Pe aceeași temă
Va conștientiza Occidentul natura conflictului cu islamismul sau se va merge în continuare, chiar și după ultimele evenimente tragice, pe cărările bătătorite din trecut?
Un milion și jumătate de oameni au ieșit duminică în stradă la Paris. Luând în calcul și restul Franței, ajungem la peste trei milioane de participanți. O copleșitoare desfășurare de forțe. Impactul a fost amplificat de prezența celor peste 50 de șefi de stat și de guvern care au ținut să fie prezenți. S-a insistat pe prezența simbolică, în primele rânduri ale coloanei oficiale, alături de principalii lideri europeni, a lui Benjamin Netanyahu și Mahmoud Abbas, într-o perioadă în care tensiunile dintre Israel și palestinieni sunt la cote ridicate. Iar François Hollande a ținut să-l aibă lângă el pe Ibrahim Boubacar Keita, președintele Mali, țară în care trupele de elită franceze au intervenit recent împotriva unor grupări islamiste. Chiar și țările din Golf, spațiu care asigură în bună măsură finanțarea mișcărilor teroriste islamice, au ținut să fie prezente. Până și Hamas a condamnat atacul terorist asupra săptămânalului Charlie Hebdo, deși a refuzat, semnificativ, să-l condamne și pe cel asupra magazinului evreiesc!
Am asistat, indubitabil, la o impresionantă demonstrație de solidaritate globală. Însă când ajungem la mesajele pe care participanții, oameni obișnuiți sau VIP-uri, au dorit să le transmită, lucrurile nu mai sunt la fel de clare. Poate doar ideea că nu există niciun fel de justificare pentru astfel de acțiuni violente să fi fost îmbrățișată cvasiunanim. Pentru că, dacă ne referim la aceea a apărării necondiționate a libertății de expresie, e greu de văzut cum Serghei Lavrov, ministrul de Externe al Rusiei, sau președintele turc Recep Tayyip Erdoğan (care tocmai a ordonat recent arestarea unor jurnaliști incomozi și în campania electorală la prezidențiale a decis blocarea unor rețele sociale) ar putea fi trecuți în categoria campionilor acestui gen de mesaj. De altfel, viziunile divergente atunci când vine vorba de interpreterea evenimentelor tragice de la Paris s-au făcut simțite chiar duminică: Marine Le Pen, liderul Frontului Național, pe care sondajele de opinie o plasează în acest moment pe primul loc în opțiunile de vot într-un potențial prim tur al alegerilor prezidențiale din Franța, nu a fost invitată să facă parte din coloana oficială. Și, cu siguranță, în zilele următoare ele vor lua amploare.
Două sunt punctele mari de ruptură. Primul, prezent și în spațiul public de la noi (în chestiunea obligativității prezentării unui act de identitate la achiziția cartelelor PrePay): suntem de acord să limităm o serie de drepturi individuale, precum protecția spațiului privat, din motive de securitate? Al doilea ține de maniera în care lumea occidentală ar trebui să se raporteze la terorismul islamic: sunt acțiuni izolate ale unor fanatici sau e vorba de un adevărat război împotriva valorilor care definesc democrațiile de tip liberal?
Dacă ne oprim la primul aspect, oponenții înăspririi reglementărilor în materie de securitate spun că exact asta își doresc teroriștii și că, oricum, nu vor fi împiedicate astfel atentatele. Că soluția este aceea de a lupta împotriva cauzelor, precum marginalizarea comunităților musulmane în societățile occidentale, și că trebuie implicați musulmanii moderați în demersul de descurajare a mișcărilor jihadiste. Cei implicați direct în lupta antiteroristă au însă o altă părere. Într-o rară luare de poziție publică, directorul MI5 (serviciul de securitate britanic) avertiza recent că inițiative menite să limiteze supravegherea electronică pot avea efecte negative majore în planul securitații. Sigur că nimeni nu poate garanta succesul absolut al unor astfel de măsuri, dar a lăsa garda jos din acest motiv nu este nici pe departe un răspuns adecvat. Iar riscurile sunt pe zi ce trece tot mai ridicate. Un atentat terorist nuclear sau cu arme biologice nu poate fi deloc exclus ca ceva imposibil. În al doilea rând, influența imamilor tradițional moderați din Occident este de fapt extrem de limitată. Propaganda agresivă făcută de canalele de televiziune finanțate generos de cercuri fundamentaliste din zona Golfului, canale recepționate, prin antene parabolice, în locuri precum periferiile Parisului în care există mari comunități musulmane, este cea care contează cu adevărat.
Al doilea aspect stârnește și el o mulțime de controverse. Cuvântul cheie este „război“. Editorialistul Simon Jenkins, de la The Guardian, și o bună parte a intelighenției de stânga resping categoric o astfel de etichetă. O consideră chiar periculoasă. Iată însă că după atentatele de la Paris o mulțime de voci, între care și personalități, ca filosoful francez Bernard-Henry Levy sau scriitorul Umberto Eco, descriu islamul jihadist drept o nouă formă de fascism, a cărui țintă este demolarea valorilor fundamentale care definesc societățile de tip occidental. Din această perspectivă, suntem în plin conflict ideologic global. Iar raportarea nu trebuie să se facă la Islam, ca credință religioasă, ci la islamism ca expresie politică a Islamului cu obiective foarte precise: 1) instalarea unor regimuri fundamentaliste și introducerea Sharia ca doctrină de guvernare în spațiul musulman; 2) atacul concertat asupra lumii occidentale, mai ales prin activarea unei părți radicalizate din comunitățile musulmane, însumând peste 20 de milioane de oameni, deja existente acolo. Din acest punct de vedere, putem face o paralelă cu confruntarea ideologică care a dominat secolul trecut, aceea dintre capitalism și marxism. Va conștientiza Occidentul natura acestui conflict sau se va merge în continuare, chiar și după ultimele evenimente tragice, pe cărările bătătorite din trecut?