Pe aceeași temă
Proiectul unei societăţi deschise în care tradiţia politică arabo-islamică să se împace şi să accepte valori sociale şi politice democratice, susţinut de o importantă elită intelectuală şi de acţiuni civice nu mai puţin importante într-o serie de state arabe, început cu peste trei decenii în urmă, pare acum într-un serios impas.
Egiptul pare prins într-un turbion al violenţei şi al acţiunilor distructive sau, mai bine zis, autodistructive. În vreme ce militarii şi guvernul în funcţie par mulţumiţi de reacţiile externe ponderate care condamnă violenţa, pentru care nu pare însă ca ei să simtă vreo vină (mai puţin Muhammad el-Baradei, care şi-a asumat prin demisie detaşarea de acţiunile violente), Fraţii Musulmani continuă apelul la rezistenţă şi la adunări de susţinere tot mai ample. În timp ce numărul morţilor creşte de la o zi la alta, după fiecare nouă confruntare care are loc în Cairo, în pieţe, spitale sau moschei, asistăm cu perplexitate la apeluri aproape candide venite, de pildă, dinspre Liga Arabă, care cheamă desuet şi, desigur, tardiv la dialog naţional, invocând al-maslaha al-wataniyya (interesul naţional), fiind evident pentru toată lumea că această fază a fost depăşită, odată cu intervenţia în forţă a militarilor pentru degajarea celor două sit-in-uri principale din Cairo organizate de susţinătorii preşedintelui Mursī.
Violenţa din Orientul Mijlociu stârneşte doar preocupare
Ceea ce surprinde cel mai tare este reacţia la violenţă – intern şi internaţional. Presa arabă şi internaţională reia opinii ale străzii egiptene care găseşte motivaţii pentru intervenţia armatei împotriva susţinătorilor preşedintelui Mursī. „Armata trebuie să restabilească ordinea... altfel, ar da dovadă de slăbiciune... să redea circulaţiei publice două dintre cele mai importante pieţe ale capitalei... militarii nu pot să permită aceste sit-in-uri într-un oraş în care numărul locuitorilor şi al vehiculelor se măsoară în milioane şi zeci de milioane... în septembrie, începe anul şcolar, deci se impune ca până atunci ordinea să fie restabilită... toată lumea se aştepta ca după Ramadan armata să intervină.“ Constatăm, fără surprize, că pentru strada cairotă problema nu se pune în termenii pretenţioşi cu care lucrează analiştii şi chiar politicienii – revoluţie, contrarevoluţie, lovitură de stat, terorism, atac la siguranţa naţională, ci mult mai pragmatic, în termeni de viaţă cotidiană, cu toate aspectele acesteia. Imaginile de viaţă cotidiană urmându-şi cursul firesc, alături de cele ale tinerilor din Piaţa Tahrīr, care în acelaşi timp mureau pentru huriyya wa karāma (libertate şi demnitate) în urmă cu doar doi ani, ne revin în memorie cu uşurinţă.
Nu vom discuta despre reacţiile occidentale, acestea fiind în linia educativ-mustrătoare cu care suntem deja obişnuiţi (o proastă asimiliare a modelului democratic şi, prin urmare, o aplicare defectuoasă a acestuia, neintegrarea paradigmei drepturilor omului etc...), ne vom opri însă la luările de poziţie regionale care ascund, mai bine sau mai rău, tot atâtea interese şi, de multe ori, temeri pentru destinul politic naţional (statal sau dinastic). Partidele islamiste „surori“ din ţări precum Marocul, Tunisia, Sudanul sau Siria au avut reacţii previzibile pentru susţinerea dreptului Fraţilor Musulmani de a guverna ţara, drept obţinut prin respectarea jocului democratic. Probabil cel mai mare disconfort îl resimte An-Nahda, trecând la rândul său prin mai multe crize politice în răstimpul scurs de la victoria în alegerile tunisiene, însă având o strategie care dovedeşte mai mult pragmatism politic decât Fraţii Musulmani la Cairo.
Disconfortul monarhiilor arabe
Exprimată cu o oarecare întârziere, reacţia Regatului Saudit pare să fi împrumutat în conţinutul său din chiar poziţia militarilor egipteni faţă de Fraţii Musulmani, manifestând o preocupare aproape obsesivă pentru securitate. „Armata egipteană şi autorităţile în funcţie la Cairo nu fac decât să lupte pentru securitatea ţării şi împotriva terorismului, a rătăcirii şi a haosului. Iar aceia care se amestecă în treburile interne ale Egiptului vor alimenta conflictul şi dezbinarea naţiunii egiptene“, declara regele saudit, poziţiei căruia i s-au alăturat pe rând principale monarhii din Golf, cu excepţia notabilă a Qatarului. Ministrului de Externe qataraz, aflat în vizită de informare la Cairo imediat după asaltul militarilor asupra celor două sit-in-uri, i s-a permis să-i viziteze în închisori pe câţiva dintre liderii Fraţilor Musulmani, iar la final a fost foarte ferm în afirmarea necesităţii eliberării deţinuţilor politici, „nicio soluţie nu se poate întrevedea fără punerea în libertate a liderilor politici arestaţi, pentru a putea fi reluat dialogul naţional“. Trebuie remarcată în context asocierea tot mai pregnantă a postului de televiziune Al-Jazeera cu politica statului Qatar, în sensul susţinerii Fraţilor Musulmani şi a islamului politic, ceea ce a creat în ultima vreme o serie de incidente pe teren de pe urma cărora au avut de suferit reporterii, corespondenţii şi birourile televiziunii qatariote.
Totuşi, mai apăsat decât în alte ocazii, se aud din interiorul societăţilor din ţările Golfului voci care contrazic linia oficială, dinastică. Fie că este vorba de clericii saudiţi sau de membri ai Consiliului Consultativ din această ţară sau de partide cu simpatii islamiste din Iordania, asistăm în regiune la o diversificare a opiniilor politice în chestiuni fundamentale. Regele saudit, deşi într-o relaţie cunoscută ca dificilă cu componenta religioasă a societăţii, trebuie să fi fost cel puţin stânjenit de declaraţiile în contra liniei dinastice oficiale care s-au făcut auzite recent cu referire la evenimentele din Egipt. În general, monarhiile din Golf care au avut şi au probleme interne (din categoria drepturilor omului, bunei guvernări, drepturilor minorităţilor, respectării valorilor democratice etc.) şi care au vădite temeri legate de posibile evoluţii de democratizare a regiunii (fapt ce ar pune în chestiune pe alocuri însăşi structura lor statală) s-au grăbit să găsească justificări acţiunii armatei egiptene. Emiratele Arabe Unite, după ce califică drept „evenimente regretabile“ întâmplările de la Cairo, afirmă că „intervenţia armatei a fost determinată de comportamentul provocator al grupărilor extremiste“.
Susţinători ai preşedintelui Mursi se confruntă cu armata egipteană la Cairo (14 august 2013) |
Compromiterea unui proces de durată
Alături de Mūnsif al-Marzūqi, observăm cu îngrijorare o radicalizare în reacţii a celor două părţi, o absolutizare a modelului îmbrăţişat de una sau alta dintre ele: „cea mai mare greşeală este că fiecare dintre părţi consideră despre sine că deţine modelul ideal de organizare socială şi foloseşte statul pentru punerea în practică a acestuia“. Avem o nouă confirmare a acestei radicalizări a spectrului politic egiptean în propunerea primului ministru interimar Al-Biblāwī de dizolvare prin hotărâre judecătorească a Grupării Fraţilor Musulmani. Un joc la extreme, la fel cu cel jucat de Fraţii Musulmani şi preşedintele Mursī care, după o victorie fragilă (cu doar 51% din voturi), au crezut că pot neglija jumătate din populaţia Egiptului, că pot guverna fără să ia în considerare forţele de opoziţie, fie ele politice sau sociale. Izolarea internă pe care au construit-o în jurul lor Fraţii Musulmani pare să fi creat în final asocieri nefireşti, greu de imaginat cu doi ani în urmă, între extremiştii democraţiei, tinerii revoluţiei antisistem şi anti-Mubarak, pe de-o parte, şi chiar rămăşiţele sistemului contestat (celebrii al-fulūl), pe de altă parte (să rememorăm cele întâmplate pe 30 iunie...).
Numai că evenimentele acestor zile nu înseamnă doar o nouă criză politică a cărei rezolvare să fie posibilă prin apeluri redundante la dialog naţional, criză faţă de care forţe regionale şi internaţionale „îşi exprimă preocuparea“. Asistăm la distrugerea unei construcţii ideologice a cărei împlinire majoră a fost intrarea forţelor religioase islamiste în jocul politic democratic şi acceptarea regulilor acestuia. Proiectul unei societăţi deschise în care tradiţia politică arabo-islamică să se împace şi să accepte valori sociale şi politice democratice, susţinut de o importantă elită intelectuală şi de acţiuni civice nu mai puţin importante într-o serie de state arabe, început cu peste trei decenii în urmă, pare acum într-un serios impas. Unii comentatori arabi vorbesc despre o proastă asimilare a regulilor sistemului democratic, despre o neştiinţă a menţinerii echilibrului, alţii, mai numeroşi, despre compromiterea cu bună ştiinţă a unui proces democratic aflat la început, prin crearea unor imagini publice descumpănitoare – islamişti invocând legitimitatea democratică conferită de alegeri, pe de-o parte, şi liberali asociaţi unei intervenţii militare care debarcă un preşedinte ales, pe de alta. Acest fapt poate avea urmări grave, ca să-l cităm din nou pe Mūnsif al-Marzūqi, care compromit pe termen lung destinul politic al Egiptului şi al regiunii: „islamiştii îşi pierd încrederea în democraţie şi valorile sale fundamentale, în vreme ce forţele de orientare laică şi liberală pierd credibilitatea propriului mesaj“.
* Laura Sitaru este lector dr. la secţia de limba arabă a Universităţii din Bucureşti şi cercetător la Institutul Diplomatic Român.