Pe aceeași temă
„Trebuie să cerem ca navigația și traficul maritim să fie protejate în apele internaționale. Sunt sigur că NATO și alți actori pot juca un rol în protejarea flotelor comerciale”, a spus Kofod-Olsen. Compania pe care o conduce, lider global în domeniu, gestionează circa 2.200 de nave cu un echipaj total de 44.000 de marinari și are birouri în 30 de țări.
„În orice altă parte a lumii unde a existat un conflict de proporții care a avut impact asupra apelor internaționale, a existat și o formă de escortă pe care să te poți baza”, a declarat Kofod-Olsen, potrivit Financial Times. Cele mai afectate ar fi transporturile de produse agricole - în principal cereale - și cele de îngrășăminte.
Oficialii NATO au precizat însă că nu iau în considerare misiuni de escortă, dar că România, Bulgaria și Turcia au trimis nave pentru a neutraliza minele care plutesc în derivă în Marea Neagră.
Potrivit Organizației Internaționale Maritime din cadrul ONU, 84 de nave cu circa 500 de marinari la bord sunt blocate în acest moment în porturile Ucrainene, iar 10 au fost avariate de proiectile sau mine.
Cererea șefului V.Group vine în contextul discuțiilor privind introducerea unor coridoare maritime, curățate de mine, care să permită trecerea în siguranță a acestor nave blocate. Rușii spun că ei au instituit astfel de coridoare, dar ele nu pot fi folosite din cauza minelor din apele teritoriale ucrainene. Kievul susține însă că există riscul ca asemenea coridoare să fie folosite de flota rusească pentru a ataca Ucraina.
Marea Neagră este o rută maritimă majoră pentru circulația mărfurilor între Europa și restul lumii. Însă războiul din Ucraina declanșat în urmă cu două luni a făcut traversarea Mării Negre periculoasă iar societățile de asigurare refuză să asigure navele care navighează în aceste ape.
Conflictul armat a paralizat exporturile agricole din Ucraina și țările riverane, care asigurau un sfert din comerțul internațional cu grâu, aproape o cincime din cel cu porumb și 12% din totalul caloriilor comercializate la nivel global. Acest blocaj a declanșat o criză alimentară globală, cele mai afectate țări fiind cele care își asigură mare parte din alimente din import.
Este puțin probabil ca treimea de nord a Mării Negre să se redeschidă în curând navigației, ceea ce va crea probleme pentru marii comercianți de mărfuri agricole, precum Cargill, Bunge, ADM și Louis Dreyfus, să se aprovizioneze produse agricole.