miazanoapte, a carui "protectie" o indura de mai bine de trei secole, bate la randul ei la portile NATO. Potrivit variantei celei mai favorabile pentru conducerea rusa, inlaturarea presedintelui Mihail Saakasvili urma sa fie rezultatul unei rasturnari dinlauntru, infaptuita de elemente fidele Kremlinului, ceea ce ar fi acoperit agresiunea militara cu aparenta unei evolutii democratice. Planul a fost, insa, zadarnicit de loialitatea manifestata de georgieni fata de presedintele lor si de cauza independentei si a libertatii pe care a intruchipat-o si, mai ales, in chip neasteptat, de refuzul clar manifestat de NATO de a accepta dictatul pregatit cu grija la Moscova si aflat in curs de executie. Avertizata de reactia negativa generala fata de agresiunea in curs de desfasurare si mai ales de sosirea unor nave militare ale aliantei occidentale in apele Marii Negre, conducerea rusa a oprit inaintarea trupelor ei, ajunse la mica distanta de Tbilisi, capitala Georgiei. Dupa ezitari si evolutii contradictorii, Rusia a acceptat sa se incline in fata Europei, reprezentata de presedintele ei actual, Nicolas Sarkozy. Trupele ruse au inceput sa bata in retragere, iar, dupa noi amanari si negocieri, au inceput sa evacueze efectiv Georgia in cursul lunii septembrie, operatia urmand sa fie desavarsita in luna urmatoare.
Un bilant final al recentului seism international, care a pus sub semnul intrebarii armistitiul de doua decenii dintre Rusia si NATO, este, desigur, prematur; cateva urmari imediate, unele cu efecte de lunga durata, se pot totusi intrevedea. Asadar, ce a castigat si ce a pierdut Rusia din actiunea militara impotriva Georgiei, care e raportul dintre profit si pierderi in urma acestei operatiuni?
Iesirea din hibernare a Rusiei
Cel mai insemnat rezultat dobandit a fost reafirmarea pe scena internationala printr-un act de forta, vestitor al iesirii din hibernarea si defensiva care au caracterizat politica externa a Rusiei in ultimii douazeci de ani. La initiativele succesive ale Occidentului, sub conducerea SUA, Rusia a raspuns acum, pentru prima oara efectiv, cu o actiune ofensiva proprie, politica si militara, o incercare de a inversa cursul dominant, cu sens unic, al relatiilor internationale. Neindoielnic, la nivel mondial operatia s-a incheiat cu un esec; in schimb, e sigur ca in "vecinatatea imediata" - formula si realitate atat de scumpa conducatorilor rusi - s-a resimtit puternic socul. Daca cei aflati sub scutul NATO - Tarile Baltice si Polonia - au manifestat hotarat dorinta de a consolida legatura protectoare, unii dintre cei ramasi inca la portile cetatii sunt siliti sa supuna unei noi reflectii optiunea lor. E cazul Ucrainei, obiectiv major al preocuparilor conducerii din Kremlin, care a fost aruncata intr-o criza politica majora de evolutia evenimentelor din Georgia si este silita sa reexamineze in profunzime optiunile posibile. Influenta psihologica represiva a avut desigur actiunea si asupra veleitatilor de emancipare nemanifestate inca ale mozaicului de popoare peste care domnesc conducatorii din Kremlin. Nu mai putin insemnat e si efectul de intimidare scontat asupra aliatilor europeni ai SUA, supusi santajului energetic si mai sensibili la amenintarile militare din Rasarit, asadar mai inclinati la concesii si mai tentati de ideea de a deveni efectiv "a treia forta", intermediara intre supraputerea de fapt nord-americana si cea rusa, care se straduieste sa redobandeasca acest statut. De la declansarea actiunii militare in Caucaz, dar mai ales dupa incheierea acesteia, conducatorii rusi nu au incetat sa semnalizeze hotararea de a recupera statutul de supraputere, proclamand repetat decizia de a pune capat pasivitatii, de a interveni activ in toate partile lumii, de a-si consolida legaturile economice si politice cu oricare alta putere, exclusiv in functie de interesele proprii, independent de orice alte considerente. Surprinde afirmarea ostentativa si repetata a acestei noi directii de politica mondiala, explicabila poate si prin nevoia resimtita de conducerea rusa de a atenua cu mijloace propagandistice efectul de opinie al esecului suferit in Georgia. Indoielnic este castigul realizat prin autoproclamarea independentei Abhaziei si Osetiei de Sud - asadar ruptura lor oficiala de Georgia, careia ii apartin traditional -, dat fiind ca oricum cele doua provincii se aflau si inainte in sfera de dominatie a Rusiei prin incalcarea ordinii de drept creata in 1991.
Neindoielnic, conducerea din Kremlin a castigat prin actiunea impotriva Georgiei popularitate in randul populatiei ruse, traditional atasata politicii de forta a guvernantilor ei, "servitute voluntara" cultivata de patura conducatoare, care a oferit constant supusilor ei compensatii de orgoliu national pentru libertate si alte drepturi elementare refuzate.
Regresul in istorie
Pasivul operatiei militare pare a depasi considerabil activul realizat. In primul rand, renuntarea la finalizarea actiunii: Georgia a ramas o tara independenta, orientata, probabil mai hotarat decat inainte de infruntarea cu Rusia, spre integrarea in NATO. Din declaratiile presedintelui rus Medvedev, care a amenintat Georgia, daca va repeta "agresiunea", cu o actiune militara similara celei deja infaptuite, chiar in eventualitatea apartenentei tarii la NATO, reiese constientizarea probabilitatii acestei evolutii. Asadar, Georgia a ramas in afara sferei hegemonice a Rusiei si si-a consolidat perspectiva de a fi inclusa in NATO, cu toate implicatiile probabile ale acestei evolutii: politice, strategice si nu in ultimul rand economice, anume posibilitatea de a instala conducte pentru transportul materiilor energetice in afara teritoriilor controlate de Rusia.
Grave au fost urmarile direct strategice. Trecand peste toate amenintarile Rusiei, Polonia a pus pe loc capat tergiversarii de mai bine de un an si jumatate in privinta hotararii de a accepta platforme pentru scutul antiracheta. Semn al determinarii NATO de a nu ingadui Rusiei sa-si duca pana la capat, adica pana la finalizarea politica, operatia militara, vase militare ale Aliantei si-au facut aparitia in Marea Neagra. In Romania a sosit o escadrila a aviatiei militare a SUA, angajata, impreuna cu aviatorii romani, in exercitii intense.
Probabil cel mai nociv efect de durata pentru Rusia e izolarea in care a impins-o atat interventia militara in Georgia, cat si desprinderea fortata din structura statala a acesteia a provinciilor Abhazia si Osetia de Sud. Cele cateva recunoasteri nesemnificative ale incalcarii suveranitatii si integritatii teritoriale a tarii agresate pun mai puternic in lumina refuzul covarsitor al statelor lumii de a accepta faptul implinit. "Rusia e din ce in ce mai izolata pe plan international", a constatat secretarul de stat al SUA, Condoleezza Rice. Remarcabil a fost refuzul Uniunii Europene de a omologa in tacere agresiunea rusa si hotararea de a prelua actiunea de infranare cu mijloace diplomatice a apetitului imperialist revigorat al Kremlinului. Interventia Europei in aceste imprejurari a avut darul sa lamureasca Rusia ca, in cazuri extreme, precum cel al actiunii militare in Georgia, efortul ei traditional de subminare a aliantei SUA-UE e sortit esecului. In schimb, aceeasi interventie europeana a oferit Rusiei posibilitatea de a diminua propagandistic proportiile infrangerii suferite prin negocieri cu membrul minor al NATO, nu cu marele adversar, oficial recunoscut din nou si public denuntat, SUA.
"Criza georgiana", cum va fi calificata, probabil, in manualele dedicate evolutiei relatiilor internationale in epoca postsovietica actiunea militara rusa din Caucaz in august-septembrie 2008, a mai avut darul de a da la o parte valul de aparenta intelegere intre marele invingator si marele invins al Razboiului Rece. Ajunsa la limita celor mai grave consecinte pentru puterea ei traditionala, conducerea rusa a inteles ca a mimat zadarnic, timp indelungat, dorinta de intelegere si convergenta cu Occidentul si a decis sa reintre pe scena marii politici mondiale printr-un act de forta. Recunoscandu-si public antagonistul principal, Kremlinul ataca fatis, repetat si dur, SUA si anunta masuri de infruntare a marelui adversar. De o parte, sunt preconizate majorari exorbitante ale bugetului militar pe anul urmator, testarea armelor noi - rachete balistice intercontinentale, destinate sa contracareze scuturile americane -, de alta parte, sunt sprijiniti deschis sau macar indemnati la rezistenta adversarii Statelor Unite din America Latina - in Venezuela au sosit avioane si vase militare ruse - si din Orientul Mijlociu - Iranul, a carui eventuala agresare militara a fost declarata recent "inacceptabila" la Moscova. Vehement atacata este globalizarea democratiei, declarata invelis ideologic al imperialismului american. Globalizarii democratice Kremlinul ii opune multipolaritatea mondiala, formula de aparare a identitatii autocratice si imperialiste ruse traditionale. Adversarul principal fiind identificat, noua politica rasunator proclamata de Kremlin poate fi caracterizata drept "USA first", reversul a ceea ce a fost caracterizat drept directia dominanta a politicii externe nord-americane, "Russia first".
Pierderea cea mai grea care rezulta pentru Rusia din cea mai recenta intorsatura a politicii ei externe este insa regresul in istorie, intarzierea reformelor anuntate si mult exaltate de presedintele Medvedev, daca nu chiar abandonarea lor. Intreg programul politic de infruntare cu libertatea in expansiune, cu globalizarea democratiei presupune si impune, in conditiile date, consolidarea autocratiei, negarea libertatii si represiunea ca recurs suprem pentru inabusirea aspiratiilor elementare ale omului. Toate acestea pe termen lung, cu consecinte dezastruoase, inclusiv pentru aspiratiile de putere ale guvernantilor! Plusul de putere realizat in prezent se converteste intr-un minus grav in viitor. Intregul curs al istoriei ruse si mai ales sovietice - prin cresteri in salturi si prin succesive prabusiri - e marturia urmarilor nefaste pentru insasi puterea conducatoare ale defazarilor istorice provocate de sugrumarea celui mai puternic stimulent al creatiei si al puterii derivate din ea: libertatea.
Intr-un moment critic pentru puterea sovietica la inceputurile ei, in 1918, cand, sub presiunea superioritatii zdrobitoare a armatei germane, puterea sovietica a acceptat masivele concesii teritoriale impuse de puterile centrale, in cursul negocierilor de la Brest-Litovsk, Lenin a hotarat acceptarea clauzelor draconice ale capitularii invocand formula: "Dau spatiu ca sa castig timp". Din pacate, timpul castigat avea sa fie folosit nu pentru demolarea autocratiei, ci pentru consolidarea ei intr-o formula noua, mult mai inumana social si contraproductiva politic, pe termen lung. Pusi in fata unei optiuni similare, conducatorii Rusiei din zilele noastre sacrifica timpul, vital pentru intrarea efectiva in modernitate, de dragul spatiului imperial, dupa care jinduiesc, in spiritul a ceea ce s-a numit "geofagia rusa". Istoria va demonstra desigur cat de nefasta a fost optiunea lor.