Pe aceeași temă
Acceptarea pluralităţii politice, manifestată exclusiv sub forma luptelor de idei, şi nu de stradă, pare să fie, cel puţin pentru această etapă, principala provocare a societăţii egiptene, dacă nu considerăm aici şi dimensiunea economică puţin liniştitoare.
La doi ani de la înlăturarea preşedintelui Hosni Mubarak, Egiptul se află în faţa mai multor dileme pe care trebuie să le descifreze pentru a-şi putea continua parcursul, oricare ar fi acesta. Blocajul produs de recentele violenţe stradale, şi ele la rândul lor rezultatul unei acumulări de frustrări sociale şi politice, dă privitorului senzaţia unei profunde şi greu controlabile stări de haos. O situaţie greu de controlat, dar şi ceva mai greu de explicat, pentru a nu recurge la mult mediatizata şi simplificatoarea diviziune între curentele laic şi religios aflate într-o dispută decisivă în lupta pentru cucerirea spaţiului social şi politic din Egipt. Alături de Alain Gresh, ar trebui încă o dată să subliniem complexitatea spectrului politic egiptean, cu diviziuni ideologice bine marcate între putere şi opoziţie, între forţele politice în ansamblul lor şi societatea civilă, între vocea străzii şi cei care deseori vorbesc în numele acesteia, între partidele care au câştigat alegerile, precum şi în rândurile forţelor care constituie opoziţia. Blocul forţelor de orientare religioasă nu este mai puţin divizat decât cel al opoziţiei, diviziunile fiind tot mai vizibile nu numai între Fraţii Musulmani şi salafişti, ci şi în interiorul celor două mişcări. Trecerea bruscă de la funcţionarea clandestină, mai ales în cazul curentului salafist, către actul politic creează cel puţin incoerenţă în acţiunea politică. Tendinţele autoritare ale noii puteri, amendate just de reacţia „străzii“, şi-ar putea avea explicaţia şi în această bruscă situare în rândurile decidenţilor politici, sāni’ū l-qarārāt, dar şi într-o ideologie rigidă, articulată pe principii desuete raportate la evoluţia societăţii arabe.
Urmărind fie şi numai declaraţiile liderilor politici de la Cairo, angrenaţi în aceste momente într-o încercare de consens şi dialog naţional, ne apare ca o realitate neîndoielnică multitudinea de tendinţe ideologice în formare şi reformulare. Nimeni nu este dispus să se retragă de pe scena politică, să renunţe la locul său în favoarea sau pentru liniştea partidului care a câştigat primele alegeri, parlamentare şi prezidenţiale deopotrivă, din perioada post-Mubarak. Egiptul nu mai este al unei singure forţe politice, fapt afirmat cu tărie la revoluţie şi de la revoluţie încoace, iar sentimentul că se încalcă acest dat politic postrevoluţionar creează angoasă şi reacţie pe măsură. Într-o lucrare recent apărută, politologul Marc Lynch remarcă cu extremă justeţe confirmarea de către revoluţiile arabe a apariţiei în spaţiul politic postrevoluţionar a unei forţe majore, a cărei ignorare este de-acum imposibilă – Arab street. Noile mişcări şi regimuri care nu vor să piardă puterea, e de părere Marc Lynch, vor trebui să fie extrem de atente la vocea străzii şi să preia din dorinţele maselor principii de guvernare, de politică internă şi externă. Opinia străzii – opinia publică – pare tot mai puternică, tot mai prezentă, dând senzaţia că veghează asupra actului politic, indiferent de autorul acestuia, aprobându-l sau sancţionându-l.
Referirile la unitatea naţională, al-wahdatu l-wataniyya, abundă în presa egipteană după violenţele din ultimele săptămâni. Un concept cu o istorie lungă care trece acum, ca înţelegere, dincolo de clivajul religios musulmani–creştini, cum remarcă analistul Walid Abdel Nasser, căpătând o întindere mult mai amplă, suprapunându-se peste ideea clasică de iğmā’, consens social în jurul unei idei salvatoare. Imaginea tuturor liderilor politici adunaţi în jurul şi la chemarea la dialog a reprezentantului universităţii islamice al-Azhar a dus cu gândul la medievalul concept al consensului în vederea realizării interesului comunităţii, al-maslahatu l-’āmma, ca să remarcăm doar una dintre particularităţile situaţiei actuale din Egipt. O alta ar fi cu caracter mai general şi se referă la capacitatea sau, după caz, lipsa acesteia de a accepta un joc politic devenit, după căderea preşedintelui Mubarak, inevitabil şi ireversibil plural. Ocuparea autoritară a spaţiului politic şi marginalizarea adversarului, deşi reflexe politice venite dintr-o experienţă care se întinde pe câteva decenii, pentru a ne referi numai la epoca modernă, nu mai poate fi acceptată. Nu de către acest empowered public, pentru a relua formula lui Marc Lynch, care ştie acum că regimurile autoritare pot fi răsturnate. Acceptarea pluralităţii politice, manifestată exclusiv sub forma luptelor de idei, şi nu de stradă, pare să fie, cel puţin pentru această etapă, principala provocare a societăţii egiptene, dacă nu considerăm aici şi dimensiunea economică puţin liniştitoare.
* Laura Sitaru este prodecan al Facultăţii de Limbi şi Literaturi Străine, Universitatea din Bucureşti, și director al Direcţiei Furnizare de Expertiză la IDR.