Pe aceeași temă
Întreaga presă, dar și industria de publicitate au resimțit măsura ca perversă, în prelungirea intențiilor deja învederate ale Guvernului Orbán: să țină mass-media sub control și să facă rost de bani prin supraimpozitarea firmelor străine și a multinaționalelor care fac profit „exagerat“.
Deşi alegerile parlamentare s-au încheiat în aprilie, capitala ungară este cotropită de bannere uriaşe cu imaginea lui Viktor Orbán, însoţită de sloganul „Exclusiv FIDESZ!“. Alegerile europarlamentare au perpetuat afișajul, cu succes: FIDESZ a obținut 52% din mandate, în contul popularilor europeni. Dublul sens al sloganului îi încurajează pe cei 60% care au votat în primăvară linia conservatoare şi îi deprimă pe ceilalţi, care înţeleg că nu-i loc pentru ei sub soarele ungar. E un peisaj cunoscut. România este, la rândul ei, invadată de bannere cât casa, din care surâde şmecher Victor Ponta, însoţit, după caz, de câte un palid candidat la europarlamentare, toţi foarte „mândri că sunt români“.
Noul Guvern Orbán s-a instalat bine dispus la Palatul Sandor, în 6 iunie. Cu excepția agenției naționale de știri – MTI – și MTA, conglomeratul audiovizual de stat, mass-media n-au avut acces la învestire. Opoziţia şi presa intransigentă, cu glăsciorul tot mai slab, declară că ministeriatul este pură faţadă, fiindcă deciziile se iau în grupul restrâns din jurul premierului, iar proiectele de lege le elaborează un fel de ONG bine finanțat. Dar opoziția, se știe, vorbește numai prostii...
În vreme ce „viktatura“ ciocnește pahare de cristal, în stradă, la Budapesta, se întâmplă lucruri. Peste 70 de televiziuni, radiouri, ziare, publicații online au protestat prin pagini albe și încetarea emisiei pentru 15 minute împotriva proiectului de lege care impune o taxă de până la 40% veniturilor din publicitate. E vorba de dijmuirea banilor din care trăiesc mediile private. Primul vizat ar fi RTL Klub, parte a trustului Bertelsmann, care ar trebui să plătească o taxă de aproape 15 milioane de euro pe an, mult peste profitul său anual, ceea ce afectează nu doar afacerea în sine, ci și gradul său de independență. Că se urmărește intimidarea RTL nu e doar o supoziție: secretarul de stat János Lázár declara public că „RTL amenință țara, îi șantajează pe telespectatori și pe oamenii politici. Ar fi bine ca acest lucru să-l facă acasă, în Germania, nu în Ungaria!“. Următoarele victime ale taxei, după cuantumul încasărilor din reclame, ar fi MTM-SBS, care deține TV2 - subiect al unor tranzacții misterioase cu iz politic, conform Hungarianspectrum -, apoi Sanoma Media, Hir TV și Ringier. Nici providerii de Internet nu scapă: cel mai lovit va fi Chello Central Europe, cu extensii asupra veniturilor încasate din publicitate de Google și Facebook. Iată de ce au participat la protest și companii media considerate fidele partidului de guvernământ, cum sunt Hir TV, de unde și-a recrutat guvernul purtătorul de cuvânt, precum și cotidianul Magyar Nemzet.
Protest împotriva demiterii redactorului-șef al publicaţiei Origo (Budapesta, 3 iunie 2014) |
„Cu această taxă, s-a terminat cu libertatea presei în Ungaria“, a declarat András Rudas, directorul RTL Klub, citat de AFP. Întreaga presă, dar și industria de publicitate au resimțit măsura ca perversă, în prelungirea intențiilor deja învederate ale Guvernului Orbán: să țină mass-media sub control și să facă rost de bani prin supraimpozitarea firmelor străine și a multinaționalelor care fac profit „exagerat“. Legea Presei atât de criticată de Comisia Europeană, retragerea licenței Klubradio, scandalul recent iscat de presiunile politice care au dus la demiterea redactorului-șef de la Origo, publicație online deținută de Magyar Telekom, subsidiar al Deutsche Telekom, fac plauzibilă imaginea unei puteri autoritare, tentate să controleze totul. Începând din 2010, guvernul a luat măsuri drastice de taxare a veniturilor „excesive“ în comunicații, precum și în domeniile energetic și bancar. Ce-i drept, convingerea că băncile se înfruptă abuziv din banii clienților este tot mai frecventă în Europa, iar procesul privind calculul creditelor în valută câștigat la CEDO de un cetățean maghiar ar putea avea efect în toate statele UE. Cu un mesaj la limita naționalismului radical (zona radicală fiind cedată partidului Jobbik din motive de poziționare strategică), FIDESZ reușește să justifice în fața electoratului discursul și măsurile antieuropene, făcând acceptabilă apropierea de Putin, la nici 25 de ani de la ieșirea tancurilor sovietice din Ungaria. Sfătuit de o echipă de PR americană, Viktor Orbán găsește mereu explicații credibile pentru popor. Anul trecut a devenit monopol de stat vânzarea țigărilor, cu argumentul diminuării fumatului și al grijii pentru sănătatea neamului. Tutungeriile au primit rangul de „prăvălii naționale“, pavoazate în roșu-alb-verde, culorile drapelului ungar, standardizate și riguros controlate prin licențe de stat. O nouă posibilitate de a recompensa clienți politici cu o afacere sigură.
Nici societatea civilă nu zburdă cum vrea. După ce un ministru norvegian a declarat că Ungaria se îndepărtează de valorile europene, o serie de ONG-uri finanțate de Fondul Civic Norvegian, suspectate de a avea legături cu opoziția de stânga, au fost verificate de autorități. Mesajele recente ale politicii externe ungare sunt cel puțin provocatoare. În vreme ce Ucraina e teatru de război, iar SUA și Uniunea Europeană caută soluții diplomatice,Viktor Orbán pune gaz pe foc cerând autonomie pentru minoritatea maghiară din Transcarpatia. //