Pe aceeași temă
Moneda euro din Cipru nu va mai putea părăsi insula și e foarte posibil să redevină o monedă națională, ceea ce ar putea marca sfârșitul monedei unice europene în forma actuală.
În timpul crizei care i-a copleșit economia, Ciprul a dobândit reputația unei insule-problemă, principala responsabilă pentru propriile nenorociri. Mașinăria de relații publice a UE s-a pus în mișcare pentru a acredita explicația aceasta. Actuala perioadă haotică a scos în evidență disfuncțiile mecanismului anticriză la nivelul factorilor de decizie din Troikă – Comisia Europeană, Banca Centrală Europeană și FMI. Deseori, aceștia au părut să improvizeze jalnic, într-o zi declarând cu încredere că Ciprul reprezintă unica problemă într-o vreme când stabilitatea se întoarce în zona euro, în alta afirmând, rău prevestitor, că năvala asupra conturilor private ale oamenilor ar putea fi un model pentru alte țări afectate de criza monetară. În realitate, Ciprul evidențiază disfuncțiile din inima zonei euro, care se arată tot mai incapabilă să acționeze ca o autentică uniune monetară.
După 1999, experimentul monedei comune a pus laolaltă 17 națiuni ale UE cu economii inegale, ce se bazau pe sectoare diferite de afaceri, industrie și comerț, cu condiții și cicluri economice diferite. O doză puternică de ideologie a fost aplicată peste realitate de către politicieni ale căror cunoștințe economice sunt adesea minuscule: conform acestora, legile gravității economice ar putea fi sfidate, iar euro-zona ar putea fi transformată într-o trambulină pentru viitorul stat comun european prin simplă voință politică. Dar încă dinaintea izbucnirii crizei economice din 2009, devenise clar că baza politică pentru cooperare nu există. State mai puternice sau mai pirpirii au deformat regulile, oricum șubrede, menite să stabilizeze zona euro sau pur și simplu le-au sfidat.
Și acum, după ani de criză, unele reguli fundamentale pentru menținerea UE sunt puse în discuție sau ignorate. Mecanisme de control au fost impuse de statul cipriot cu consimțământul Troikăi, restricționând sever mișcarea liberă a capitalului, unul dintre stâlpii cooperării europene. Moneda euro din Cipru nu va mai fi identică cu moneda euro din alte țări europene. Ea nu va mai putea părăsi insula și e foarte posibil să redevină o monedă națională. Acest fapt ar putea marca sfârșitul monedei unice europene în forma actuală.
Acționariatul băncilor și depunătorii au fost considerați de neatins în primii ani ai crizei economice. Banca Centrală Europeană a insistat chiar ca deținătorii de obligațiuni neasigurați să fie compensați în întregime, când băncile irlandeze au devenit insolvente, în 2010. Acum, însă, se consideră că e legitim să fie vizați chiar micii depunători, care au sub 100.000 de euro în bănci. O astfel de măsură fusese văzută înainte ca o cale spre panica financiară și spre fuga de bănci a cetățenilor obișnuiți. Ideea că „ajustările“ sunt acum în regulă ar putea avea legătură cu faptul că instituțiile financiare importante ale UE au reușit să se elibereze de toxicul sector bancar de la periferia zonei euro. Așa că solidaritatea e privită acum ca un lucru de care putem să ne dispensăm. Mare parte din clasa de mijloc cipriotă va fi distrusă. Dacă milioane de cetățeni din clasa de mijloc europeană se hotărăsc să acționeze înainte de a deveni următoarele victime, atunci, probabil, își vor depune economiile în băncile țărilor din inima zonei euro.
Chiar înainte ca aceasta să se întâmple, e limpede că zona euro a devenit o entitate cu două niveluri, în care un număr tot mai restrâns de țări importante definesc abordarea crizei conform propriilor interese. În același timp, un număr în creștere de țări care se confruntă cu o reală criză economică ce putea dura mulți ani au parte de o relație cu Germania și alte țări nordice asemănătoare cu cea care a părut să existe mereu între Statele Unite și mare parte din America Latină în secolul XX. Cerând o „ajustare“ generală a deținătorilor de conturi în bănci, factorii de decizie din UE au jefuit cadrul legal pentru dreptul de proprietate. Aceasta e o înfrângere îngrozitoare în termenii libertății economice1.
Ciprul a fost prezentat lumii ca o insulă delincventă în căutare de aranjamente financiare ilicite. La apogeul crizei, Pierre Moscovici, ministrul de Finanțe francez, a numit Ciprul „o economie de cazino pe marginea falimentului“2. Dar, conform unui studiu publicat de Tax Justice Network, cuprinzând date din 70 de țări, Germania este în acest moment unul dintre cele mai largi paradisuri ale evaziunii fiscale – situându-se chiar înaintea Elveției și Insulelor Cayman. Comisia Europeană a lansat deja procedura de infringement împotriva Germaniei din cauza ezitării autorităților financiare din această țară de a urmări spălarea de bani. Într-un raport din 2013, poliția germană a admis că tranzacțiile din Italia, Rusia, Ucraina și Belarus se dovedesc tot mai problematice, fapt care pune declarațiile despre ilegalitățile Ciprului într-o nouă perspectivă3.
Când elita politică cipriotă, susținută de o populație furioasă, a părut înclinată să respingă negocierea în termenii UE, revelații despre trecutul problematic al Ciprului s-au strecurat de la Bruxelles: au existat plângeri că documente europene privind negocierile cu Rusia s-au scurs frecvent spre Moscova via Cipru, iar țările europene membre NATO ar fi nemulţumite în legătură cu delăsarea Ciprului în abordarea spionajului rusesc și a felului în care împiedică cooperarea europeană cu NATO din cauza problemelor cu Turcia.
Dar alunecoasa dimensiune levantină a Ciprului era cunoscută de ani întregi. În 2004, Günther Verheugen, comisar european pentru extindere (căruia i s-a oferit recent un doctorat onorific la Cluj pentru serviciile sale în slujba cauzei europene), a neglijat avertismentele privind Ciprul, insistând că modelul UE este atât de puternic, încât poate absorbi și cele mai dificile cazuri. El a cedat, de asemenea, în fața Greciei, protectoarea insulei cipriote, care amenința să blocheze extinderea UE spre țări ale fostului bloc comunist, în cazul în care Ciprul nu este primit și el în UE.
Modelul de „afaceri“ cipriot era și el bine cunoscut. Consiliul Europei a trimis patru delegații în Cipru, după 1989, în privința spălării de bani. Firmele de audit au afirmat că nu au descoperit nimic scandalos, în ciuda cooperării slabe din partea cipriotă; Comisia Europeană tocmai a angajat din nou una dintre aceste firme pentru un alt raport menit să convingă parlamentele țărilor creditoare să dea bani pentru salvarea economică a Ciprului, ce fusese convenită pentru 25 martie.
Cancelarul german Angela Merkel a fost citată, în 2012, cu o declarație conform căreia Ciprul, nu Grecia, este veriga slabă în criza zonei euro. Dar factorii de decizie din UE s-au comportat ca și când n-ar fi auzit.
În martie 2012, Germania și aliații acesteia au hotărât să impună pierderi grele deținătorilor de obligațiuni din Grecia, pentru a reduce datoria acestei țări de la 350 miliarde de euro la o sumă ce părea mai acceptabilă, 200 de miliarde. Alternativa ar fi fost ieșirea Greciei din zona euro, ceea ce ar fi dezlănțuit un haos care ar fi putut să umbrească alegerile din Germania, din toamna acestui an. Această măsură a avut un impact cumplit asupra băncilor cipriote, deja în agonie din cauza colapsului economiei grecești. Acum, băncile cipriote s-au aflat printre cele mai importante victime ale acestei parțiale amnistii financiare, din cauza investițiilor lor considerabile în Grecia.
Niște factori de decizie mai competenți ar fi putut să prevadă necesitatea de a recapitaliza băncile cipriote ca parte a acordului privind Grecia din martie 2012, pentru a preîntâmpina o nouă urgență în flancul sudic, deja fragil, al zonei euro. În vara lui 2012, autoritățile cipriote au abordat Bruxellesul pe marginea acestui subiect. Ciprul a deținut Președinția UE în a doua jumătate a anului trecut. Dar negocierile privind o posibilă salvare financiară a UE au fost înghețate până după alegerile generale din Cipru, din februarie 2013.
Au existat semnale continue din partea experților financiari privind potențialul Ciprului de a declanșa o nouă fază a crizei zonei euro. Dar Ciprul și aspecte generale ale administrării crizei europene au devenit prizonieri ai politicii electorale din Germania, cu repercusiuni pe care puțini și le-ar fi putut imagina când abordarea greșită a problemei cipriote a declanșat cea mai serioasă criză a zonei euro, în martie 2013.
Într-o negociere care s-a prelungit târziu în noapte, Troika a pus în fața proaspăt alesului președinte al Ciprului, Nicos Anastasiades, o alegere de neînghițit: sau devastează depozitele bancare, inclusiv pe cele sub 100.000 de euro, sau este martor la reducerea valorii acestora, prin decizia BCE de a tăia finanțarea băncilor cipriote în câteva zile.
Dar o rezistență neașteptată a intervenit din partea populației cipriote și a elitei politice. Cum băncile cipriote au rămas închise vreme de 10 zile, Rusia s-a apropiat pentru a vedea dacă poate arunca o ancoră financiară care ar putea salva de la colaps băncile cipriote. Moscova a rămas însă impasibilă. Probabil cei mai abili dintre investitorii săi reușiseră deja să-și retragă investițiile din Cipru (posibil datorită filialelor din Londra ale băncilor cipriote, încă deschise). Oricum, de ce s-ar fi grăbit autoritățile rusești să-i ajute pe acei cetățeni ruși care dovediseră că nu au încredere în băncile din Rusia pentru a-și păstra câștigurile? Acesta pare a fi fost mesajul de la Kremlin către clasa de mijloc rusă: dacă vă depuneți banii în afara Rusiei, n-o să mișcăm niciun deget pentru voi. Vladimir Putin trebuie să fi înțeles destul de repede că modul în care Troika abordează criza este atât de oribil, încât este mai bine ca Rusia să stea în umbră, pentru a-i permite UE să demonstreze cât de inadecvată a devenit ca model al unei ordini liberale paneuropene.
Uniunea Europeană s-a fragmentat: țările bucuroase să fie în afara zonei euro, dar neliniștite că vor fi atinse de încercările disperate ale Bruxellesului de a propaga moneda unică, și statele din zona euro. Acum, linia de demarcație separă țările creditoare, tot mai reticente să ofere sprijin, de cele în dificultate. Problemele acestora din urmă derivă atât din propria lor imprudență, cât și din a fi parte a unei ordini economice ale cărei reguli nu sunt în interesul lor, pe termen lung. Germania și alte țări din partea nordică a zonei euro cu un profil similar s-au descurcat destul de bine în epoca monedei unice, datorită calităților lor specifice, dar și datorită faptului că această epocă s-a potrivit foarte bine cu modul de funcționare al economiilor lor. Nu e nicio grabă de a redesena arhitectura uniunii monetare, cu excepția cazurilor în care consolidează pe mai departe avantajele țărilor nordice.
Wolfgang Schauble, implacabilul ministru de Finanțe al Germaniei, a declarat că Ciprul a adoptat „modelul greșit“ de afaceri. Ministrul de Externe al Luxemburgului, Jean Asselborn, a declarat Agenției Reuters că „Germania nu are dreptul să hotărască asupra modelului de afaceri al altor țări din UE. Nu trebuie să ajungem în situația în care, sub pretextul standardelor tehnic-financiare, alte țări sunt înăbușite“. Din pură întâmplare, sectorul bancar al Luxemburgului depășește PIB-ul acestei țări de 23 de ori, în timp ce în cazul Ciprului depășirea ajunge la doar 7 ori.
Unei astfel de Uniuni Europene îi va fi tot mai dificil să-și exercite autoritatea sau poate chiar să rămână unită. Va fi interesant de văzut ce părți de pe scena politică românească vor avea răspunsul coerent în fața unui peisaj european brusc chinuit – răspuns care ar putea avea sens pentru alegătorii pe care caută să-i mențină sau să-i recâștige.
Note:
1. Ben Davis, Ciprul – Ce ironie!?, Hinde Capital, 18 martie 2013
2. BBC news, 25 martie 2013
3. Germania: paradis fiscal pentru spălarea de bani, Deutsche Welle, 30 octombrie 2012
* Tom Gallagher tocmai a încheiat cartea cu titlul Europe’s Path to Crisis: the Story of the EU’s Utopian Union. Aceasta va apărea la sfârșitul anului în curs.
Traducere de MĂDĂLINA ȘCHIOPU